مختصری درباره شناخت و چگونگی اهمیت انتخاب منابع برای کنکور ارشد مدیریت

روش انتخاب منابع ارشد مدیریت

کم نیستند داوطلبانی که راه کسب توفیق در کنکور ارشد مدیریت را در مطالعه منابع معروف و معتبر دیده‌اند و این‌گونه فکر می‌کنند که با مطالعه منابع معتبری که رتبه‌های برتر خوانده‌اند یا استاد معظم‌مان معرفی کرده است؛ می‌توانند رتبه‌ای درست و درمان کسب کنند. مشکل این است بیشتر داوطلبان محترم در موعد آزمون، دست‌گیرشان می‌شود که وقت و فرصت‌شان را صرف مطالعه منبع درستی نکرده‌اند. یعنی، منابعی دیگری هم در دسترس بوده که عمدی یا سهوی، از آن‌ها چشم‌پوشی کرده‌اند. هر دردی، درمانی دارد؛ اما زمان از دست‌رفته، جبران‌ناپذیر است!

انتخاب منبع بعد از اولویت‌بندی درس‌ها

گمان نمی‌کنم بشود، یک منبع را برای تمام داوطلبان پیشنهاد کرد. اگر هم بشود، شیوه استفاده از آن منبع برای داوطلبان متفاوت است؛ چرا که هدف داوطلبان، سبک یادگیری‌شان و اولویت‌بندی درس‌شان متفاوت است. از این رو، پیشنهاد می‌کنم: در گام اول، هدف‌تان را مشخص کنید؛ و در گام دوم، درس‌ها را اولویت‌بندی کنید و بعدتر، منابع‌تان را متناسب با هدف و اولویت درس‌ها انتخاب کنید. نوشته حاضر، مشتمل بر نکته‌هایی برای انتخاب بهینه منابع ارشد مدیریت است. البته، نوشته حاضر به گونه‌ای تدوین شده که برای داوطلبان رشته‌های نیز قابل استفاده باشد!

مبانی اولویت‌بندی درس‌ها   |   روش عملی اولویت‌بندی درس‌ها

پس، فرض‌مان این است که هدف‌تان تعریف، و درس‌ها اولویت‌بندی شده است!

کتاب دُرست یا روش دُرست

بین خود و خودتان بماند که مطالعه کتاب دُرست، بخشی از فرایند درس‌خوانی برای کسب توفیق است و با مطالعه دُرست کتابی متوسط، می‌شود نتیجه‌ای خوب کسب کرد. انتخاب کتاب خوب، یعنی فراهم کردن فرصت بهتر برای مطالعه درس و کسب توفیق است. داوطلبانی بسیاری هستند که بهترین کتاب‌های عالم را انتخاب می‌کنند؛ اما به درستی مطالعه‌شان نمی‌کنند و طبیعی و بدیهی است که نتیجه نخواهند گرفت. بی‌شک، مشکل را نه در انتخاب کتاب‌ها که، باید در روش نادرست درس‌خوانی داوطلبان جستجو کرد. پس، هوش و حواس‌تان جمع باشد که انتخاب منابع ارشد مدیریت باید با روش دُرست مطالعه (درس‌خوانی) همراه باشد؛ که اگر نباشد، عمرتان حرام، و تلاش‌تان بی‌نتیجه خواهد ماند!

کیفیت منابع

تعریف کیفیت منابع در بازار کنکور ارشد سهل و ساده نیست. تعیین کیفیت منابع به پارامترهای متعددی مانند ساختار محتوا، کیفیت نگارش، استراتژی یاددهی، غنای محتوای جانبی (شکل، جدول، نکته‌های تکمیلی)، پوشش سرفصل‌های رسمی و احتمالی،‌ جذابیت بصری، بروزرسانی دوره‌ای، کیفیت چاپ، قیمت مناسب، صلاحیت نویسنده و پشتیبانی کافی و وافی از منبع بستگی دارد. بیشتر داوطلبان، مبتنی بر همین پارامترها، می‌توانند خودشان کتاب‌ها را ارزیابی کنند.

قصد نقد کتاب‌های موجود در بازار ارشد کنونی را ندارم؛ اما خلاصه می‌گویم که ساختار محتوایی (چیدمان مطالب) بیشتر کتاب‌ها مشکل دارد؛ کیفیت نگارش بیشتر کتاب‌ها مشکل دارد؛ کیفیت چاپ و چیدمان بصری بیشتر کتاب‌ها مشکل دارد؛ بروزرسانی و پشتیبانی از کتاب‌ها فراموش شده است؛ بیشتر کتاب‌ها از محتوای تکمیلی خالی هستند؛ و از همه مهم‌تر آنکه، بیشتر نویسندگان فاقد استراتژی یکپارچه و مشخص برای یاددهی هستند و همین‌طور الی آخر!

این‌ها را نگفتم تا دل‌تان را خالی کنم؛ بلکه گفتم تا سطح انتظارتان را تعدیل کنم. خوشبختانه در همین بازار بل‌بشوی ارشد مدیریت، به قدر کفایت کتاب خوب برای کسب توفیق داریم؛ که اگر نداشتیم، تحریر این مطلب منطقی و عاقلانه نبود!

می‌دانم که وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، مصاحبه‌های رتبه‌های برتر و توصیه‌های مدرسان و شبه‌مدرسان را برای تهیه بهترین منابع بالا و پایین می‌کنید. همین‌که پارامترهای محدود بالا، هنگام انتخاب منابع ارشد مدیریت پَسِ ذهن‌تان باشد، برای انتخاب منبع خوب کفایت می‌کند. پس، خیلی نگران نباشید و گمان نکنید که پیشنهاد این وب‌سایت یا فلان مدرس وحی مُنزل و غیرقابل تغییر است. آدم‌ها اشتباه می‌کنند؛ آدم‌ها جانب‌داری می‌کنند؛ آدم‌ها وسوسه می‌شوند؛ اما شما هستید که انتخاب می‌کنید و هوش و گوش‌تان باید بیدار باشد. برای اینکه چارچوب انتخاب منابع ارشد مدیریت دست‌تان بیایید، چند خطی درباره پارامترهای مهم ارزیابی کیفیت کتاب صحبت می‌کنم:

یک. صلاحیت علمی و عملی نویسنده

افرادی هستند که دوره‌های حرفه‌ای یا آکادمیک مرتبط با کتاب را طی نکرده و تجربه‌های علمی و عملی دُرست و درمانی هم ندارند؛ اما وارد این حوزه شده‌اند و مدعی نگارش بهترین کتاب‌ها و جزوه‌ها هستند. البته هستند، نویسندگانی که سابقه آکادمیک هم دارند؛ اما حوزه تخصصی دیگری را تجربه می‌کنند و از جریان روز کتاب فاصله گرفته‌اند. خلاصه اینکه، بی‌غرض و مرض، درباره صلاحیت علمی و عملی نویسنده تحقیق کنید. زبانم لال، قرار است حداقل هفتاد هشتاد ساعت از عمر نازنین‌تان صرف مطالعه کتاب کنید!

دو. توان نگارش

برخی نویسندگان، توان جمله‌بندی ندارند. نویسنده‌ای که توان نوشتن ندارد، نمی‌تواند کُنه مطلب را به مخاطبان انتقال دهد. نویسنده باید بتواند مکنونات ذهنی و نکته‌های مهم را در قالب عبارت‌ها و جمله‌ها ساده و دُرست به مخاطبان انتقال دهد. نویسندگی، ترکیبی پیچیده از استعداد ذاتی و مهارت‌های اکتسابی است. نویسنده‌ای که نمی‌تواند دو کلمه حرف حساب بزند و در صحبت‌های شفاهی، منطق‌گریز، تندمزاج و فوق‌احساسی است؛ نمی‌تواند دانش و افکارش را به طور منظم و سازمان‌دهی‌شده به مخاطبان انتقال دهد؛ چرا که مهارت سازمان‌دهی اصولی مطال، فصل مشترک «متن» و «یادگیری» است. از این رو، پیش از ابتیاع، کتاب را تورق کنید و فهرست کتاب را بالا و پایین کنید و به طور تصادفی چند عبارت و جمله را انتخاب کنید و توان سازمان‌دهی نویسنده و قدرت انتقال مطالب را ارزیابی کنید. کار سختی نیست!

سه. استراتژی یاددهی

کنکور ارشد، هماوردی رقابتی است؛ که نیازمند سطح سواد داوطلبان؛ و هم، نیازمند مهارت استفاده از دانش برای پاسخ‌گویی به تست‌های نکته‌دار است. از این رو؛ کتاب‌هایی که برای داوطلبان کنکور ارشد تألیف می‌شوند؛ هم باید هم تابع چارچوب‌های علمی باشند؛ و هم بتوانند مهارت‌های کنکوری موردنظر داوطلبان را تأمین و تقویت کنند؛ که اگر این‌چنین نباشند، به لعنت خدا هم نمی‌ارزند!

نویسنده باید استراتژی داشته باشد؛ یعنی با سبک‌های یادگیری داوطلبان آشنا باشد و به چند پرسش کلیدی، که از ذکرشان چشم‌پوشی می‌کنم، پاسخ دهد. مؤلفی که استراتژی دارد؛ ویژگی‌های کنکور، طراحان تست‌ها، کتاب‌ها، مؤلفان‌شان، مخاطبان و شرایط بازار را به خوبی تحلیل و بررسی کرده؛ و تکلیف خودش را با همه چیز مشخص کرده است. این نویسنده راحت می‌نویسد و راحت‌تر می‌تواند مفاهیم ساده تا مشکل درسی را در یک ساختار محتوایی مناسب؛ و با استفاده از انواع محتوای تکمیلی به داوطلبان انتقال دهد. کتابی که با استراتژی تألیف شده است، علاوه بر تأمین نیازهای دانشی و تقویت مهارت تست‌زنی مخاطبان، روحیه‌بخش است و سطح استرس را تعدیل می‌کند!

نظر رتبه‌های برتر

رتبه‌های برتر می‌توانند به تلویح یا به صراحت درباره منابع، اساتید، مؤسسه‌ها و به طور کلی، درباره تجربه درس‌خوانی‌شان با مخاطبان صحبت کنند. داوطلبان کنکور هم می‌توانند بنشینند و مصاحبه‌ها را بخوانند و ببینند؛ اما باید هوشمند باشند و بدانند که بیشتر رتبه‌های برتر درباره تجربه‌های شخصی‌شان صحبت می‌کنند و این تجربه‌ها ممکن است برای افراد دیگر مناسب نباشد.

چند وقت پیش، با یکی از رتبه‌های برتر کنکور ۹۴ صحبت می‌کردم. موردی پیش آمد که به اثر پیگمالیون و کامیابی فراخود اشاره کردم. همین‌طور مرا نگاه می‌کرد. عرض کردم مگر تئوری را با فلان منبع نخوانده‌اید. پاسخ داد: بله، با همان خوانده‌ام، اما چیزهای محدودی در خاطرم مانده است. پرسیدم، چرا همان فلش‌کارت را به دیگران توصیه می‌کنید. پاسخی نداد و می‌رفت در افق محو شود، که بی‌خیال شدم!

قصد تخطئه رتبه‌های برتر را ندارم؛ اما بیشتر رتبه‌های برتر، منابعی را مطالعه و توصیه می‌کنند که خودشان تجربه کرده‌اند و نسخه‌ای است که رتبه‌های برتر سال‌های قبل، یا اساتید جان‌شان برای‌شان پیچیده‌اند. بیشترشان به دُرستی نمی‌توانند کتاب‌ها، کلاس‌ها، مدرسان و مؤسسه‌ها را تحلیل و بررسی کنند؛ پس، مبتنی بر تجربه‌شان، پیشنهادهای محیرالعقول ساطع و صادر می‌کنند. اینکه نتیجه این‌گونه سخن‌پراکنی‌ها چه می‌شود را خدا می‌داند. البته خوب می‌دانم که همین‌طوری، رتبه‌های برتر را با خودم بد کرده‌ام!

پس، هنگام مطالعه مصاحبه‌های رتبه‌های برتر، ارتباط بگیرید و از آنها طلب استدلال کنید و اجازه ندهید که تجربه‌های شخصی‌شان را همین‌طوری به خوردتان بدهند. به طور مشابه، از مدرسان نیز طلب استدلال کنید و سخن‌شان را در صورتی بپذیرید که بتوانند قانع‌تان کنند!

درس‌نامه یا دست‌نامه

مشکل بیشتر دوستانی که تسلط بر کمیت منابع را کلید موفقیت در کنکور تبلیغ می‌کنند این است که به تفاوت‌های درس‌نامه (Textbook) با دست‌نامه (Handbook) توجه نمی‌کنند.

درس‌نامه همان کتاب درسی است که برای یادگیری تدوین می‌شود و تلاش می‌کند تمام جنبه‌ها و آراء گوناگون در یک مبحث یا موضوع خاص را به طور جامع و مانع  گردآوری کند و استانداردهای آموزشی را نیز در نگارش کتاب لحاظ می‌کند. انتشارات سمت بر تدوین درس‌نامه تمرکز کرده است.

دست‌نامه، دیدگاه‌های یکی از اساتید در یک حوزه موضوع خاص است. برخی نویسندگان به صراحت در عنوان کتاب‌شان اعلام می‌کنند که درس‌نامه یا دست‌نامه‌اند. کتاب‌های مینتزبرگ بیشتر دست‌نامه‌‌اند و از آنجا نظریه‌ها و دیدگاه‌شان مهم‌، و مورد توجه بزرگان حوزه مدیریت است،‌ در بطن درس‌نامه وارد شده است!

کتاب‌های رابینز ترکیبی از درس‌نامه و دست‌نامه هستند. بیشتر کتاب‌های دکتر رضاییان، درس‌نامه هستند. دکتر افجه‌ای به نگارش دست‌نامه علاقه دارد. شاید به همین خاطر است که کتاب‌های دکتر افجه‌ای برای سازمان سنجش جذابیت ندارد.

داوطلبان ارشد باید درس‌نامه‌ها را مطالعه کنند. اگر هم مطالعه دست‌نامه‌ای به داوطلبان پیشنهاد می‌شود، باید مواردی پیشنهاد شود که در درس‌نامه‌ها پوشش داده نشده است. مثالی می‌زنم؛ موضوع رسمیت، تمرکز و پیچیدگی در کتاب‌های دکتر الوانی یا دکتر رضاییان بحث نشده است؛ از این رو داوطلب باید کتاب تئوری سازمان رابینز را مطالعه کند. به طور کلی داوطلب باید کتاب‌هایی را مطالعه کند که قاطبه مباحث اصلی حوزه‌های تخصصی را پوشش می‌دهد. بسیاری از کتاب‌های مرجع مانند کتاب دکتر طالقانی (مدرسان شریف) و دکتر محمدیان (جهش) و دکتر سیدجوادین و جلیلیان (نگاه دانش) تلاش کرده‌اند موضوعات و مباحث مهم این حوزه را پوشش دهند. برخی مبحث‌ها هم مغفول مانده است؛ چرا که طراحان تست به همین منافع اکتفا نمی‌کنند و برخی تست‌ها را مبتنی بر کشش عشقی‌شان یا مبتنی بر یک سیاست درست و درمان، از کتاب‌های کمتر شناخته شده برای داوطلبان کنور ارشد، مانند «جنگل استراتژی‌های مینتزبرگ» یا «تئوری سازمان خانم ماری جو هچ» طراحی می‌کنند!

بین خودم و خودتان بماند که حیات و ممات برخی‌ مدرسان و مؤلفان و مؤسسه‌ها از جمع سطح زیرمنحنی حماقت داوطلبان ناآگاه تأمین می‌شود. این‌گونه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی، هیزم‌بیار این معرکه‌اند و همواره بر این آتش می‌دمند تا خاموش نشود. تأکید توجیه‌ناپذیر برخی مدرسان بر مطالعه فلان کتاب، یا بهمان جزوه، از همین ایده نشأت گرفته است.

واقعیت آن است که کتاب‌ها می‌آیند و می‌روند و اگر از بالا بنگریم؛ شرایط کنکور چندان تغییر نکرده است. سه سال پیش، درباره کتاب اصول بازاریابی کاتلر صحبت می‌کردند و گمان می‌کنم سال آینده درباره کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر صحبت خواهند کرد. کتاب مبانی سازمان و مدیریت دکتر مقیمی یک‌سالی که منتشر شده؛ و کتاب مبانی مدیریت اسلامی‌شان نیز همین تابستانی که گذشت منتشر شد. می‌خواهید بپذیرید یا نپذیرید؛ اما پیشنهاد می‌کنم در این‌باره تأمل کنید که افسار سنجش، دست این‌جماعت نیست که با آمد و شدشان، اتمسفر کنکور را بالا و پایین کنند. دوستانی را می‌شناسم که اصول بازاریابی کاتلر را مطالعه نکردند؛ و بازاریابی پارسال را فقط با مطالعه دو کتاب استاندارد، بالاتر از ۸۰ درصد زده‌اند!

صحبت‌های قاطعانه برخی دوستان درباره برخی منابع چندان قابل درک نیست. حتی طراح کنکور هم نمی‌توان به این قطعیت درباره کتاب‌ها صحبت کند. به زعم حقیر، حداقل دو سه کنکور پیاپی باید تجربه شود تا بشود درباره اهمیت یا جایگاه یک کتاب مشخص صحبت کرد. در سال‌های نه چندان دور، دکتر افجه‌ای شاید به علت عدم رعایت همین نکته‌ها در افق محو شد. از این رو، برای اظهارنظر دقیق درباره کتاب‌های دکتر مقیمی باید دو سه سالی تأمل و تحمل کرد. برای دوستانی که می‌ترسند عرض می‌کنم که کتاب مبانی سازمان دکتر مقیمی برای داوطلبی است که به درصد بالاتر از ۷۰ یا حتی ۸۰ درصد فکر می‌کند. کتاب مدیریت اسلامی‌شان هم در بطن کتاب‌های جامع بازار پوشش داده شده است. پس، نخواندن‌شان سرنوشت‌تان را دگرگون نمی‌کند. به خودتان اعتماد کنید!

آیا باید خرید و خواند؟

موفقیت در کنکور ارشد جنبه‌های گوناگونی دارد. به طور کلی جریان بازار به سویی هدایت شده است که نقش داوطلب به مرور کم‌رنگ می‌شود. یعنی،‌ داوطلب داستان ما نقش ویژه‌ای برای خود تعریف نکرده و فکر می‌کند اگر تمام کلاس‌های فلان مؤسسه را نام‌نویسی کند؛ یا جزوه بهمان مدرس را هضم کند؛ شق‌القمر خواهد کرد. همین است که بسیاری از داوطلبان ارشد، در کمال ناباوری،‌ افسار ذهن‌شان را به امید دست‌یابی به کسب توفیق، به کتاب‌ها و کلاس‌ها و مشاوران و وب‌سایت‌ها تفویض می‌کنند. اینکه می‌برند یا می‌بازند را خدا می‌داند. اما:

ارشدباز، تمرکز بر منابع محدود و درس‌خوانی هوشمندانه را مسیر بهتر و لذت‌بخش‌تری برای کسب توفیق می‌داند!

ارشدباز، تأکید می‌کند داوطلبان می‌توانند بسیاری از منابع به ظاهر معتبر را نخوانند و موفق شوند!

ارشدباز، راه‌های کسب توفیق را بسیار می‌داند. کسب توفیق در کنکور ارشد لزوما از مسیر یک جزوه، فلش‌کارت، استاد، مشاوره، مؤسسه و روش درس‌خوانی نمی‌گذرد. مهم این است که مسیر درس‌خوانی و منابع مورد استفاده با سبک یادگیری داوطلب متناسب باشد!

به ضرس قاطع عرض می‌کنم با مطالعه کتاب‌های چند سال اخیر هم می‌شود موفق شد.

به ضرس قاطع عرض می‌کنم با تمرکز بر تست‌های چهار پنج سال اخیر کنکور ارشد می‌شود بهترین رتبه‌ها را برای ورود به بهترین دانشگاه‌های کشور کسب کرد.

از این رو، خودتان را گرفتار منابع متعدد و عجیب و غریب نکنید، و بیشتر بر چگونگی درس‌خوانی و مهارت‌های موردنیاز برای شکار تست‌ها تمرکز کنید. لازم نیست طبقه‌های کتاب‌خانه‌تان را از منابع تازه پر کنید. اگر خواندن‌شان را یاد بگیرید، با همان منابع قدیمی هم می‌شود کنکور ارشد مدیریت را زیر و رو کرد!

ظرف سه سال گذشته، منابع بسیاری را بررسی کرده‌ام؛ و فهرست پیشنهادی منابع ارشد مدیریت را هر ساله ویرایش کرده‌ام. راستش، با انتشار فهرست‌های فشرده موافق نیستم؛ اما فرض کرده‌ام که داوطلب می‌تواند این‌ها را داوری کند. فهرست پیشنهادی منابع ارشد مدیریت را بخوانید؛ اما بدانید که در فرصتی دیگر، درباره منابع، متناسب با اولویت‌ها صحبت خواهم کرد.

8 نفر درباره «روش انتخاب منابع ارشد مدیریت» صحبت کرده‌اند

  1. امیر

    سلام

    ببخشید من میخوام بعضی از منابع رو به صورت دست دوم تهیه کنم به نظرتون کار درستیه؟میتونید کمکم کنید که بدونم کدوم منابع رو نباید دست دوم خرید و حتما باید چاپ جدید تهیه کرد؟

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام؛

      یک. منابعی که تغییر چندانی نکرده‌اند را می‌توانیم دست‌سوم هم تهیه کنید.

      دو. حتما نسخه آخر کتاب‌های مدیریت اسلامی دکتر احسانی، بازاریابی مهندس مروج، تئوری‌های مدیریت دکتر جلیلیان، و کتاب‌های زیر ذره‌بین زبان انگلیسی را تهیه کنید.

      ارادت // جواد زارعی

  2. حدیث

    سلام آقای زارعی من چند روزی ست که با سایت بینظیر شما آشنا شدم و مطالب سایتتون را تاجایی که توان داشته ام خواندم من لیسانس ریاضی از دانشگاه اراک دارم و۲ سالی هست که نخوانده کنکور مدیریت اجرایی میدم که طبیعی ست که قبول نمیشم اما امسال میخوام حتماقبول بشم البته هدفم دانشگاه هرمزگان هست من درسها را باتوجه به چیزهایی که ازمطالب سایتتون متوجه شدم اولویت بندی کردم :

    کلیدی:دانش مسائل روز و جیمت

    اصلی:تئوری مدیریت و زبان فارسی

    کمکی:زبان

    میخواستم ببینم از نظرشما اولویت بندی من درسته؟

    واینکه من برای تئوری کتاب سوالات طبقه بندی شده آقای پرچ و دانش مسائل روز آرمان اشراقی وجیمت عرفانیان وزبان فارسی زینعلی رو دارم باتوضیحات شما میخوام برای تئوری کتاب های پایه وکتاب دکترمقیمی و جلیلیان رو تهیه کنم

    آیا این منابع از نظر شما برای من مفیده؟کتاب دکتر مقیمی روبرای کنکور۹۴ میگفتید برای درصدهای بالاست ولی برای۹۵ نظرتون متفاوته من درست متوجه شدم؟

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام؛

      یک. راستش، بهطور جدی درس‌های مدیریت اجرایی را تحلیل نکرده‌ام؛ و نمی‌توانم درباره اولویت‌شان صحبت کنم.

      دو. برای درس تئوری مدیریت به همان روشی عمل کنید که در تحلیل درس تئوری گفته‌ام.

      سه. زبان درس بسیار مهمی است؛ اما اگر سطح زبان‌تان از متوسط پایین‌تر است، از این درس چشم پوشی کنید.

      چهار. کتاب‌های اجرایی را ارزیابی نکرده‌ام. می‌ترسم چیزی بگویم که شما را از مسیر درست درس‌خوانی منحرف کند.

      ارادت // جواد زارعی

  3. اختیاری

    سلام اقای زارعی سوالی داشتم درمورد منبع بازاریابی

    من قصد دارم مدیریت IT شرکت کنم بنظر شما کتاب متاجاتی بخونم کافی نیست!؟ چون من۷فصل این کتاب رو خوندم و تازه کتاب اقای مروج اومده.وحجمش زیاده و میترسم به اتمام و دوره کتاب نرسم میشه شما راهنماییم کنین؟؟

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام؛

      نمی‌دانم اولویت درس بازاریابی را چگونه تعیین کرده‌اید. راستش، بچه‌های بازرزگانی ناگزیر به خواندن کتاب مهندس مروج هستند. شما را نمی‌دانم. اگر اولویت بازاریابی را اصلی یا حتی کمکی تعیین کرده باشید، مطالعه کتاب دکتر مناجاتی – ضرغامی کفایت‌تان می‌کند ان‌شاء‌الله.

      ارادت // جواد زارعی

  4. علی

    با سلام و احترام خدمت آقای زارعی عزیز با تشکر از مطالب خوبی که تو سایت قرار میدید…
    من لیسانس برق گرایش مهندسی پزشکی هستم و قصد دارم ارشد مدیریت گرایش مالی و بازرگانی شرکت کنم یعنی الویت اولم گرایش مدیریت مالی هست و به عنوان گرایش دوم قصد دارم که با زدن ۴۰ تا ۵۰ درصد از درس  بازاریابی شانسمو  تو بازرگانی امتحان کنم ….
    و چون دانشجو فنی بودم پایه ی قوی  پایه در ریاضی و دروس  محاسباتی درام و در دروس مفهومی وحفظی هم مشکل ندارم ولی چون درس زبانم ضعیفه قصد دارم این درسو تو الویت حذف بذارم ….
    و قصد من کسب رتبه خوب و قبولی در دانشگاه برتر تهران می باشد.با توجه به این که من تغییر رشته ای هستم و ۳ دروس تخصصی مالی دروس محاسباتی تلقی می شود خواستم مرا در مورد انتخاب الویت های دروس راهنمایی کنید….من قصد دارم برای کنکور ۹۷ بخونم و برناممو از  الان تا کنکور ۹۷ تنظیم میکنم و با توجه به این زمان چه پیشنهاد هایی در مورد الویت بندی دروس و مطالعه ی اون ها دارید …
    من در مورد برخی دروس مث اقتصاد و مدیریت اسلام و تئوری مدیریت با مطالعه مطالب خوب سایت اطلاعاتی تونستم کسب کنم ولی در مورد ۳ درس تخصصی مالی نمیدونم چیکار کنم ….
    استاد اگه بتونید یک الویت بندی برای دروس رشته مالی به من پیشنهاد کنید و همچنین درس بازاریابی رو به نظرتون با توجه به قصدم تو چه الویتی قرار بدم؟

    ممنون میشم راهنماییم کنید. .

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛

      متأسفانه در حوزه مالی، ذره‌ای تخصصی ندارم و به اندازه چای‌فروش‌های دوره‌گردِ لاله‌زار هم نمی‌توانم کُمک‌تان کنم. پیشنهاد می‌کنم از دکتر احسانی طلب مشورت کنید که بی‌گمان این‌کاره هستند و کُمک‌تان می‌کنند.

      توفیق‌تان را خواستارم // جواد زارعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *