درس‌خوانی پارتیزانی ۹۲: مدیریت بازاریابی

اطلاعات تست‌ها۲۰ تست (۱۶ تست استاندارد و حل‌شدنی / ۴ تست غیراستاندارد و شبهه‌ناک)
توزیع سختی درس‌ها۵ آسان / ۱۰ متوسط / ۵ سخت
ضریب درس (آی.تی)۱ / پاسخ هر تست ۵ امتیاز دارد!
زمان متوسط پاسخ‌گویی۴۵ ثانیه (۲۵ ثانیه تست‌خوانی / ۲۰ ثانیه حل تست و درج در پاسخ‌نامه)

درس «مدیریت بازاریابی» را در ناحیه «گاو شیرده» مستقر کردیم، چرا که بازده کم‌نظیری دارد. طراحان تست‌های درس «مدیریت بازاریابی» در تکرار تست‌ها بسیار خسیس هستند و احتمال طرح تست تکراری در کنکور سال جاری کمتر از ۲۰ درصد است. این‌طور هم نیست که صرفا تست‌های سال‌های گذشته را حفظ کنید و ۲۰ درصد بزنید، چرا رویکرد سنجش در طراحی تست‌ها در حال دگرگونی است و این را می‌شود از تغییر منابع تست‌ها فهمید. تا چهار پنج سال اخیر؛ بیشتر تست‌ها از کتاب «سه استاد» طرح می‌شدند، اما چند سالی می‌شود که کتاب‌های اصول بازاریابی و کتاب‌های کاتلر و اینکوترمز و بازاریابی بین‌المللی هم مورد توجه قرار گرفته‌اند. اگر شیوه و منابع تست‌ها همین‌طور تغییر کند، بی‌شک چارچوب تحلیل درس‌ها نیز تغییر خواهد کرد و درس «مدیریت بازاریابی» به سهولت حذف می‌شود و تعادل درس‌های ارشد مدیریت از دست می‌رود.

شرایط کنونی؛ داوطلب را به پوشش کامل‌تر منابع ترغیب می‌کند که اصلا و ابدا توصیه نمی‌شود، چرا که پوشش منابع بیشتر موجب تغییر در چیدمان درس «مدیریت بازاریابی» خواهد شد و این درس را از ناحیه «گاو شیرده»‌ خواهد راند. پس؛ چه باید کرد؟

برنامه «درس‌خوانی پارتیزانی» برای درس «مدیریت بازاریابی» بیشتر بر مطالعه پارتیزانی منبعی که رئوس مطالب مهم از منابع متفاوت پوشش دهد تأکید دارد و مطالعه مستقیم کتاب «سه استاد» و کتاب‌های کاتلر و خلاصه کتاب‌های کاتلر را توصیه نمی‌کند.

شیوه درس‌خوانی

به سیاق سابق توصیه می‌کنیم قبل از آغاز رسمی درس‌خوانی، تمامی فصل‌ها و بحث‌ها را بالا و پایین کنید تا هم چشم‌تان با اصطلاح‌ها و ساختار محتوایی درس «مدیریت بازاریابی» آشنا شود و هم؛ پرسش‌هایی در ذهن‌تان ایجاد شود که در هنگام درس‌خوانی باید پاسخی برای آن‌ها فراهم کنید. نکته کلیدی در مطالعه مؤثر درس «مدیریت بازاریابی» تبعیت از شیوه فتح سنگر به سنگر فصل‌هاست؛ چرا که درس «مدیریت بازاریابی» ماهیت فراری دارد و باید که فصل‌ها را طولی مطالعه کنید؛ یعنی مطالعه هر فصل که تمام شد، بلافاصله تست‌زنی همان مبحث را آغاز کنید و تا مفاهیم را درونی نکرده‌اید، از مطالعه ‌فصل بعدی اجتناب کنید. این شیوه درس‌خوانی؛ در ظاهر شاید قدری کند باشد که هست، اما خیال‌تان را آسوده کنیم که اگر با شیوه PQ6R درس‌خوانی کنید نتیجه‌ای فراتر از انتظار نصیب‌تان خواهد شد و به خاطر داشته باشید که درس‌خوانی پارتیزانی مترادف با مطالعه بی‌نظم و شتاب‌زده نیست!

درس «مدیریت بازاریابی» مهم قلمداد نمی‌شود، اما برای درس‌خوان پارتیزانی در زمره درس‌های استراتژیک است؛ چرا که در کوتاه‌ترین زمان با خواننده‌اش رفیق می‌شود و مطالعه‌اش انرژی چندانی نمی‌طلبد و عملیات تست‌زنی را بلافاصله پس از درک مفاهیم اصلی می‌شود آغاز کرد. نتیجه اینکه؛ درس‌خوان‌های پارتیزانی در این مورد خاص، تفاوتی با دوستانی که فرصت مناسب برای مطالعه در اختیار داشتند ندارند!

منبع درس‌خوانی

کتاب‌های متعددی در بازار توزیع شده است که از میان‌شان کتاب «مدیریت بازاریابی» مناجاتی را برای مطالعه توصیه می‌کنیم که اهم مطالب کتاب «سه استاد» و بخش قابل‌توجهی از کتاب‌های کاتلر را پوشش داده است و تست‌های مناسبی را برای تمرین تست‌زنی انتخاب کرده است.

کتاب «مدیریت بازاریابی» جناب مناجاتی تا دل‌تان بخواهد محل اختلاف است و برخی اعتقاد بر پوشش مناسب کتاب دارند و برخی دیگر بر فقر محتوا و طرح نامناسب مطالب تأکید می‌کنند. در این‌باره بعدتر صحبت خواهیم کرد، اما تمرکز بر همین منبع را توصیه می‌کنیم. البته دکتر عبدالحمید ابراهیمی هم کتاب «مدیریت بازاریابی» منتشر کرده‌اند که دو سالی می‌شود ویرایش نشده است و گزینه بدی برای مطالعه نیست.

از مطالعه خلاصه کتاب‌های کاتلر که توسط بهمن فروزنده و پرچ تهیه‌شده پرهیز کنید که برای شرایط کنونی مناسب نیستند. کتاب دکتر اسماعیل‌پور و دکتر ونوس هم هستند که توصیه می‌کنیم بی‌خیال‌شان شوید!

تست‌های مناسبی در بطن و در انتهای کتاب جناب مناجاتی درج شده‌اند که ذهن‌تان را آماده عملیات تست‌زنی می‌کنند. برای تمرین بیشتر توصیه می‌کنیم کتاب «۲۰۰۰ تست بازاریابی» دکتر ابراهیمی را تهیه کنید و به مطالعه همین منابع اکتفا کنید. کتاب «۲۰۰۰ تست بازاریابی» تا این لحظه در بازار موجود نیست، اما انتشارات نگاه دانش درباره توزیع کتاب تا هفته سوم آذر قول مؤکد داده است!

و آخر اینکه

طول وعده‌های درس‌خوانی «مدیریت بازاریابی» باید کوتاه و تعداد وعده‌ها باید زیاد باشد و خلاصه تمامی مطالب قبلی باید در ابتدای هر وعده درس‌خوانی مرور شوند. این شیوه مطالعه؛ همان کلید طلایی موفقیت است رایگان تقدیم‌تان کردیم!

درک بهتر برخی از فصل‌های «مدیریت بازاریابی» مستلزم آشنایی با مفاهیم «اقتصاد خرد» است و آخر اینکه اگر فرصت کردید تست‌های هفت هشت سال اخیر مدیریت بازاریابی را یکجا بزنید.

با صلابت بخوانید تا در رقابت بمانید!

4 نفر درباره «درس‌خوانی پارتیزانی ۹۲: مدیریت بازاریابی» صحبت کرده‌اند

  1. مهسا

    سلام من هم برای مطالعه کتاب بازاریابی کتاب آقای مناجاتی رو تهیه کردم منظورتون اینکه که تایم مطالعاتی کوتاه باشه ولی در دفعات زیاد؟

  2. جواد زارعی نویسنده

    سلاام خواهرم؛
    بله؛ بهتر است مدت درس‌خوانی بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باشد و اگر نیازمند ادامه درس‌خوانی هستید، ۱۰ دقیقه استراحت کنید. اطلاعات کامل را در مطلب عملیات درس‌خوانی خواهم گفت.

    توفیق یارتان باد / جواد زارعی

  3. صادق

    سلام دوست عزیز؛
    من دارم برای دکترا آماده می‌شوم. می‌خواستم کمی راهنمایی درباره شیوه درس‌خوانی به شیوه پارتیزانی دکترای مدیریت برایم توضیح دهید. با توجه به اینکه کمتر از ۸ هفته فرصت دارم چکار باید بکنم؟ لطف کنید جواب را برایم ایمیل نمایید.

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛
      یک. شیوه درس‌خوانی پارتیزانی محدود و منحصر به ارشد نیست و برای هر آزمونی قابل استفاده است. اگر مطالب ارشدباز را دنبال کنید، بی‌شک دست‌گیرتان می‌شود که چگونه باید به آزمون دکتری از منظر پاریتزانی نگریست.
      دو. به طور مفصل درباره درس‌خوانی پارتیزانی در ارشدباز صحبت شده است و راستش خلاصه کردنش در یک ایمیل کار ساده‌ای نیست. رسم ما در ارشدباز این‌طور است که مطالب را در قالب نوشته یا در بخش نظرات منتشر می‌کنیم تا تمامی مخاطبان استفاده کنند. توصیه می‌کنم مطالب مربوط به مقوله درس‌خوانی پارتیزانی را مرور کنید و اگر با مشکل مواجه شدید حاضر و آماده در خدمت خواهم بود.
      ارادت / جواد زارعی

دیدگاه‌ها بسته هستند.