روزنوشت ارشد ۹۴تغییر وضعیت برخی درس‌ها برای کنکور ارشد ۹۴

تغییر وضعیت برخی درس‌ها برای کنکور ارشد ۹۴

۸۳ روز تا کنکور ارشد ۹۴

این مطلب برای کنکور ارشد مدیریت ۹۴ (سال ۱۳۹۳) نوشته شده بود. شرایط تغییر کرده است و برای اطلاع از تازه‌ترین دیدگاه‌ها، پیشنهاد می‌کنم مطالب تازه‌تر را که به طور ویژه برای کنکور ارشد مدیریت ۹۵ تحریر شده است بخوانید!

۸۳ روز تا کنکور ارشد ۹۴ فرصت باقی است و ۱۲ هفته مهم برای توفیق در کنکور ارشد مهلت داریم. اگر درس‌خوانی را آغاز نکرده‌اید،‌ بشتابید که مهلت فوق‌العاده‌ای در اختیارتان هست و می‌تونید نتیجه کم‌نظیری کسب کنید. در دو نوشته قبلی به طور مفصل درباره تأثیر سیاست‌های تازه سازمان سنجش بر مجموعه مدیریت و گرایش‌ها نوشتم و امروز قصد دارم درس‌ها را بررسی کنم. پیشاپیش بگویم که درس‌ها را مبتنی بر تجربه‌های شخصی‌ام تحلیل کرده‌ام و ممکن است با برخی از اطلاعات و تحلیل‌هایی که این‌روزها در و‌ب‌فارسی منتشر شده است متفاوت یا حتی متعارض باشد. توصیه می‌کنم نوشته امروز را بخوانید و اگر مشکلی داشید، موارد را در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید تا درباره‌شان صحبت کنم.

در حوزه درس‌ها با سه تغییر حذف درس و افزودن درس و تغییر ضریب درس‌ها مواجه‌ایم که به تفکیک درباره هرکدام و تأثیری که در ترکیب درس‌ها دارند صحبت می‌کنیم.

حذف درس «مالی»

حذف درس «مدیریت مالی» برای دو گروه از داوطلبان مهم است:

  • اکثریتی که شیون می‌کنند که تابستان‌مان یا پاییزمان را خرج «مالی» کرده‌ایم، برای «مالی» هزینه کرده‌ایم، حال چه کنیم؟
  • اقلیتی که جشنی درون‌شان برپاست؛ چرا که سنجش لطف کرده و بزرگ‌ترین مانع توفیق را برای گرایش «بازرگانی» حذف کرده است.

بپذیریم که سخت است اگر در میانه‌های بازی، بیایند و برگ‌برنده‌تان را بی‌خبر و ناغافل بربایند. شما هم باشید فغان‌تان گوش فلک را کر می‌کند، چه برسد به این دوستان که شرایط کنونی را به جبر پذیرفته‌اند و خودشان را مهیای هجمه داوطلبان گرایش «فناوری اطلاعات» می‌کنند. به طور تلویحی که چه عرض کنم؛ به ضرس قطع می‌توانم فاتحه‌ای بلند برای گرایش «بازرگانی» بخوانم. پیش‌تر هم گفتم و بار دگر می‌گویم که دو گرایش نداریم، یکی داریم که «بازرگایتی» خطاب می‌شود و بس!

درس «مالی» رفت و هیبت و هیمنه «بازرگانی» را هم با خود برد؛ پس «مالی» را فراموش کنید و درس‌های دیگر را جدی بگیرید که زنده‌تان می‌کنند. درس «مدیریت اسلامی» یکی از آن‌هاست!

درس «مدیریت اسلامی»

وضعیت درس «مدیریت اسلامی» اگر چه هنوز شفاف نشده است؛ اما پیش‌بینی‌پذیر است. دو سبک نوشتاری مشخص در این مسیر جاری است که با خواندن‌شان، که البته کمی وقت‌گیر است، می‌شود به کسب نیمی از امتیاز درس امیدوار بود. درس «مدیریت اسلامی» برخلاف جو غالب که تهدید تلقی می‌شود، «فرصت» است؛ چرا که درباره موضوعات آشنا صحبت می‌کند؛ موضوعاتی که به بهانه‌های گوناگون درباره‌شان بسیار خوانده‌ایم و شنیده‌ایم. درس «مدیریت اسلامی» از جنس «بازاریابی» است؛ فقط باید بخوانید و تست‌های درست را شکار کنید. به همین سادگی!

درس «مدیریت اسلامی» هدیه سخاوتمندانه سنجش به داوطلبان کنکور است. اینکه کارشان درست یا نادرست بوده بماند برای فرصتی دیگر؛ اما درس «مدیریت اسلامی» با ضریب ۲ و احتمالا ۲۰ تست ناقابل، حذف درس را ممکن می‌کند؛ یعنی، نه تنها «می‌شود» درس را حذف کرد که، «باید» حداقل یکی از درس ها را حذف کرد!

۱۲ هفته تا کنکور ارشد ۹۴ مانده است و داوطلبانی که یکی دو هفته است درس‌خوانی را آغاز کرده‌اند ناگزیر به حذف درس هستند. درس «مدیریت اسلامی» اگر چه مخاطره‌آمیز است، اما گزینه فوق‌العاده‌ای برای جبران مافات است. در نوشته‌های پیشین به قدر کفایت درباره وضعیت و منابع درس «مدیریت اسلامی» صحبت شده است. درس «مدیریت اسلامی» را باحوصله، بی‌حوصله؛ بافحش، بی‌فحش؛ با زور، بی‌زور؛ با لذت، بی‌لذت؛ با کلاس یا بی‌کلاس و به به هر ضرب و زوری که شده باید بخوانید؛ هیچ بهانه‌ای هم پذیرفتنی نیست!

ضریب‌ها

ضریب درس‌ها تغییر کرده و تحلیل درس‌ها را در این فرصت کم، اندکی مشکل کرده است. در ادامه گذر و نظری کوتاه داریم به دو درس کلیدی این روزها و وضعیت کنونی‌شان را بررسی می‌کنیم:

مدیریت بازاریابی

سنجشی‌ها مرحمت کرده و ضریب درس «مدیریت بازاریابی» را دو برابر کرده‌اند. برای داوطلبان «فناوری اطلاعات» ضریب ۲ و برای «بازرگانی‌ها» ضریب ۴ منظور شده، و در ظاهر فرصتی استثنایی برای امتیازگیری مهیا شده است؛ اما عالم و آدم می‌دانند که درس «مدیریت بازاریابی» را همه بالا می‌زنند؛ به بیان دیگر، بالا زدن درس «مدیریت بازاریابی» مزیت نیست؛ باید بالا بزنید تا در مدار رقابت بمانید. نزنید، باید غزل خداحافظی با رتبه‌های درست و درمان را بخوانید. به همین سادگی، درس حذف‌پذیر سال‌های گذشته را به درس کلیدی امسال و سال‌های آتی، و از یک «انتخاب» به یک «باید» تبدیل کرده‌اند. از این رو، دعوت می‌کنم درس «مدیریت بازاریابی» را با تمام توان و برای کسب بیشترین امتیاز ممکن بخوانید تا بمانید!

اهمیت درس «مدیریت بازاریابی» بی‌شک، مطالعه منابع درست را مهم‌تر می‌کند. همچنان بر گفته پیشینم برای مطالعه کتاب‌های دکتر عبدالحمید ابراهیمی و مرور تست‌های سنجش تأکید دارم. اگر فرصتی مهیا شد، به منابع دیگر رجوع کنید که راستش لازم نمی‌بینم!

مدیریت تولید

منزلت درس «مدیریت تولید» در ظاهر بهتر شده است؛ اما حتی ضریب ۲ درس برای داوطلب مهاجر گرایش «فناوری اطلاعات» که ذهنیتی از درس ندارد، جذاب نیست. ضریب ۲ درس «مدیریت تولید» صرف‌نظر از درس‌های دیگر ارشد و روی کاعذ، گزینه فوق‌العاده‌ای برای امتیازگیری است. ۱۵ تست دارد و زدن هر تست درست ۱۳.۷ امتیاز ارزشمند نصیب‌تان می‌کند؛ اما در عمل این‌طور نیست. درس «مدیریت تولید» برای افرادی فرصت تلقی می‌شوند که پیش‌زمینه ذهنی از این درس دارند. مطالعه درس «مدیریت تولید» در این برهه نه به صلاح است و نه توصیه می‌شود. نکته کلیدی این است که درس‌های ارشد را نمی‌شود به طور مستقل تحلیل کرد. کنکور ارشد مدیریت یک سیستم است و درس‌ها اجزاء سیستم تلقی می‌شوند و رفتار یکدیگر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. درس «مدیریت تولید» ارزشمند بود،‌ اگر درس «مدیریت مالی» حذف نشده باشد. عجیب است، اما واقعیت دارد. حذف درس «مدیریت مالی» سد مجازی گرایش‌های «بازرگانی» و «فناوری اطلاعات» را شکسته است. داوطلبان گرایش «فناوری اطلاعات» که نیم‌نگاهی به گرایش «بازرگانی» دارد نه برای گرایش خودشان و نه برای گرایش «بازرگانی» نیاز چندانی به «مدیریت تولید» ندارد؛ مگر اینکه گرایش‌های «صنعتی» یا «تکنولوژی» در محدوده توجه‌شان باشند. ترکیب ضریب‌های جدید درس‌ها طوری است که «فناوری اطلاعات» را به «بازرگانی» نزدیک، و از گرایش «صنعتی» دور کرده است.

تأکید می‌کنم توجه به آمارهای موجود، چارچوب تحلیل را دگرگون می‌کند. در تحلیل و توصیه‌های ایده‌آل، ‌قاطبه داوطلبان از حذف درس منع می‌شوند؛ اما در واقعیت برای موفقیت باید ریسک حذف درس را به جان خرید. درس «مدیریت تولید» بین داوطلبان ارشد مدیریت، درس محبوبی نیست و آمارها هم نشان داده است که حداقل نیمی از ۵۰ نفر برتر کنکورهای ارشد مدیریت سال‌های اخیر، درس «مدیریت تولید» را حذف کرده‌اند.

درس سقف، درس کف

غیر از «مدیریت بازاریابی» که باید بالا بزنید، و درس «مدیریت تولید» که برخی دوستان باید ریسک حذفش را به جان بخرند؛ درس‌های «اقتصاد» و «تئوری‌های مدیریت» نازنین را باید بالا بزنید تا در مدار رقابت بمانید و فرصت انتخاب دانشگاه بهتر را برای خودتان مهیا کنید. درباره درس «مدیریت اسلامی» هم صحبت کردم که حذف‌کردنی نیست و برای کسب امتیازی متوسط باید خوانده شود. تعداد تست‌های درس «مدیریت اسلامی» را بین ۱۵ تا ۲۰ مورد پیش‌بینی می‌کنم. شاید هم ۲۵ تست مطرح شود، اما ظرفیت این درس از ۲۰ تست بیشتر نیست. پس زدن هر تست درست ۱۰ امتیاز نصیب‌تان می‌کند. اگر تعداد تست‌ها ۱۵ مورد باشد،‌ هر تست درست ۱۳.۷ امتیاز، و اگر تعداد تست‌ها ۲۵ مورد باشد، هر تست درست ۸ امتیاز نصیب‌تان می‌کند که با توجه به جنس درس و فرصتی که صرف مطالعه و تست‌زنی می‌شود به صرفه است.

اهمیت درس‌های ارشد مدیریت یکسان نیست. برخی درس‌ها را باید بالا بزنید تا بمانید و برخی دیگر را نباید پایین بزنید. کلید موفقیت در کنکور ارشد مدیریت، دست همین گروه دوم است که بدقلق هستند و به سهولت امتیاز نمی‌دهند. درس‌های «تئوری‌های مدیریت» و «اقتصاد» و «بازاریابی» را که درس‌های «سقف» خطاب می‌شوند باید بالا بزنید. خوب می‌شود اگر «مدیریت اسلامی» را هم بین ۴۰ تا ۶۰ بزنید. می‌مانند درس‌های بدقلق روزگار که مشتمل بر درس‌های «زبان انگلیسی» و «ریاضی و آمار» و «پژوهش عملیاتی» هستند که درس‌های «کف» خطاب می‌شوند که درصدشان نباید از حد مشخصی کمتر باشد. اگر درس‌های سقف را بالا بزنید و یکی از درس‌های کف را هم بالا بزنید، از دسترس رقیبان‌تان خارج می‌شوید. اینکه حذف کدام‌یک از این سه تفنگ‌دار به صرفه و صلاح است، نیازمند شناخت دقیق توانایی، سلیقه، پیش‌زمینه ذهنی، فرصت باقیمانده، سبک یادگیری و پارامترهای دیگر دارد. می‌دانم حذف یکی از این درس‌ها سخت است، اما نجات‌بخش است. پارسال به سختی در این‌باره صحبت می‌کردم؛ اما حضور درس «مدیریت اسلامی» را فرصت تلقی می‌کنم و با اطمینان بیشتر داوطلبان ارشد را به حذف درس دعوت می‌کنم. اینکه کدام درس باید حذف شود را نمی‌توانم به این راحتی و با چند پاراگراف توضیح دهم. خودتان حساب و کتاب کنید و ببنید کدام‌یک از  درس‌های سه‌گانه بالا بیشتر به بقا و صعودتان کمک می‌کنند.

نتیجه‌گیری

حذف درس «مدیریت مالی» و الحاق درس «مدیریت اسلامی» و البته اعلام ضریب‌های جدید درس‌ها، مرز گرایش‌ها را شفاف‌تر، و تکلیف داوطلبان را مشخص‌تر کرد. قبول دارم که افزودن یک‌باره درس «مدیریت اسلامی» ذهن‌ها را مشوش کرد، اما هیجان‌ها که فروکش کند که می‌کند، داوطلبان محترم خواهند دید که درس «مدیریت اسلامی» موهبتی خواسته یا ناخواسته است که در وادی ارشد مدیریت نازل شده است و باید به درستی استفاده شود. حذف «مدیریت مالی» برای داوطلبی چون من که هم به گرایش «فناوری اطلاعات» و هم «بازرگانی» علاقه دارم، هیجان‌بخش بود و درهای گرایش سخت‌الوصول «بازرگانی» به دلیل حذف درس بی‌نوای «مدیریت مالی» گشوده شده است؛ ‌هر چند غم و تشویش مخاطبان اصلی گرایش «بازرگانی» را هم درک می‌کنم که خلوت‌شان مختل شده است!

علی‌ای‌حال تلاش کردم تا درباره تغییرات مهم صحبت کنم. بی‌شک جنبه‌های دیگری از بحث باز مانده است که اگر بدانم و بتوانم، بعدتر درباره‌شان صحبت می‌کنم. اگر پرسشی دارید ذیل همین نوشته مطرح کنید تا درباره‌شان صحبت کنیم.

4 نفر درباره «تغییر وضعیت برخی درس‌ها برای کنکور ارشد ۹۴» صحبت کرده‌اند

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛
      شکر که نظرتان را تأمین کرد. امیدوارم به تصمیم‌گیری‌تان کمک کند.
      خیر مقدم // جواد زارعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *