بلاگتوزیع و تمرکز دُرست بر درس‌های کنکور ارشد مدیریت

توزیع و تمرکز دُرست بر درس‌های کنکور ارشد مدیریت

درباره روش توزیع زمان درس‌ها باید بازنگری کنید!

محال است تمام درس‌های کنکور ارشد مدیریت را بالای ۸۰ درصد بزنید. محال است پنج درس را بالای ۸۰ بزنید؛ و حتی چهار درس را هم محال است بالای ۸۰ بزنید؛ اما برخی‌ها می‌توانند سه درس را بالای ۸۰ بزنند، با این شرط که از سه درس دیگر چشم‌پوشی کنند. به‌نظرتان چند درس کنکور ارشد مدیریت را باید یا می‌شود بالای ۸۰ درصد زد؟ و آیا بالا زدن درس‌ها حتی اگر محال هم نباشد به‌صرفه است؟

پیش‌تر، درباره رابطهٔ زمان و تعداد تست‌ها صحبت کرده بودم که داوطلبان کنکور ارشد مدیریت در مدت ۱۵۰ دقیقه کنکور به‌طور متوسط می‌توانند بر ۶۵ ال ۷۵ تست، و حداکثر بر ۹۰ تست متمرکز شوند. پنج درس عمومی کنکور ارشد مدیریت مشتمل بر ۱۱۵ تست است؛ و اگر دو درس تخصصی را هم ضمیمه‌شان کنیم تعداد تست‌هایی که داوطلبان کنکور ارشد مدیریت باید بخوانند و پاسخ‌شان را در پاسخ‌نامه درج کنید حوالی ۱۴۵ تست می‌شود. تازه، برخی گرایش‌ها باید سه درس تخصصی را پاسخ‌گو باشند که حساب‌شان می‌شود ۱۶۰ تست در همان مدت ۱۵۰ دقیقه!

نظرتان دربارهٔ درس جذاب زبان عمومی و تخصصی با ضریب ۳ چیست؟ آیا می‌شود ۳۰ تست زبان عمومی و تخصصی را در ۳۰ دقیقه پاسخ داد؟ اگر برای پاسخ‌گویی به هر تست واژگان یک دقیقه زمان صرف کنیم، شک ندارم هر تست گرامر بیش از یک دقیقه گرفتارتان خواهد کرد. اگر از واژگان و گرامر چشم‌پوشی کنیم، مطالعه سه متن زبان تخصصی و پاسخ‌گویی به هر تست بیش از یک دقیقه زمان می‌برد، نمی‌برد؟ پس، زمان پاسخ‌گویی به درس زبان عمومی و تخصصی را که جمع کنیم، دست‌گیرمان می‌شود نزدیک ۶۰ دقیقه (حوالی یک‌سوم کل زمان کنکور) را خرج کرده‌ایم.

نظرتان دربارهٔ ۲۰ تست درس ریاضی و آمار که بیش از درس‌های دیگر پیش‌بینی‌پذیرند چیست؟ آیا برخی تست‌های ریاضی یا محاسبه تست‌های آمار را می‌شود در کمتر از دو دقیقه انجام داد؟ قبول دارم که برخی تست‌ها راه‌حل میان‌بر دارند، اما می‌دانم و می‌دانید که برای پاسخ‌گویی به برخی تست‌ها باید آستین بالا بزنید و قلم‌تان را سفت بچسبید و آن‌قدر بکنید که به پاسخ درست برسید. تازه، با این فرض که اصلا و ابدا شک نکنید و مراحل پاسخ‌گویی را دوباره مرور و محاسبه نکنید، و هیچ اشتباهی در هیچ‌یک از گام‌های حل مسأله نداشته باشید. راستش، برای پاسخ‌گویی کامل به تست‌های درس ریاضی و آمار حداقل نیازمند ۵۰ دقیقه زمان هستید. پس، تا اینجا ۱۱۰ دقیقه از زمان طلایی کنکور را برای کسب امتیاز کامل از دو درس خرج کرده‌اید، و تنها ۴۰ دقیقه برای باقی درس‌ها فرصت دارید!

خب، ۴۰ دقیقه در حساب‌تان باقی است. اگر شرایط کنکور را ایده‌ال فرض کنیم، این ۴۰ دقیقه را خرج کدام‌یک از درس‌ها می‌کنید؟ به ۳۰ تست درس تئوری مدیریت که نمی‌رسید. می‌توانید به درس مدیریت اسلامی بپردازید. اگر بازرگانی باشید به فرمودهٔ عقل سلیم باید اندوخته‌تان را خرج درس بازاریابی کنید. راستش، ۴۰ دقیقه زمان برای پاسخ‌گویی به ۱۵ تست درس بازاریابی کفایت می‌کند.

پس با ۱۵۰ دقیقه زمان، ۶۵ تست‌ مربوط به سه درس زبان و ریاضی و بازاریابی را شکار کرده‌اید که اگر تمام امتیاز ممکن از هر درس را تصاحب کرده باشید، سقف اندوخته‌تان ۹۰۰ امتیاز می‌شود. توجه کنید که شرایط را ایده‌آل فرض کرده‌ایم. با این امتیاز رتبه‌تان قطعاً دو رقمی مرغوب، بین ۱۰ تا ۲۰ است.

کارنامه‌های هفت هشت سال گذشته را که مرور می‌کنیم به‌صراحت دست‌گیرمان می‌شود داوطلبان موفق سال‌های گذشته چنین نکرده‌اند و توان و زمان‌شان را بین درس‌ها توزیع کرده‌اند و بیشترشان حداقل یک درس را حذف کرده‌اند تا برای مطالعه درس‌های دیگر و پاسخ‌گویی در جلسه کنکور زمان بخرند. واقعیت آن است که بیشتر دوستان از این واقعیت‌ها درس نمی‌گیرند و در ابتدای درس‌خوانی قصد می‌کنند تمام درس‌ها را در بالاترین سطح بخوانند. درباره سطح هوش و توان درس‌خوانی و فرصتی که برای کنکور ارشد مدیریت خرج می‌کنید مطلع نیستم؛ اما تمام این‌ها باید خودشان را در بطن رویداد کنکور ارشد مدیریت نشان دهند؛ رویدادی که ۱۵۰ دقیقه است و برمبنای تجربه سال‌های گذشته با تغییراتی در تعداد تست‌ها، تغییر ضریب درس‌ها، حذف برخی درس‌ها، تغییر منابع درس‌ها، تغییر در شیوه طراحی تست‌ها و تغییراتی دیگر روبرو خواهید که هرکدام‌شان به‌سهولت می‌توانند نظم و انسجام ذهنی‌تان را مختل و مخدوش، و آمال و آرزوهای‌تان را هوا کنند!

به‌گمانم داوطلبی موفق‌تر است که ویژگی‌های رویداد کنکور ارشد مدیریت را قطعی فرض نکند، و خود را هوشمندانه برای مواجهه با شرایط ناخوشایند و پیش‌بینی‌ناپذیر آماده کند. این داوطلب هوشمند، بیشتر بر ظرفیت‌سازی و توامندسازی خود تمرکز می‌کند و به شایدها و وعده‌های بچه‌گانه دل‌خوش نمی‌کند و از تکنیک‌های اولویت‌بندی درس‌ها استفاده می‌کنند. اگر بر ظرفیت‌سازی و توانمندسازی خودتان متمرکز هستید، وب‌سایت ارشدباز می‌تواند با محتوایی که منتشر کرده و می‌کند، و با دوره‌هایی که برگزار خواهد کرد کمک‌تان کند. اگر این‌گونه پیش‌فرض‌ها را که واقعی می‌دانم‌شان قبول ندارید از دیگران کمک بگیرید و عمرتان را تلف نکنید.

پنج‌شنبه آینده درباره منحنی یادگیری درس‌ها و تأثیرشان در فرایند درس‌خوانی خواهم گفت!

10 نفر درباره «توزیع و تمرکز دُرست بر درس‌های کنکور ارشد مدیریت» صحبت کرده‌اند

  1. قربانی

    سلام جناب زارعی
    وقتتون بخیر.گذاشتن دیدگاه در قسمت اولویت بندی درسها بسته بود برای همین اینجا از خدمتتون سوالم رو میپرسم.

    اولویت بندی درسها به صورت زیر بدست اومد

    کلیدی: اسلامی. ریاضی. بازاریابی

    اصلی: زبان. اقتصاد. تولید

    کمکی: تئوری

    تعلیقی: پژوهش. آمار

    داوطلب گرایش آیتی هستم. آیا این اولویت بندیها مناسبه؟

    و درس خوانی رو با چه درسهایی شروع کنم؟

    ممنون از وقت و دقتی که صرف میکنید

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام؛

      یک. برای تأخیر در پاسخ‌گویی عذرخواهی می‌کنم.

      دو. فهرست اولویت‌ها سوگیری دارد. چرا درس بازاریابی با ضریب ۲ و ۱۵ تست باید کلیدی باشد؟ چرا ریاضی باید کلیدی و آمار تعلیقی باشد؟ چرا درس مدیریت اسلامی که در بهترین حالت باید اصلی باشد را کلیدی فرض کرده‌اید؟ و همین‌طور الی آخر!

      سه. اولویت‌بندی‌تان مناسب نمی‌دانم؛ و نمی‌توانم مسیر درس‌خوانی مشخصی را به شما پیشنهاد کنم. برای پیشنهاد آغاز درس‌خوانی، نیازمند اطلاعات بیشتری هستم که به‌طور معمول در وب‌سایت انجام نمی‌دهم. در پرسش‌ها و پاسخ‌های مطالب سال‌های گذشته به‌قدر کفایت در این‌باره صجبت کرده‌ام. همان‌ها را مطالعه کنید.

      ارادت // جواد زارعی

  2. یاسین

    با عرض سلام و احترام

     

    جناب آقای زارعی، آقای قصد بروز رسانی بخش اولویت بندی دروس و انتخاب سبد درس هارا در آینده نزدیک خواهید داشت؟
    منتظر مطالب جدید بمانیم یا همچنان معادلات و توصیه هایتان در مورد اولیت بندی دروس همان است و بر همان مبنا پیش برویم؟

    با تشکر فراوان

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام؛

      قصدش را دارم؛ اما وقتش را ندارم. البته، استفاده از همین شیوه اولویت‌بندی را تا اطلاع ثانوی توصیه می‌کنم.

      ارادت // جواد زارعی

  3. یاسین

    سلام مجدد و پوزش بابت مزاحمت های فراوان!

    داشتم بخش اولیت بندی و انتخاب دروس را مطالعه می کردم که به هنگام مقایسه با این پست، به یک اشکال و درواقع سوال برخوردم.

    شما در این صفحه در تیتر ” چند درس؟ ” در مقام توصیه به داوطلبانی که قصد شکار رتبه های تک رقمی، دو رقمی و یا سه رقمی مرقوب را دارند، فرموده اید که تمام دروس عمومی به علاوه ی یک درس تخصصی انتخاب و اولیت بندی شوند.

    مطلع هستم که منظورتان از این “همه ی دروس عمومی + یک درس تخصصی” مطالعه ی همه ی شان به نیت ۱۰۰ درصد زدن در کنکور نیست و در ادامه باید اولویت بندی شوند، اما مطابق این سناریو که در این پست ترسیم کردید سوالی برایم مطرح شد.

    قطعاً با توجه به سناریو ی فوق، اگر داوطلبی، تمام مدت زمانش را (مثلاً) صرف مطالعه ی زبان، ریاضی و بازاریابی کند، هم فرصت می کند منابع بیشتری را مطالعه کند و هم عملاً نسبت به کسی که ۶ درس را میخواند (طبق توصیه ی سابق شما) به تسلط بیشتری نیز دست خواهد یافت. (البته با فرض اینکه کیفیت مطالعه یکسان و پیوسته باشد.)

    میدانم که تفاوت این سناریو با توصیه ی کلی و پیشین شما یک چیز است. سناریو ی فوق به شدت ریسکی و توصیه ی سابق شما بسیار کم ریسک تر. ریسک و احتمال اینکه داوطلب سر جلسه هنگام مواجه با سوالات با تیپ های جدیدی از سوال و یا حتی منابع جدید در یک درس روبرو شود و نتواند همه ی امتیاز های پیش بینی شده از آن درس را بگیرد.

    اما اگر بخواهیم توصیه و سناریو ی جدیدی که ترسیم نمودید را در نظر بگیریم و از منافعی که نسبت به خواندن همه ی دروس برای کنکور ارشد دارد بهره مند شویم، برای کمتر کردن و معقول تر کردن ریسک این روش چه توصیه هایی دارید؟
    آیا کار عاقلانه ای خواهد بود که یک داوطلب فقی برای پاسخگویی به حداقل ۶۵ و حداکثر ۸۰ تست خود را آماده کرده و در جلسه حاضر شود؟

    سپاس گذارم اگر اندکی زمان گذاشته و در پاسخ به این سوال کمی توضیح بفرمایید.

    با تشکر و آرزوی تندرستی

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام؛

      راستش تفاوتی بین نکته‌هایی که در این پست مطرح کرده‌ام با صحبت‌های قبلی‌ام نمی‌بینم. هر از یک ایده و تجره نشأت گرفته‌اند. پیشنهاد می‌کنم پرسش‌تان را دقیق‌تر مطرح کنید تا بهتر و درست‌تر بتوانم پاسخی برای شما فراهم کنم.

      ارادت // جواد زارعی

      1. یاسین

        تفاوت اینجاست که در توصیه ی قبلی برای اولویت بندی دروس معتقد بودید که بهتره داوطلبان روی یک سری درس ها برای ۶۰ الی ۷۰ درصد حساب کنن و برخی درس ها رو هم برای ۳۰ یا ۴۰ درصد بخونن.

        اما مثالی که الان زدید در مورد انتخاب فقط ۳ درس و پاسخگویی ۱۰۰ درصد به اونهاست.

        این دوتا استراتژی حداقل مقدمات اجراییشون خیلی متفاوته!
        مثلاً اینکه من بخوام فقط سه تا درس رو کار کنم و همون ۳ تا رو هم ۱۰۰ بزنم، قطعاً شیوه مطالعه و پیشرویم خیلی باید متفاوت باشه با زمانی که میخوام تعداد بیشتری درس رو بخونم برای درصد های کمتر.

        من روی استدلالتون در هر دو توصیه هیچ مشکلی ندارم. فقط سوالم اینجاست که آیا این مثالی که مطرح کردید (فقط زدن ۳ درس) کمی ریسکی نیست؟ و اینکه به نظر شما چجوری میشه ریسکش رو کاهش داد؟

        1. جواد زارعی نویسنده

          سلام؛

          در تعجبم که چگونه از این متنِ صریح، چنان نتیجه‌ای استخراج کرده‌اید!
          کجای متن توصیه کرده‌ام که فقط بر سه درس تمرکز کنید؟

          پیشنهاد می‌کنم متن را دوباره بخوانید؛ چراکه، همچنان اولویت‌بندی هوشمندانه درس‌ها را با تآکید بسیار به تمام دوستان داوطلب توصیه می‌کنم!

          دقیق‌تر باشید // جواد زارعی

  4. محسن

    درود بر شما دوست عزیز.

    درصورت داشتن مشاوره تلفنی یا حضوری
    لطفا راه های ارتباطی را مشخص کنید.

    مانا و شاد باشید.

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛

      یک. حرفه‌ام مربی‌گری است. یعنی، مربی درس‌خوانی هستم!

      دو. اگر طالب مشاوره هستید می‌توانید از خدمات دکتر علی احسانی یا آرش عمرزاده استفاده کنید.

      سه. اگر طالب مربی هستید، پیش‌تر باید دوره مهارت‌های یادگیری را طی کنید که امیدوارم با اطلاع قبلی در میانه‌های آبان برگزار شود.

      ارادت // جواد زارعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *