بلاگتوهم برنامه‌ریزی درسی

توهم برنامه‌ریزی درسی

پاشنهٔ آشیل داوطلبان در برنامه‌ریزی درسی

آیا جایگاه‌تان را در طیف برنامه‌ریزی و برنامه‌پذیری تعیین کرده‌اید. برنامه‌ریزها می‌توانند برنامه‌هایی دُرست و درمان طراحی کنند و سخت‌شان است که برنامه درسی‌شان را فردی دیگر طراحی کند. در نقطه مقابل، برنامه‌پذیرها توان چندانی برای برنامه‌ریزی درسی ندارند، و به صرفه و صلاح‌شان است که برنامه درسی‌شان را فرد دیگری طراحی کند. چنان‌چه وضعیت برنامه‌ریزی و برنامه‌پذیری‌تان را ندانید حساب‌تان با کرام‌الکاتبین است!

کمتر دوطلبی را دیده‌ام که فقط برنامه‌ریز، یا فقط برنامه‌پذیر باشد. البته، دیده‌ام؛ اما، تعدادشان بسیار کم، و قابل چشم‌پوشی است. بیشتر داوطلبان ترکیبی از برنامه‌ریزی و برنامه‌پذیری هستند. آن‌دسته از دوستانی که ویژگی برنامه‌ریزی‌شان غلبه دارد، بهتر است خودشان روش‌های درست برنامه‌ریزی درسی را بیاموزند و از فردی کاربلد به‌عنوان مربی استفاده کنند. آن‌دسته از دوستانی که ویژگی برنامه‌پذیری‌شان غلبه دارد، بهتر است برنامه‌ریزی درسی را به فردی کاربلد تفویض کنند؛ اما مراقب باشند که مفاد برنامه از محدود ظرفیت‌ها و توانمندی‌شان فراتر نباشد. دوستانی که در میانه طبف هستند بهتر است از شیوه دوستان برنامه‌پذیر پیروی کنند؛ و البته، بیشتر می‌توانند در بطن برنامه‌ریزی درسی دخالت کنند!

پس، شناخت ویژگی برنامه‌ریزی و برنامه‌پذیری شرط لازم برای کسب توفیق در کنکور است؛ اما کافی است؟ بدیهی است که خیر. پس، چه باید کرد؟

علاوه بر دو ویژگی برنامه‌ریزی و برنامه‌پذیری، باید وضعیت‌تان را در طیف برنامه‌گزاری و برنامه‌گریزی هم تعیین کنید. برنامه‌گزارها افرادی منضبط هستند که هر برنامه‌ای را آدمیزادی اجرا می‌کنند. در نقطه مقابل، برنامه‌گریزها موجوداتی غیرمنضبط هستند که هیچ برنامه‌ای را در تمام زندگی‌شان تا پایان نرفته‌اند. برنامه‌گریز و برنامه‌گزار مطلق نداریم؛ و آدم‌ها در فاصله بین این دو ویژگی هستند.

اگر برنامه‌گزار هستید، فقط باید تکلیف‌تان را با برنامه‌پذیری و برنامه‌ریزی تعیین کنید. یعنی، مشکل‌تان به چگونگی تدوین برنامه درسی محدود می‌شود. یعنی، یا خصیصه‌تان برنامه‌ریزی است و باید بروید و مهارت برنامه‌ریزی را بیاموزید؛ یا خصیصه‌تان برنامه‌پذیری است و باید بگردید و آدم کاربلد و قابل اعتمادی را برای برنامه‌ریزی بیابید!

اگر برنامه‌گریز هستید، با مشکل بزرگ‌تری مواجه‌اید، و مجبورید روحیه برنامه‌گزاری را در وجودتان تقویت کنید. روان‌شناس‌ها افراد برنامه‌گریز را اهمال‌کار هم خطاب می‌کنند؛ یعنی، موجوداتی که اجرا و انجام هر کاری را بابهانه و بی‌بهانه به وقتی دیگر موکول می‌کنند.

مخلص کلام اینکه، داوطلبان کنکور برمبنای دو طیفی که در بالا معرفی کردم به چهار گروه تقسیم می‌شوند. با خودتان صادق باشید و جایگاه‌تان را به‌درستی در ماتریس بالا تعیین کنید؛ تا بعدتر بتوانید درباره مسیر آتی‌تان تصمیم‌های بهتری اتخاذ کنید!

3 نفر درباره «توهم برنامه‌ریزی درسی» صحبت کرده‌اند

  1. احمد

    سلام آقای زارعی

    خوشحالم که مثل همیشه فعال و پرانرژی هستید.

    بنده سال گذشته با اتکا به همین تارنما موفق شدم در دانشگاه تهران قبول شوم. تمام هنر من در قبال تشکر از شما دعا کردن هست.

    تمام راهنمایی های فنی شما به کنار؛ داشتم برای مدیریت بازرگانی خودم را آماده می‌کردم که شما جرقه توجه به مدیریت تکنولوژی را در وجودم زدید.

    من هم بعد از مشورت لبیک گفتم.

    موفق خواهید بود. در هر کجا که بخواهید.

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛

      خوشحالم که تلاش کردی و خوب هم نتیجه گرفتی. خدا وقت!

      مدیریت تکنولوژی، و به‌طور ویژه گرایش نوآوری در دانشگاه تهران فوق‌العاده است. دوره‌های درسی مدیریت تکنولوژی تهران، و بهشتی و علامه را درک کرده‌ام؛ اما تهران چیزی دیگر است. بر تهران متمرکز باش و بس!

      ارادت // جواد زارعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *