ارزش‌های درس‌خوانی پارتیزانی؛ ویرایش یک

دست‌یابی به هدفی که تعریف شده است؛ مستلزم پایبندی به مواردی است که ارزش‌ خطاب می‌شوند. چارچوب درس‌خوانی پارتیزانی مبتنی بر سه ارزش کلیدی بنا شده است:

۱  تعادل درونی و بیرونی فرد

برقراری تعادل درونی داوطلب با محیط بیرونی؛ بر فرایندها، شیوه‌ها، چارچوب‌ها و ابزارهای درس‌خوانی ارجحیت دارد.

شیوه‌ها و برنامه‌های درسی مهم‌اند، اما شرایط درونی داوطلب، و محیطی که در آن زندگی می‌کند، تجربه می‌کند و یاد می‌گیرد از نظر رویکرد درس‌خوانی پارتیزانی اولویت بالاتری دارند. داوطلبان؛ برای موفقیت در کنکوری که محدودیت زمانی دارد باید بتوانند هدف‌های خود را با توجه به نتیجه‌های گام‌های قبل، حال درونی و شرایط بیرونی حاکم بر خود تغییر دهند. رویکرد درس‌خوانی کلاسیک بر ثبات برنامه تأکید دارد، اما رویکرد درس‌خوانی پارتیزانی؛ تغییر در برنامه‌ها را با توجه به شرایط داوطلب ناگزیر می‌داند و بیشتر بر ثبات داوطلب تأکید می‌کند.

۲  توسعه مهارت‌های نتیجه‌بخش

توسعه مهارت برای کسب نتیجه رضایت‌بخش؛ بر تعمیق دانش ارجحیت دارد.

درس‌خوانی پارتیزانی؛ رویکردی نتیجه‌گرا و مهارت‌‌محور است. چرا که؛ شیوه سنجش کنکور ارشد از گونه آزمون‌‌های پاسخ‌گزین (چند گزینه‌ای) است و مهارت‌ورزی و کاربرد عملی دانش بر تعمیق دانش ارجحیت دارد. تعمیق همه‌جانبه دانش برای موفقیت در آزمون‌های پاسخ‌ساز (تشریحی) توصیه می‌شود.

۳  دریافت بازخورد و انعطاف‌پذیری

دریافت بازخور و پاسخ‌گویی صریح، صحیح و سریع به تغییرات؛ بر برنامه‌های کلاسیک درسی ارجحیت دارد.

داوطلب نتیجه‌گرا باید منعطف، خودتنظیم، خودسازمان‌ده و یادگیرنده باشد و هر «گام» را مبتنی بر نتیجه‌ها و درس‌هایی طرح‌ریزی کند که از گام‌های پیشین کسب کرده است. یعنی؛ داوطلب باید در پایان یک دوره کوتاه (مثلا یک هفته) بتواند اطلاعات کاملی درباره وضعیتی که در آن قرار دارد ارایه کند و در صورت نیاز؛ بتواند هدف‌ها و شیوه درس‌خوانی را برای دست‌یابی به هدف بعدی اصلاح کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *