این شش اصل را رعایت کنید و رستگار شوید!

اصل‌های درس‌خوانی پارتیزانی؛ ویرایش یک

ارزش‌های سه‌گانه به طور مستقیم در برنامه درس‌خوانی پارتیزانی وارد نمی‌شوند و بیشتر، مسیر موفقیت را نشان می‌دهند. طرح‌ریزی برنامه درسی درست و درمان مستلزم پایبندی به مواردی است که درس‌خوان پارتیزانی بتواند از آن‌ها در تدوین برنامه درسی استفاده کند. شش اصل کلیدی مبتنی بر ارزش‌های سه‌گانه تدوین شده است. تمام اصل‌ها مهم هستند و باید در تمام شئونات درس‌خوانی لحاظ شوند.

۱  پالودگی

هدف‌ها باید روشن، صریح، قابل سنجش، قابل دست‌یابی، واقع‌بینانه، نتیجه‌گرا و زمان‌دار تعریف شوند.

تأکید اصل پالودگی بر تعریف هدف‌های تر و تمیز است. مشکل بیشتر داوطلبان در عدم تحقق اهداف‌شان این است که ویژگی‌های مورد تأکید اصل پالودگی را رعایت نمی‌کنند. وضعیت بد برای داوطلب آن است که نمی‌تواند هدف‌هایی را که تعریف کرده است تأمین کند و وضعیت بدتر آن است که نمی‌داند چرا نتوانسته هدف‌ها را محقق کند و این چرخه را همین‌طور تکرار می‌کند.

داوطلب می‌تواند با توجه به اصل پالودگی؛ چشم‌انداز روشنی ترسیم و هدف‌های واقع‌بینانه‌ای تعریف کند. برخی هدف‌ها را مبتنی بر رویکرد درس‌خوانی پارتیزانی می‌شود حتی در نزدیکی‌های موعد آزمون ارشد تغییر داد!

۲  پشیز

فعالیت‌های درس‌خوانی بر کسب نتیجه‌های کوچک (و به ظاهر ناچیز) در فاصله‌های زمانی کوتاه طرح‌ریزی می‌شوند.

اصل پشیز یعنی قطره‌قطره جمع گردد،‌ وانگهی دریا شود. معیار اصلی سنجش پیشرفت درسی، کسب همین نتیجه‌های کوچک و به ظاهر ناچیز است. اصل پشیز بر خرده‌فعالیت‌ها (Micro-action) و کسب نتیجه‌های ناچیز در فاصله‌های کوتاه تأکید دارد. یعنی نباید فاصله تعریف هدف تا کسب نتیجه از یک هفته فراتر رود!

۳  پایش

اولویت اصلی درس‌خوان پارتیزانی، کسب نتیجه است که با سنجش مستمر وضعیت علمی و مهارت‌ها و نیز؛ بازنگری ‌دوره‌ای درباره چگونگی افزایش بهره‌وری درس‌خوانی محقق می‌شود.

طرح‌ریزی پروژه درس‌خوانی برای موفقیت در کنکور ارشد، تفاوت‌هایی با دیگر پروژه‌ها دارد. در بیشتر شیوه‌های مدیریت پروژه؛ بروز تأخیر در پروژه ممکن است، اما در پروژه کنکور ارشد ناممکن است. یعنی پروژه را باید در شرایط مکانی و زمانی مشخصی که سازمان سنجش اعلام می‌کند تحویل داد. از این رو؛ باید سطح وضعیت علمی و مهارت‌های عملی‌تان را در دوره‌های یک‌هفته‌ای رصد کرده و در شیوه درس‌خوانی‌تان بازنگری کنید و در صورت بروز مشکل؛ راه‌حل درست و درمانی برای رفع مشکل درس‌خوانی‌ پیدا کنید.

اصل پایش؛ یکی از تفاوت‌های بنیادی درس‌خوانی پارتیزانی با شیوه درس‌خوانی کلاسیک است. چرا که درس‌خوانی پارتیزانی با کمک اصل پایش می‌تواند در پایان هر هفته؛ تعریفی واقعی از وضعیت درس‌خوانی ارایه کند.

۴ پایداری

درس‌خوان پارتیزانی باید سرعت پیشرفت خود را با انگیزه و اعتماد به نفس بالا تا موعد آزمون حفظ کند.

کنکور ارشد؛ آزمونی نسبی است. یعنی؛ رتبه داوطلبان مبتنی بر نسب تراز علمی‌شان با بالاترین تراز علمی در همان گرایش سنجیده می‌شود. از این رو؛ تلاش مستمر تا موعد کنکور برای کسب موفقیت ضرورت دارد. عدم ثبات درونی و تجربه اوج‌ها و فرودهای شدید روانی در مقاطع حساس؛ یکی از علت‌های عدم توفیق بسیاری از داوطلبان باسوادی است که علیرغم حق‌شان؛ دست‌شان از رتبه‌های تک‌رقمی و دورقمی ممتاز دور مانده است.

۵  پیگیری

درس‌خوان پارتیزانی ملزم به پیگیری روزانه فعالیت‌های درسی و تمهید پیشرفت تدریجی (گام به گام) است.

اصل پیگیری مصداق درس‌خوانی «آهسته و پیوسته» است. درس‌خوانی کلاسیک بر مطالعه مستمر (گام به گام) برای کسب نتیجه تأکید دارد و اصل پیگیری درس‌خوانی پارتیزانی بر کسب نتیجه‌های مستمر تا حصول نتیجه که موفقیت در کنکور ارشد است تأکید دارد. از این رو؛ داوطلب پارتیزانی ملزم به پیگیری روزانه فعالیت‌های درسی است.

۶  پرهیز

درس‌خوانی پارتیزانی ملزم به دوری از «موری» و «مورا»  و «مودا» است.

اصل پرهیز؛‌ کلیدی‌ترین اصل درس‌خوانی پارتیزانی است و به ضرس قاطع باید گفت کسب موفقیت در کنکور ارشد  به شرط رعایت «اصل پرهیز» قطعی است. هدف اصل پرهیز؛ کمینه‌سازی اتلاف در فرایندها و فعالیت‌ها و خلق ارزش است

مودا؛ یعنی اتلاف منابع و به فعالیتی اطلاق می‌شود که منابع ارزشمند را برای خلق خروجی‌های بی‌ازش مصرف می‌کنند. مانند مودای یادگیری بیش از حد، مودای مطالعه بخش‌هایی که سهم تست چندانی در آزمون ندارند، مودای مطالعه منابع اضافی، مودای دوباره‌خوانی بی‌مورد منابع، مودای گردآوری تمامی منابع ارشد.

مورا؛ یعنی عدم تعادل، غیرطبیعی بودن یا نابرابری است و به فعالیتی اطلاق می‌شود که شرایط را بدون خلق خروجی‌های ارزشمند، پیچیده‌تر می‌کنند. مانند مورای مطالعه در شرایط معقول و پرهیز از برنامه‌های درس‌خوانی طولانی‌مدت، مورای یادگیری از منابع متعدد و متضاد.

موری؛ یعنی فشار بیش از حد و غیرطبیعی یا رفتار بی‌دلیل و بی‌پایه است و به فعالیتی اطلاق می‌شود که فشاری بی‌مورد و غیرمنطقی برای تکمیل فرایند یا انجام فعالیت‌های بی‌ارزش به داوطلب وارد می‌کند. مانند موری مطالعه تراکتوری و تحمیل فشار بر مغز و کبد،‌ موری مطالعه بی‌وقفه و عدم استراحت چشم‌ها، موری خودخوری و انهدام روحیه خود و دیگران.

4 نفر درباره «اصل‌های درس‌خوانی پارتیزانی؛ ویرایش یک» صحبت کرده‌اند

  1. اميرحسين

    واقعا الان ملموس اصل پرهیزو درک کردم و کاراییش بهم ثابت شد.

    من کلا از جمله دانشجوهای با مطالعه تطبیقی و کتب مختلف هستم. یه جورایی مرض کتاب خوانی دارم. یک ماهی هست اصل پرهیز را جدی تر دنبال میکنم. واقعا کارا است. نیاز الان من تمرکز هست. این اصل تمرکز برام اورده. یه جورایی بعد از اجرای این اصل حس میکنید مباحث به صورت خیلی کوچک تو مشتتون جا شده و دیگه از دستتون فرار نمیکنه!

  2. اميرحسين

    مودا خیلی اصل مهمی هستء. مخصوصا در جنگل کتب مدیریتی حال حاضر این اصل واقعا مفیده. مطالعه ی ناب نیاز الان یک داوطلبه!

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛
      یک. بله، «مودا» بسیار مهم است و از نظر مفهومی، نزدیک به «اسراف» خودمان است!
      دو. اصل «پشیز» هم بسیار مهم است. این دو اصل را بیش از دیگر اصل‌ها دوست دارم و توصیه‌شان می‌کنم!

      بخوانید تا بمانید // جواد زارعی

      1. اميرحسين

        بله اصل پشیز هم خوب است.

        من به طور کلی برنامه هام یک هفته ای بود. این اصل را که خواندم دیدم با برنامم سازگاری داده و تکمیل کردم.

         

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *