برنامه درسی؛ ویرایش یک

پروژه کنکور ارشد مدیریت؛ متشکل از تعدادی درس‌ عمومی و تخصصی است که تعداد و اهمیت‌شان بسته به گرایش متفاوت است. در روش درس‌خوانی پارتیزانی برای هر درس یک «برنامه درسی» منحصربفرد تعریف می‌شود. به طور مثال، برای گرایش مدیریت فناوری اطلاعات (بدون حذف درس) ۱۳ برنامه درسی مستقل مشتمل بر درس‌های مدیریت و سازمان، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، تحلیل و طراحی سیستم، زبان عمومی، زبان تخصصی، ریاضیات عمومی، آمار و احتمال، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، پژوهش عملیاتی، مدیریت تولید و مدیریت بازاریابی تعریف می‌شود؛ پس برنامه درسی باید مناسب و متناسب با ماهیت و اهمیت درس‌ها در هر گرایش تعریف شود. به طور مثال؛ تست‌های درس‌های زبان عمومی و زبان تخصصی اگر چه در قالب یک درس (زبان انگلیسی) مطرح می‌شوند، اما تفاوت‌هایی در شیوه مطالعه، منابع، شیوه سنجش و شیوه تست‌زنی دارند و باید در قالب دو برنامه درسی مستقل تعریف شوند. تعریف برنامه‌های درسی تابع شرایط زیر است:

شرط حذف یا توقف برنامه درسی

icon-listآغاز برنامه درسی در اختیار داوطلب است. داوطلب می‌تواند برنامه درسی را در دوره آشنایی، و پیش از آغاز برنامه درسی متوقف کند؛ اما تعلیق یا توقف برنامه درسی در حین یادگیری و مهارت‌ورزی درس‌ها غیرمجاز است و برنامه‌ای که آغاز شده است، باید به طور کامل انجام شود. البته «بایدی» که گفته می‌شود، وحی منزل نیست و داوطلب بسته به شرایطی که تجربه می‌کند حق دارد برنامه‌های درس را بازبینی و بازنگری کند و می‌تواند اجرای هر یک از برنامه‌های درسی را، اگر به صرفه و صلاح بود، معلق یا متوقف کند.

icon-listعدم آغاز برنامه به منزله حذف درس است. تعلیق یا توقف برنامه (حذف درس) فقط در پایان دوره آشنایی مجاز است. پس، تمام داوطلبان باید دوره آشنایی را برای تمام درس‌های گرایش‌شان طی کنند و سپس؛ برای ماندن یا حذف درس‌ها تصمیم‌گیری کنند.

icon-listداوطلب مجاز است آغاز برنامه درسی را پس از اتمام دوره آشنایی به زمانی دیگر موکول کند. برنامه درسی را می‌شود تا زمانی معلق کرد که فرصت لازم (پیش از موعد آزمون) برای تکمیل دوره‌های آمادگی و هماهنگی مربوط به همان برنامه درسی مهیا باشد.

تسهیم فرصت‌ها

تسهیم فرصت‌های درس‌خوانی برای هر برنامه درسی (یادگیری و مهارت‌ورزی) مبتنی بر شناخت داوطلب از اهمیت درس،‌ درجه دشواری درس، توانایی داوطلب در درس، علاقه داوطلب به موضوع درس، سبک یادگیری و مهم‌تر از همه، سرعت یادگیری انجام می‌شود. فرصت‌ها را می‌شود حین اجرای برنامه‌های درسی بازنگری کرد. در این وضعیت، لازم است هدف‌های درسی هر برنامه بازنگری شوند.

تعریف برنامه درسی

ماهیت درس‌ها متفاوت است و باید از تکنیک‌های گوناگون برای یادگیری هر درس استفاده شود. گروه‌بندی درس‌ها مبتنی بر ماهیت‌شان شاید دقیق نباشد؛ اما به کیفیت اجرای پروژه‌های درسی کمک می‌کند. برخی درس‌ها مانند مدیریت رفتار سازمانی به صراحت مفهومی، و نیازمند تفکر واگرا و کل‌نگری هستند. برخی دیگر مانند ریاضیات به صراحت محاسباتی و تحلیلی، و نیازمند تفکر تحلیلی و جزء‌نگری هستند؛ و برخی دیگر، ترکیبی از مباحث مفهومی و محاسباتی هستند و گزینه‌های فوق‌العاده‌ای برای کسب امتیاز  قلمداد می‌شوند!

  • گروه درس‌های مفهومی: (۱) مدیریت و سازمان، (۲) مدیریت رفتار سازمانی، (۳) مدیریت منابع انسانی، (۴) تحلیل و طراحی سیستم و (۵) مدیریت بازایابی.
  • گروه درس‌های محاسباتی: (۶) ریاضیات عمومی، (۷) آمار و احتمال و (۸) پژوهش عملیاتی و (۹) زبان عمومی.
  • گروه درس‌های ترکیبی: (۱۰) زبان تخصصی، (۱۱) اقتصاد خرد، (۱۲) اقتصاد کلان و (۱۳) مدیریت تولید.

icon-listگروه‌های درسی باید در شیوه مطالعه و فراخوانی اطلاعات لحاظ شود. البته اختلاف‌هایی در این‌باره وجود دارد. به طور مثال، برخی بزرگان درس زبان انگلیسی را مفهومی می‌دانند. شاید عجیب باشد، اما درس زبان عمومی توسط سمت چپ مغز پردازش می‌شود و از گروه درس‌های تحلیلی و محاسباتی است. زبان تخصصی از یک‌سو، از ساختار زبان عمومی برای انتقال مفاهیم استفاده می‌کند؛ و از دیگرسو، تلاش می‌کند چیزی را به مخاطب ارایه کند که در حوزه مفهوم است. پس؛ درس زبان تخصصی در زمره گروه درس‌های ترکیبی دسته‌بندی می‌شود!

icon-listداوطلب باید برای هر درس، برنامه درسی مستقل تعریف کند و هر برنامه‌ درسی را به طور تدریجی وارد جدول زمان‌بندی درسی کند. توصیه می‌شود در هر مرحله، دو برنامه درسی از گروه‌های درسی متفاوت به جدول زمان‌بندی درسی افزوده شود. در ابتدای درس‌خوانی توصیه می‌شود یک درس از گروه مفهومی‌ها و یک درس از گروه محاسباتی‌ها انتخاب شود. درس‌های ترکیبی را می‌شود همزمان با هم، یا با دیگر درس‌ها آغاز کرد.

icon-listتقدم و تأخر در آغاز برنامه‌های درسی به پیشینه علمی و علاقه داوطلب وابسته است. به طور مثال، داوطلبی که پیشینه ریاضی مناسبی دارد می‌تواند درس‌های مدیریت تولید یا پژوهش عملیاتی را آغاز کند؛ در غیر این‌صورت، لازم است ابتدا درس ریاضی مطالعه شود.

icon-listداوطلب؛ هنگامی مجاز به آغاز «یک» برنامه‌ درسی جدید است که حداقل یک پروژه از برنامه درسی موجود را کامل کرده باشد و هنگامی مجاز به آغاز «دو» برنامه‌ درسی جدید است که حداقل یک پروژه از هر برنامه‌ موجود را کامل کرده باشد. یعنی برنامه‌های قبلی باید فعال شده باشند تا بشود برنامه‌ای جدید به جدول زمان‌بندی درس‌ها افزود.

icon-listداوطلب؛ حداکثر مجاز به آغاز همزمان دو برنامه‌ درسی با گروه درسی متفاوت است. همچنین، داوطلب با مسئولیت خود مجاز به حذف هر تعداد درس (برنامه درسی) مبتنی بر شناختی است که در دوره آشنایی کسب کرده است.

4 نفر درباره «برنامه درسی؛ ویرایش یک» صحبت کرده‌اند

  1. مهدی

    سلام آقای زارعی،
    اول ازتون بابت اطلاعات رایگان و کاربردی در مورد مطالعه برای کنکور تشکر دارم و براتون آرزوی موفقیت روز افزون میکنم.
    دوم، با مطالعه صفحات برنامه درسی، ویرایش یک و روش چیدمان درس ها در چند مورد دچار تناقض شدم. یکی ماهیت بعضی درس ها است که در دو صفحه ذکر شده متناقضند، مثل: زبان عمومی – مفهومی یا محاسباتی. نکته بعدی بازه های زمانی و تعداد دروس اضافه شده در این بازه هاست.
    با توجه به اینکه روش چیدمان مطلب جدیدتری نسبت به برنامه درسی بود، با دوره های سه هفته ای کنار اومدم ولی در مورد نوع دروس وتعداد دروس قابل افزایس در هر دوره ابهام دارم که ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛

      یک. درباره درس زبان انگلیسی عرض کرده‌ام که بهتر است در زمره درس‌های مفهومی قرار گیرد. البته در مطلبی قدیم یگفته بودم که مغز آدمی زبان را مانند ریاضی، بیشتر با سمت چپ مغز پردازش می‌کند که گفته درستی است؛ اما درحوزه یادگیری و استفاده از تکنیک‌های درس‌خوانی، بهتر است درس زبان‌های فارسی و انگلیسی را مفهومی تلقی کنید.

      دو در بطن مطلب چیدمان درس‌ها پیشنهاد کرده‌ام که در هر دوره بهتر است به افزودن یک درس تازه اکتفا شود؛ و ترتیبی برای دوستان بازرگانی پیشنهاد کرده‌ام. این زمان وحی منزل نیست؛ اگر مراحل آشنایی با درس‌قبلی‌تان را به درستی تمام نکرده‌اید، می‌توانید درس تازه‌تر را اندکی با تأخیر آغاز کنید. به طور مثال، شاید برای آشنایی با درس مدیریت تولید باید بیش از سه هفته زمان صرف کنید؛ خب صرف کنید و تمرکزتان را بر همان درس حفظ کنید. افزودن کیلویی ریل‌های تازه و انداختن درس‌های تازه در ریل‌ها، کمک‌تان نمی‌کند. آرام و آهسته برانید. فشار بی‌دلیل به خودتان تحمیل نکنید. شاید تعریف ریل تازه برای درسی تازه، برای شما، با دو یا سه هفته قابل انجام باشد و برای من، چهار هفته. آدم‌ها متفاوت‌اند و باید متناسب با ویژگی‌های شخصی و شخصیتی‌شان درس‌خوانی کنند.

      هستم در خدمت‌تان // جواد زارعی

  2. مهدی

    سلام آقای زارعی،
    اول ازتون بابت اطلاعات رایگان و کاربردی در مورد مطالعه برای کنکور تشکر دارم و براتون آرزوی موفقیت روز افزون میکنم.
    دوم، با مطالعه صفحات برنامه درسی، ویرایش یک و روش چیدمان درس ها در چند مورد دچار تناقض شدم. یکی ماهیت بعضی درس ها است که در دو صفحه ذکر شده متناقضند، مثل: زبان عمومی – مفهومی یا محاسباتی. نکته بعدی بازه های زمانی و تعداد دروس اضافه شده در این بازه هاست.
    با توجه به اینکه روش چیدمان مطلب جدیدتری نسبت به برنامه درسی بود، با دوره های سه هفته ای کنار اومدم ولی در مورد نوع دروس وتعداد دروس قابل افزایس در هر دوره ابهام دارم که ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *