درباره درس‌خوانی پارتیزانی؛ ویرایش یک

رویکرد درس‌خوانی پارتیزانی در چند سطح؛ تفاوت‌هایی با دیگر رویکردها یا سبک‌های درس‌خوانی اعم از کلاسیک و نئوکلاسیک دارد. راستش درباره وجود سبک‌ یا رویکردی با نام کلاسیک یا نئوکلاسیک مطلع نیستم. منظورم همان شیوه‌ها و رویکردهایی است که در بیشتر کتاب‌ها و مؤسسه‌های مرتبط با بازار کنکورهای سراسری، ارشد و دکتری معرفی می‌شوند. به طور مثال؛ گاج یا کانون فرهنگی آموزش؛ شیوه‌های درس‌خوانی ویژه خودشان را در قالب طرح‌های مشاوره یا کتاب‌های متعدد تبلیغ می‌کنند. اصطلاح‌های کلاسیک و نئوکلاسیک برای تمییز درس‌خوانی پارتیزانی فوق‌العاده مناسب هستند؛ چرا که رویکردهای سه‌گانه درس‌خوانی در دولایه تفاوت‌هایی دارند.

۱ تفاوت در نگرش

شیوه نگرش رویکردهای سه‌گانه به داستان درس‌خوانی متفاوت است. اگر شیوه نگرش رویکردها به مقوله درس‌خوانی را استراتژی درسی قلمداد کنیم، رویکردهای سه‌گانه از منظر تفاوت استراتژی در دو گروه دسته‌بندی می‌شوند.

  • رویکردهای کلاسیک و نئوکلاسیک درس‌خوانی مبتنی بر مکتب‌های استراتژی برنامه‌ریزی و تحلیلی بنا شده‌اند و رقابتی هستند. در مقابل؛ رویکرد درس‌خوانی پارتیزانی مبتنی بر مکتب‌های استراتژی یادگیری و تلفیقی بنا شده است و تلاش می‌کند از رقابت دوری کند.
  • رویکردهای کلاسیک و نئوکلاسیک بر تحلیل محیط داخلی و خارجی (SWOT) و تدوین برنامه‌ درسی و سپس اجرای برنامه تا حصول نتیجه تأکید می‌کند. در مقابل؛ رویکرد درس‌خوانی پارتیزانی بر کسب شناخت از فضای درس‌خوانی و انتخاب‌ و انجام گام‌های کوچک،‌ دریافت و یادگیری از بازخور و تغییر هوشمندانه هدف‌ها تأکید می‌کند. یعنی فاصله تدوین و اجرای کمتر از یک هفته است!
  • رویکردهای کلاسیک و نئوکلاسیک بر برنامه‌ریزی دقیق درس‌ها، و درس‌خوانی بی‌عیب و نقص با هدف کسب نتیجه تأکید می‌کنند. در مقابل؛ رویکرد درس‌خوانی پارتیزانی بر شناخت مستمر از خود و محیط، کسب خرده‌نتیجه‌‌های کم‌نقص و آمادگی مداوم برای اعمال تغییر در هدف‌ها و برنامه‌ها تأکید می‌کند.
  • هدف‌ها؛ در رویکرد‌های کلاسیک و نئوکلاسیک در پایان مسیر درس‌خوانی قرار دارند؛‌ حال آنکه هدف‌ها در درس‌خوانی پارتیزانی خرده‌خرده کسب می‌شوند.

اینکه کدام‌یک از رویکردهای سه‌گانه کلاسیک، نئوکلاسیک و پارتیزانی برای داوطلبان کنکور مناسب‌تر است؛ به سبک یادگیری، به موقعیت مرکز کنترلی داوطلب، به محیط داوطلب، به زمان باقیمانده تا موعد آزمون، به ظرفیت‌های مالی، به جنس انگیزه‌ها و درجه مخاطره‌پذیری داوطلب وابسته است. به بیان دیگر؛ رویکردهای سه‌گانه درس‌خوانی را باید با توجه به پارامترهای بالا انتخاب کرد. پس؛ رویکردها نه خوب هستند و نه بد. خوبی یا بدی رویکردها به تناسب رویکرد با ویژگی‌های فردی و محیطی داوطلب وابسته است. به طور مثال؛ شاکله روانی برخی داوطلبان پذیرای تغییرات مستمر نیست و روان‌شان بی‌ثبات می‌شود، حال آنکه برخی دیگر به راحتی با اعمال تغییرات برای دست‌یابی به هدف‌ها سازگار هستند. اولی؛ ضعف و دومی؛ قوت قلمداد نمی‌شود. مهم آن است رویکردی انتخاب شود که با شاکله روانی داوطلب هم‌سوتر است!

۲ تفاوت در فرایند

گمان می‌کنم تفاوت در نگرش برای بیشتر داوطلبان اهمیت چندانی نداشته باشد. آنچه برای داوطلب کنکور ارشد اهمیت دارد، مسیری است که کسب موفقیت را تسهیل یا تضمین کند. نگارنده به وجود چنین مسیری اعتقاد ندارد؛ چرا که اگر اعتقاد داشت از همان رویکردهای کلاسیک و نئوکلاسیک‌ها که حداقل موفقیت را تضمین می‌کنند پیروی می‌کرد. رویکردهای سه‌گانه درس‌خوانی؛ فرایندهای متفاوتی را برای درس‌خوانی توصیه می‌کنند. راستش؛ بحث نوشتاری درباره بیان تفاوت‌ها را جذاب و کارا نمی‌دانم و ترجیح می‌دهم تفاوت‌ها را با ذکر مثالی عینی شرح دهم.

سفارشی برای نقاشی از خانمی میان‌سال به جناب لئوناردو داوینچی پیشنهاد شده است که قرار است «لبخند ژوکوند» خطاب شود. البته می‌دانیم که این تابلو، بعدتر با نام «مونالیزا» شهرت یافته است. جناب داوینچی به شیوه‌های گوناگون می‌تواند کار نقاشی را انجام دهد. حال؛ یکایک این شیوه‌ها را بررسی می‌کنیم.

مونالیزا به روش کلاسیک

نقاشی به شیوه کلاسیک به شیوه لایه‌ای یا افزایشی انجام می‌شود. یعنی در ابتدای کار باید تمامی رنگ‌های موردنیاز تهیه شوند و درهر مرحله؛ چیزی به مرحله قبلی افزوده شود. ابتدا رنگ‌های زمینه آماده شده و زمینه بر بوم نقش می‌بندد. سپس نقاشی لایه بیرونی و ترسیم هیبت خانم میان‌سال آغاز می‌شود و این فرایند لایه‌ای همین‌طور تکرار می‌شود و هر بار چیزی به لایه قبلی افزوده می‌شود تا در انتهای کار؛ چهره علیامخدره نمایان شده و کار تحویل شود.

1_Classic

رویکرد کلاسیک درس‌خوانی، نگاه فرایندی (لایه‌ای) دارد و هر گام باید بعد از طی تشریفات خاصی تکمیل شود. یعنی تمام منابع فراهم شود. تمام درس‌ها با عمقی خاص خوانده شود. سنجش وضعیت آموزشی در پایان هر لایه انجام شود تا نتیجه کار در انتهای کار قابل تشخیص باشد.

مزیت رویکرد کلاسیک درس‌خوانی در نگاه عمقی به مقوله درس‌خوانی است، اما دو عیب بزرگ دارد:‌ یک اینکه؛ مقید به زمان نیست و مشخص نمی‌کند که کار در چه دوره‌ای تمام می‌شود و دو اینکه؛ نتیجه کار در انتها (قبل از آزمون) مشخص می‌شود. به طور معمول خروجی رویکرد درس‌خوانی کلاسیک؛ داوطلبان باسوادی هستند که علیرغم تسلط بر تمام درس‌ها و سرفصل‌ها، رتبه‌شان متناسب با سواد و تلاش‌شان نیست.

مونالیزا به روش نئوکلاسیک

نقاشی به شیوه نئوکلاسیک به شیوه تکراری انجام می‌شود. تفاوت رویکرد نئوکلاسیک با کلاسیک در تصویر دقیقی است که همان ابتدا از موضوع نقاشی دارد. شکل و شمایل موضوع نقاشی در رویکرد کلاسیک قدری شهودی است و در هر مرحله تکمیل می‌شود. حال آنکه در رویکرد نئوکلاسیک؛ تمام جزئیات سفارشی که باید تحویل شود به طور دقیق مشخص است و جناب داوینچی در هر محله، بخشی از کار را تکمیل می‌کند تا آماده تحویل شود.

1_neoclassic

رویکرد نئوکلاسیک درس‌خوانی، مبتنی بر تکرار است. بیشتر مؤسسه‌ها و مشاورها از این شیوه استفاده می‌کنند، چرا که تصویری نسبتا روشن از شرایط کنکور و راه‌های موفقیت دارند. نتایج سال‌های قبل را گردآوری و تحلیل آماری کرده‌اند و تصویری روشن از هدف‌ها دارند. رویکرد نئوکلاسیک برخلاف رویکرد کلاسیک که قدری شهودی است، بیشتر مبتنی بر تحلیل فضای رقابتی است.

مونالیزا به روش پارتیزانی

نقاشی به شیوه پارتیزانی به شیوه ترکیبی انجام می‌شود. جناب داوینچی پیش از نقاشی پس‌زمینه، طرحی از کلیت کار ترسیم می‌کند. داوینچی می‌داند که چهره خانم مونالیزا، کلیدی‌ترین جزء نقاشی است و پیش از آغاز زمینه نقاشی؛ بر چهره تمرکز می‌کند و جزئیات آن را با دقتی بیشتر نقاشی می‌کند. مزیت این شیوه آن است که داوینچی می‌تواند حال و هوای کار را به کارفرما نشان دهد و تصویری دقیق‌ از چیزی که در پایان تحویل خواهد داد ترسیم کند.

1_partisan

رویکرد ‌درس‌خوانی پارتیزانی بر طراحی کلیت فضای درس‌خوانی تأکید دارد و برای دست‌یابی به بهترین و کاربردی‌ترین نتیجه با کمترین هزینه تلاش می‌کند. تفاوت اصلی رویکرد پارتیزانی با رویکردهای کلاسیک و نئوکلاسیک در کاربردی بودن خروجی کار در هر مقطع است.

خروجی رویکرد کلاسیک در انتها مشخص می‌شود. خروجی رویکرد نئوکلاسیک اگر چه در هر مرحله کامل است، اما تا تکمیل نشود قابل استفاده نیست. اما خروجی رویکرد درس‌خوانی پارتیزانی اگر چه در مرحله‌های ناقص است، اما قابل استفاده است و می‌تواند فضای کلی کار را به مخاطب نشان دهد. یعنی در هر محله دقیق‌تر می‌شود. تصویر بالا؛ همان است که در رویکرد پارتیزانی انجام خواهد شد.

۳ تفاوت در اولویت‌ها

پارامترهای «زمان» و «هزینه» و «هدف» برای تمام مدیران پروژه‌های درسی و غیردرسی، طراحان برنامه‌های درسی و درس‌خوان اهمیت بسیاری دارند. این‌ پارامترها در وادی مدیریت پروژه؛ رأس‌های مثلث آهنین مدیریت پروژه را تشکیل می‌دهند. پارامتر «کیفیت» هم هست که اگر چه از اولویت بالایی برخوردار است، اما به طور مستقیم بحث نمی‌شود و بیشتر، محصول سه پارامتر دیگر قلمداد می‌شود. تغییر هریک از پارامترهای سه‌گانه بالا موجب تغییر در کیفیت خروجی می‌شود.

PM_SCTQ_Traingle_930514

در وادی رویکردهای کلاسیک و نئوکلاسیک؛ کیفیت مترادف با پروژه‌ای است که در زمان مقرر، با هزینه مورد توافق و هدف‌هایی که پیش‌تر تعریف شده است تحویل شود. به بیان دیگر؛ کیفیت خروجی پروژه درسی به طور مشخص مبتنی بر میزان هزینه و زمانی که برای تأمین هدف‌ها صرف شده است محاسبه می‌شود.

کنکور ارشد از گونه آزمون‌های نسبی است. یعنی؛ رتبه داوطلبان مبتنی بر فاصله نسبی تراز علمی‌شان با بالاترین تراز علمی در هر گرایش محاسبه می‌شود. از این رو، درباره کیفیت باید نسبی صحبت کرد.

رویکرد درس‌خوانی پارتیزانی به مثلث طلایی اعتقاد دارد که معکوس مثلث آهنین است. تفاوت این دو مثلث در شکل زیر نمایان است.

PM_Traingle_Compare_930514بیشتر درس‌خوان‌های کنکور ارشد؛ هدف‌ها را ثابت قلمداد می‌کنند و برای کسب کیفیت دلخواه‌شان از کیسه زمان و هزینه خرج می‌کنند. ایشان تلاش می‌کنند تا کمبود کیفیت را با افزایش ساعت‌های درس‌خوانی، استفاده از مشاوره‌ها و مدرسان خصوصی، و تهیه منابع متنوع و متعدد جبران کنند. این شیوه؛ هزینه‌بر است و تضمینی برای افزایش کیفیت نمی‌دهد!

کنکور ارشد؛ آزمونی زمان‌بسته است و نمی‌شود درباره زمان و هزینه (منابع) این‌گونه رفتار کرد. رویکرد درس‌خوانی پارتیزانی توصیه می‌کند پارامترهای زمان و هزینه بدون تغییر بمانند و در صورت نیاز، پارامتر هدف‌ تغییر کند. بیشتر داوطلبانی که عزم‌شان را برای موفقیت در کنکور جزم می‌کنند، کسب رتبه تک‌رقمی یا دو رقمی مرغوب را به عنوان هدف درس‌خوانی تعریف می‌کنند که گذر زمان ثابت کرده است که هدفی غیرواقعی و نشدنی است.

  • علت عدم توفیق بیشتر داوطلبان باسواد کنکور ارشد در نقص هدف‌گذاری ریشه دارد.
  • نقص هدف‌گذاری درست و درمان هم در عدم آشنایی داوطلبان با سرعت یادگیری ریشه دارد.

هنگامی‌که سبک یادگیری شناخته نشود و سرعت یادگیری محاسبه نشود، به طور قطع، فعالیت درس‌خوانی گرفتار مشکل زمان‌بندی خواهد شد. عدم توفیق در اجرای جدول زمانی درس‌ها، داوطلب را مجبور به تنظیم دوباره جدول زمان‌بندی خواهد کرد و این چرخه به طور مستمر تکرار می‌شود و داوطلب داستان ما بدون آنکه علت بروز مشکل را کشف کنند، معلول را برای دست‌یابی به هدف‌هایی که پیش‌تر تعریف شده است دست‌‌کاری می‌کند. جدول زمانی تازه برای مدتی خوب کار می‌کند، اما بروز یک حادثه یا تغییر مختصر شرایط می‌تواند جدول را دست‌خوش نابسامانی کند و داوطلب کنکور ارشد ملزم به اصلاح دوباره جدول زمان‌بندی درسی خواهد شد. در بیشتر اوقات داوطلبان؛ وعده‌های درس‌خوانی در شبانه‌روز را افزایش می‌دهند و فشار را بالا می‌برند. استفاده از مشاوره‌ها و مدرسان خصوصی، راه دیگری برای جبران مشکل زمان‌های تلف شده است.

تا داوطلب؛ سبک یادگیری و مهم‌تر، سرعت یادگیری خود را برای هر درس تشخیص ندهد، قادر به تأمین هدف‌ها در زمان و با هزینه‌ای که پیش‌بینی کرده است نخواهد بود. ویژگی اصلی درس‌خوان پارتیزانی؛ تعریف هدف‌های کوچک و تدریجی در چارچوب محدود زمان و بازتعریف هدف‌ها مبتنی بر نتیجه‌ها و تجربه‌هایی است که از فعالیت‌های قبلی کسب کرده است.

مؤخره!

بی‌شک رویکرد درس‌خوانی پارتیزانی؛ اشتراک‌ها و افتراق‌هایی با دیگر رویکردها دارد و تافته جدا بافته‌ای نیست. پیروی از رویکرد درس‌خوانی پارتیزانی به سادگی ممکن نیست. شیوه‌های درس‌خوانی مبتنی بر رویکردهای کلاسیک و نئوکلاسیک سال‌هاست که خروجی داده‌اند و محک خورده‌اند، اما شیوه درس‌خوانی پارتیزانی محک نخورده است. از این رو؛ شیوه‌ای پرمخاطره است. دیگر آنکه، این شیوه مبتنی بر ویژگی‌ها،‌ تجربه‌ها و علاقه‌های شخصی مؤلف تدوین شده است و شک ندارم که گزینه مناسبی برای بسیاری از داوطلب کنکور ارشد نیست.

14 نفر درباره «درباره درس‌خوانی پارتیزانی؛ ویرایش یک» صحبت کرده‌اند

  1. سيد بهداد بهادري فر

    سلام

    جناب زارعی ، من حدودا یک ماهی که قصد پیدا کردم ارشد ، مدیریت مالی ، کنکور بدهم

    می دونم که شما با هدف گذاری موافق نیستید چندان ، اما انگیزه ای که برای خودم تعریف شده ، ایجاب می کنه من شهید بهشتی قبول بشم ، پس ، باید زیر ٢٠ بشم

     

    در مورد متن و شیوه ی پارتیزانی ،

    ١- خیلی ساده و خوب و و و و بود

    ٢- به نظرم ،اکثر داوطلب ها ، به صورت ناخود اگاه  از ترکیب ٣ روش استفاده می کنند!!

    ٣- دکتر احسانی ، تلویحا ، مشاوره ی بنده رو قبول کردند ، شما  می توانید به این حقیر کمک کنید و اگه بلی ، مشاوره ی من رو قبول می کنید ؟

    ۴-ارادتمند شما

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛

      یک. به شخصه طرفدار دوآتشه هدف‌گذاری هستم؛ اما نه هدف‌های دور و نشدنی؛ بلکه هدف‌های کوچک، دم‌دستی، شدنی که در فرصتی محدود محقق شوند. شهید بهشتی در شرایط کنونی برای شما چشم‌اندازی است که صرفا چارچوب برنامه درس‌خوانی‌تان را تعریف می‌کند و نه بیشتر!

      دو. کهیر می‌زنم وقتی توصیه می‌کنند: صبح که از خواب برمی‌خیزید خودتان را در دانشگاه هاروارد تجسم کنید و شک نکنید که انرژی‌های مثبت را به سوی خود جذب خواهید کرد.

      سه. فردا صبح که از خواب برخواستید، توصیه می‌کنم خودتان را در حال یادسپاری سه چهار واژه کتاب ۵۰۴ تجسم کنید. به جان خودم تأثیر بیشتری دارد!

      چهار. ما خدمت برادر احسانی ارادت داریم اساسی. وقتی ایشان ارایه مشورت به شما را پذیرفته‌اند، این وسط من چه کاره‌ام؟ خب یک مشاور کفایت‌تان نمی‌کند؟

      پنج. صرفا برای اطلاع عرض می‌کنم که شیوه مشاوره بنده متفاوت از روش دکتر احسانی است. برای امسال قصد کرده‌ام مربی‌گری تعداد محدود داوطلب را قبول کنم.

      ارادت و آرزوی توفیق // جواد زارعی

  2. سيد بهداد بهادري فر

    حقیقتش من خیلی اهل یک دو سه … نیستم

    دکتر احسانی ، چارچوب رو نشونم دادند ، امسال سرشون خیلی شلوغ هست ،  فکر نکنم توانایی داشته باشند وارد جزیات بشند

     

    من خیلی  با روش شما اشنایی ندارم ، بهتر بگم همون طور که گفتم ، تفاوت زیادی بین روش شما و مثلا دکتر احسانی احساس نکردم ، خوشحال می شم ، تفاوت هایی که از نظر شما وجود دارد رو ذکر کنید

    در مورد زبان و هاروارد هم ، قبول تان دارم دربست ، فقط مشکل اینجاست که من درس زبان رو حذف کردم

    در مورد تعداد محدود هم، نمی دانم من برای شما و شما برای من مناسب هستید و اگر بلی ، الویت با اشخاص دیگر هست یا من ، در این مورد هم اگر شفاف سازی بشه ، عاااای میشه

    باقی بقای شما

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛

      یک. جناب احسانی وارد مقوله برنامه‌ریزی و مشورت درباره درس‌ها می‌شوند. بنده چنین نمی‌کنم و به جای مشورت، مربی‌گری می‌کنم. مشورت را همین‌جا هم می‌شود عرضه کرد. دو شیوه تفاوت داریم.

      دو. باید حضوری با هم صحبت کنیم تا درباره چند و چون تعامل‌تان به نتیجه برسیم. واقعیت این است که دزس‌خوانی پارتیزانی گزینه مناسبی برای خیلی از داوطلب‌ها نیست. نمایشگاه اگر تشریف بیاورید مصل در این‌باره صحبت می‌کنیم.

      سه. راستش دوستان به این سیستم ابزار علاقه نکرده‌اند و شما اولین نفر هستید. شاید هم موعد نمایشگاه بیاید و فرد دیگری از این موضوع استقبال نکند. علی‌ای‌حال، من تلاش می‌کنم این روش درس‌خوانی را معرفی کنم. و البته خودم برای امسال پارتیزانی می‌خوانم.

      ارادت بسیار // جواد زارعی

  3. سيد بهداد بهادري فر

    سلام

    در مورد مربی گری ، اتفاقا به نظر من عالی میشه ،   البته ، با این فرض که  مربی گری شما ، قابلیت سازگاری با دکتر احسانی راداشته باشد 🙂 در این صورت عاااالی می شود.

     

    حقیقتش ، من ، شرح حال کاملی از خودم و سوابق را برای برادر احسانی تشریح کردم ، اما نمی دانم چرا تا الان این کار را برای شما نکردم !!!( یک ماه هست که خواننده ی شما هستم)

     

    در مورد حضور در  نمایشگاه هم ،بنا به دلایلی ، که کمترین انها ، سکونت من در کاشان هست ، خیلی تمایلی ندارم ، اگرچه در صورت لزوم ، ملالی نیست.  علی کل حال ، اگر شرایط داوطلب مناسب  را حتی المقدور شرح دهید ، موجب خوشحالی خواهد شد

     

    ارادتمند

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام دوباره؛

      یک. واقعیت این است که من تجربه مربی‌گری اینترنتی را ندارم. مربی‌گری درس‌خوانی پارتیزانی، مبتنی بر تعامل نزدیک است.

      دو. مبتنی تلفن و ایمیل و کامنت هم می‌شود مربی‌گری کرد، اما به شخصه فرصت چندانی برای تلفن و اینترنت ندارم. مبتنی بر تجربه عرض می‌کنم، کارهایی که در یک دیدار نیم‌ساعته تا یک‌ساعته رتق و فتق می‌شود با چهار پنج ساعت گفت‌وگوی تلفتی و ده‌ها ایمیل و سیصد کامنت انجام نمی‌شود. از این رو بر دیدار حضوری تأکید دارم.

      سه. صرف‌نظر از ویژگی‌های مهمی که باید درباره شما بدانم، برای دو ویژگی اهمیت بسیاری قائل هستم. اول اینکه آیا می‌توانید چنین شیوه‌ای را بپذیرید و خودتان را ظرف یکی دو ماه تطبیق دهید؛ و به طور تلویحی باید بدانم سبک درس‌خوانی‌تان با درس‌خوانی پارتیزانی متضاد نباشد.

      چهار. راستش با روش جناب احسانی آشنا نیستم و نمی‌دانم که درس‌خوانی پارتیزانی با روش پیشنهادی ایشان متعارض است یا خیر. البته جناب احسانی سال‌هاست که در این حوزه مشورت می‌دهند و کاربلد هستند.

      پنج. دیدار حضوری در نمایشگاه را از این بابت پیشنهاد کرده‌ام که تکلیف خودم را برای درس‌خوانی زودتر مشخص کنم.

      هستم تا خیال‌تان آسوده شود // جواد زارعی

  4. سيد بهداد بهادري فر

    سلام

    همون طور که قبلا عرض کردم، از نظر من ، رویکرد پارتیزانی ، با رویکرد مثلا کلاسیک ،  هم پوشانی دارند ، منظورم از همپوشانی ، استفاده ناخود اگاه داوطلب ، از برخی ویژگی ها ی هر دو رویکرد، در ان واحد هست.

    اگر بشود ، شما زحمت کشیده ، و در ۴-۵ خط  جان کلام رویکرد پارتیزانی رو مشخص کنید ، تصمیم گیری برای امدن من به نمایشگاه و دیدار حضوری بسیار اسان خواهد شد

    لازم به ذکر هست ، همان طور که خودتون اشاره کردید ، بعضا ، پیدا کردن مطالب مورد نظر خواننده از ارشد باز کاری بس دشوار هست. البته من تا حد توانم ، مطالب پارتیزانی این سایت را مطالعه کرده ام

    باقی بقای شما

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام دوباره؛

      یک. بدیهی است که روش‌های درس‌خوانی هم پوشانی دارند و شاید در عمل نیمی از موارد تجویزی‌شان هم مشابه باشد؛ اما درس‌خوانی پارتیزانی تلاش می‌کند صرفه‌جویانه به فعالیت‌ها نگاه کند و قدری با روش مرسوم که قابطه داوطلبان به آن عادت کرده‌اند متفاوت است.

      دو. این توضیح در چهار پنج خط از آن حرف‌ها بود ها. جان کلام درس‌خوانی پارتیزانی در اصل‌های شش‌گانه است. قبول دارم که اندکی سخت صحبت کرده‌ام؛ اما این‌قدرها هم سخت نبوده و اگر مطالب را به ترتیب و با دقت مطالعه کنید دست‌گیرتان می‌شود داستان چیست.

      سه. در حال بازنگری در ساختار محتوایی هستم و گمان می‌کنم یک‌ماهی زمان می‌برد.

      آرزوی توفیق // جواد زارعی

  5. سيد بهداد بهادري فر

    درود.

     

    فرصت رو مغتنم شمردم ، هم نظر شما رو درباره ی شرایط حالم بدانم ( دکتر احسانی ، نسخه ی پینهادی شما رو تجویز کردند ) هم اینکه شاید بفهمم به درد روش پارتیزانی نمی خورم.

    عارضم خدمتتون ،

    از روز اول اردی بهشت ، با دو درس ضریب ۴ خودم شروع کردم ، مدیریت مالی و ریسک و سرمایه گذاری

    هدف این برهه ی زمانی ام ، یک ماه بود ، و باید تو این یک ماه ، کتاب های انتخابی خودم رو که تقریبا ١٠٠٠ صفحه می ود رو تمام می کردم

    برنامه ی  خودم رو با هر دو روز خواندن  یک فصل مالی و یک فصل سرمایه شروع کردم

    ساعت های مطالعاتی ام ، رو حدودا ٨-٩ ساعت در نظر گرفتم و از اونجا که خیلی وقت می شود به این صورت قصد مطالعه نداشتم ، زمان پرتی ، در حدود ٢ ساعت در نظر گرفتم

    من تا الان ، به هدف خودم رسیدم

    بریم سر سوالات

    ١- احساس می کنم باید بهتر بخوانم ، منظورم استفاده مفید از ساعت مطالعاتی خودمم ، مشکل بزرگی دارم و اون هم عدم توانایی تحمل کتاب ها ، بیش از نیم ساعت پیوسته است ، البته دلیل خارجی هم که مرض چک کردم کار های اینترنتی ام تاثیر بسزای دارد ، اما باز هم  نمی توانم  ،

    راه حل ی دارید برای این مشکل ؟

    ٢- یاد اون دوران می افتم که شب امتحان ، ۵٠٠ صفحه رو می خواندم مثل مرد ، اما الان از دوران اوجم فاصله ای زیادی دارم

    راه حل؟

    ٣- طبق  برنامه ، بعد از پایان این ماه ، در دو ماه بعد ، سراغ حسابداری و ریاضیات می رم و دو درس مالی و ریسک رو مرور می کنم ( البته در حال حاضر هم مرور می کنم ) و کمی تست می زنم

    نظر شما ؟

    ۴- کلا نظر شما

    ارادتمند

     

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛

      خدا قوت!

      یک. راستش شناختی از شما ندارم و نمی توانم درباره برنامه درسی تان صحبت کنم.
      دو. شما دنبال تجویز یک برنامه خوب هستید؛ اما در بطن ارشدباز و درس‌خوانی پارتیزانی،‌ خبری از تجویزهای این‌چنینی پیدا نمی‌کنید.
      سه. صرف‌نظر از برنامه درسی‌تان و برای کمک به حل مشکل تمرکز و استمرار در درس‌خوانی، پیشنهاد می‌کنم مطلب وعده درسی و مهارت مطالعه پارتیزانی را مطالعه کنید. گمان می‌کنم کمک‌تان می‌کند.

      هستم در خدمت‌تان // جواد زارعی

  6. سيد بهداد بهادري فر

    سلام

     

    خب شناخت پیدا می کنیم

     

    در مورد مورد ٢ هم نه اتفاقا

    دنبال اصلاح برنامه ای هستم که برای خودم ریختم 🙂

    لینک ها  رو هم مطالعه کردم ( قبلا یکی رو خوانده بودم ) ، کما بیش ، انجام می دهم

    ارادتمند

     

  7. بهروز

    سلام و خسته نباشید.

    در مورد دکترای مدیریت هم مربی‌گری می‌کنید؟ (البته ظاهرا بیشتر تمرکزتان بر ارشد است) . ضمنا من در شهرستان هستم و امکان عزیمت به تهران بصورت مستمر ندارم. (مگر ماموریت خاصی پیش بیاید). لطفا در مورد هزینه مربوطه هم راهنمایی بفرمایید. (لیسانس عمران دارم و ارشد مدیریت صنعتی)

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛

      یک. مربی‌گری درسی ارتباطی به مقطع و رشته ندارد؛ اما به شخصه ترجیح می‌دهم بر حوزه‌ای که بیشتر آشنا هستم تمرکز کنم و صرفا در همان محدوده مربی‌گری کنم. از این رو، متأسفم که نمی‌توانم به طور حضوری و مستقیم کمک‌تان کنم.

      دو. مربی‌گری برای کنکور دکتری شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد که باید به طور شخصی درک شده باشد. من خودم را برای مربی‌گری در دوره دکتری ذی‌صلاح نمی‌دانم.

      اگر کمک دیگری می‌توانم بکنم، بفرمایید که در خدمتم // جواد زارعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *