روش مطالعه پارتیزانی (PrePeR)؛ ویرایش یک

روش‌های علمی و شبه‌علمی متعددی درباره مطالعه معرفی شده است. رویکرد روش‌ها به مقوله مطالعه و درس‌خوانی متفاوت است، برخی روش‌ها مبتنی بر تکنیک‌های یادسپاری و یادآوری، برخی مبتنی بر یادگیری ارتباط‌محور، برخی مبتنی بر تصویرسازی ذهنی و برخی دیگر مبتنی بر آزمون‌گیری مستمر طراحی شده‌اند. درس‌خوان‌جماعت ناگزیر به به انتخاب یکی از این روش‌ها متناسب با نوع درس، ویژگی‌های فردی، سبک یادگیری، شرایط محیطی، عادت‌ها، ویژگی‌های آزمون و موارد دیگر است. مزیت محسوس استفاده از روش‌های مطالعه، کاهش مخاطره‌پذیری و بهبود بهره‌وری فعالیت‌های درسی است.

بیشتر مراکز آموزشی، روش‌های مطالعه SQ3R، PQRST، PQ4R، MURDER و PQ6R را برای دانش‌آموزان و دانشجویان‌شان تدریس می‌کنند. وب‌سایت ارشدباز در ابتدا، مروج و مدافع روش PQ6R بود؛ اما تجمیع بازخورهای متعدد، حکایت از پیچیدگی بالا و عدم تمایل بیشتر درس‌خوان‌ها برای پیروی از آن داشت. وب‌سایت ارشدباز، همراه با انتشار رویکرد جدید درس‌خوانی پارتیزانی، روش مطالعه پارتیزانی (PrePeR) را برای درس‌خوان‌های پارتیزانی معرفی کرده است. مهم، پیروی از یک نظام مطالعاتی منظم و منسجم است و تمام روش‌های بالا برای استفاده درس‌خوان‌ها توصیه می‌شوند. روشی مطالعه برتر، روشی است که درس‌خوان را به درستی در دست‌یابی به موفقیت‌ها یاری کند.

روش مطالعه پارتیزانی (PrePeR)

شاکله روش مطالعه پارتیزانی مبتنی بر گام‌های سه‌گانه (۱) آماده‌سازی ساختار مطالعه، (۲) فهم و درک مطلب و‌ (۳) بازبینی آموخته‌هاست.

۱. آماده‌سازی (Preparing)

هر وعده درسی با مرور درس‌های پیشین آغاز می‌شود. درس‌خوان پارتیزانی برای کسب شناخت از کلیت موضوعی که در این وعده مطالعه خواهد کرد، نیازمند ترسیم چارچوب مفهومی یا ترسیم تصویری کلی از مطالب است. شیوه آماده‌سازی برای تمام درس‌ها یکسان نیست؛ به طور مثال، برای درس‌های محاسباتی توصیه می‌شود مسأله‌ها و شیوه حل‌شان به طور اجمالی بررسی شود؛ برای درس‌های مفهومی خوب است عنوان‌های اصلی و فرعی فصل، جمله‌های کلیدی، نمودارها و جدول‌ها به طور اجمالی بررسی شود. واقعیت این است که سبک یادگیری درس‌خوان‌ها یکسان نیست؛ و برای آماده‌سازی درس‌ها نمی‌شود به درس‌خوان‌ها شیوه‌ای ثابت و عام معرفی کرد. هر داوطلب با اندکی تلاش می‌تواند شیوه مناسب خود را برای آماده‌سازی هر درس کشف کند!

آماده‌سازی، طراحی پازلی است که قطعاتش به مرور در گام بعدی (مطالعه) برای تکمیل درک درس‌خوان را از درس تهیه می‌شوند. درس‌خوان پارتیزانی برای طراحی این پازل شگفت‌انگیز باید پرسش‌های را برای خود مطرح کند. پاسخ به این پرسش‌ها، همان قطعه‌هایی هستند که در کنار هم چیده می‌شوند تا پازل را کامل کنند. پاسخ‌گویی به پرسش‌های ناقص، بی‌هدف، کم‌مایه، همین‌طوری، بی‌معنی و نیز، پرسش‌هایی که با بی‌حوصلگی و بی‌تفاوتی طرح شده باشند ممکن نیست. پس، درکی از درس‌ها در ذهن درس‌خوان شکل نمی‌گیرد. وظیفه درس‌خوان پارتیزانی در گام آماده‌سازی، یادگیری درس‌ها نیست، بلکه صاف کردن جاده برای یادگیری است. مطالعه با طمأنینه سرفصل‌ها، عنوان‌های اصلی، عنوان‌های فرعی و مرور اجمالی تصویرها، نمودارها و اطلاعات گرافیکی برای ترسیم تصویری ساده و کلی کفایت می‌کند. اصراری بر مطالعه متن‌ها نیست؛ هر چند، تندخوان‌ها می‌توانند برخی پاراگراف‌ها را به طور تصادفی انتخاب، و تندخوانی کنند. به طور معمول، پرسش‌هایی در آغاز یا پایان فصل‌ها درج می‌شوند که از نظر نویسنده، یا حاوی نکته‌های کلیدی، یا سرنخی برای کشف مطالب مهم هستند. مزیت غیرقابل چشم پوشی «طرح پرسش» در گام آماده‌سازی، کمک به درس‌خوان پارتیزانی برای تمرکز مؤثر بر مطالب درسی و پیشگیری از پرش‌های ناخودآگاه و مخرب ذهن است. البته شیوه طرح پرسش برای تمام درس‌ها و مبحث‌ها یکسان نیست. گاهی باید ده دوازده پرسش درست و درمان طراحی و مکتوب شوند و گاه، همین‌که یک پرسش اصلی در ذهن شکل بگیرد کفایت می‌کند. تعیین وضعیت طراحی پرسش‌ها منوط به تشخیص درس‌خوان پارتیزانی است.

گام آماده‌سازی در ابتدای هر «وعده درسی» انجام می‌شود و مسیر مطالعه را تا پایان همان وعده درسی تعیین می‌کند.

۲. درک مطلب (Perception)

مجموعه کاملی از رفتارها و تکنیک‌هایی مورد استفاده درس‌خوان پارتیزانی برای فهم کامل درس، برقراری ارتباطی معنادار میان مطالبی که در این وعده درسی مطالعه می‌کند با مطالبی که پیش‌تر آموخته است، و در نهایت، فراخوانی سهل و سریع آموخته‌ها در هنگام نیاز است.

در گام درک مطلب، درس‌خوان پارتیزانی تلاش می‌کند مطالب برنامه‌ریزی‌شده برای این وعده درسی را با هدف درک مفاهیم، کشف جزئیات و فراهم کردن پاسخ‌های مناسب برای پرسش‌هایی که پیش‌تر در پایان گام آماده‌سازی تهیه شده‌ است مطالعه کند. سهم اصلی عملیات درس‌خوانی، صرف یادگیری درس‌ها و پاسخ‌گویی به پرسش‌هایی می‌شوند که پیش‌تر در گام آماده‌سازی تهیه شده است. اگر پرسش‌ها بی‌کیفیت باشند، ‌منابع ذهنی و زمانی بیشتری باید برای مطالعه و مرور درس‌ها صرف شود که به صرفه و صلاح درس‌خوان پارتیزانی نیست!

عملیات درس‌خوانی، فقط خواندن و حفظ کردن متن‌ها نیست. درس‌خوانی بهینه، مستلزم انجام فعالیت‌ها و استفاده از تکنیک‌ها و روش‌هایی مانند علامت‌گذاری، نکته‌برداری، یادداشت‌برداری، خلاصه‌نویسی، حاشیه‌نویسی و ترسیم درخت مفاهیم برای تکمیل فرایند یادگیری استفاده می‌شود.

مطالعه نوشتاری همراه با تقطیع موضوعی، یکی از تکنیک‌های ساده و مؤثر برای درس‌خوانی بهره‌ورانه است. تقطیع موضوعی، مطالعه بخش‌های کوچک و پیوسته درس‌ها و ساختاردهی نوشتاری به مواردی است که مطالعه شده‌اند. یعنی، خواندن و نوشتن؛ یعنی، بازخوانی و بازنویسی، تا آموخته شود، آنچه را که باید آموخت!

مرور یادداشت‌های قبلی و اصلاح کلمه‌های کلیدی و تکمیل درخت‌های مفهومی مرتبط با درس، تکنیک دیگری برای یادگیری بهتر درس‌های جدید است. نوشتن، دسته‌بندی و مرتب‌سازی هنرمندانه آموخته‌ها بسیار توصیه می‌شود؛ چرا که مغز آدمی، چیزهایی را که در هنگام ثبت‌شان از حس‌های پنج‌گانه، تخیل، داستان‌سرایی، ترتیب، طنز، ترسیم، اغراق و رنگ استفاده شده باشد برای مدت‌زمان طولانی‌تری نگهداری، و سریع‌تر و دقیق‌تر فراخوانی می‌کند.

گام درک مطلب، افرصتی برای ثبت و تثبیت فاخر درس‌ها و اجرای همان برنامه‌ای است که به طور تلویحی در گام آماده‌سازی طرح‌ریزی شده است. گام درک مطلب، بدنه اصلی هر وعده درسی است.

۳. بازبینی (Review)

درس‌خوان پارتیزانی به طریقی باید سه نکته کلیدی را به طور مستمر بررسی کند و از درستی‌شان خاطرجمع باشد:

  • یک؛ درستی درس‌هایی که مطالعه می‌کند؛
  • دو؛ درستی شیوه مطالعه درس‌ها و بحث‌ها؛ و
  • سه؛ فراخوانی سریع و صحیح درس‌ها در حین آزمون.

به بیان دیگر، بازبینی درسی به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که فارغ از سختی یا پیچیدگی آزمون‌ها به درس‌خوان پارتیزانی تضمین می‌دهد که می‌تواند به درصد مشخصی از مسأله‌ها و تست‌هایی که پیش‌تر به درستی مطالعه کرده است به درستی پاسخ دهد!

در گام بازبینی درسی، دو فعالیت کلیدی برای تضمین بهره‌وری فعالیت‌ها و نتیجه‌گیری در آزمون ارشد پیگیری می‌شود:

  • یک اینکه، کیفیت یادگیری درس‌ها بررسی می‌شود؛ یعنی، درس‌خوان پارتیزانی بررسی می‌کند که آیا مطالب را به درستی می‌آموزد؟ به درستی از منابع استفاده می‌کند؟ فرصت‌ها را برای فعالیت‌های بیهوده تلف نمی‌کند؟
  • دو اینکه، کیفیت دست‌یابی به هدف‌های درسی بررسی می‌شود؛ یعنی، درس‌خوان پارتیزانی بررسی می‌کند که آیا مطالبی را که باید بیاموزد آموخته است؟ آیا مطالب را با عمق و به قدر کفایت آموخته است؟ و آیا بیش از حد نیاموخته است؟

تکنیک‌های ساده و پیچیده متعددی در بازبینی درسی استفاده می‌شود. رویکرد درس‌خوانی پارتیزانی به استفاده درست از تکنیک‌های ساده و کم‌هزینه توصیه می‌کند. به طور مثال، تشخیص بسته‌های سرگردان، یکی از مشکلات عام داوطلبان تمام آزمون‌های عالم، و نیازمند استفاده از تکنیک‌های بسیار پیچیده و هزینه‌بر مانند شرکت در کوئیزهای تخصصی یا آزمون‌های شبیه‌سازی است. تکنیک ساده پس‌گیری مستمر، راهی ساده و کم‌هزینه برای درس‌خوانی پارتیزانی است تا بخش قابل‌توجهی از بسته‌های سرگردان را نه در یک جلسه طولانی‌مدت که، به طور مستمر در هر وعده درسی شناسایی کند. بسته‌های سرگردان، بخشی از درس است که پیش‌تر خوانده شده، حفظ شده، و در ظاهر، آموخته شده است، و شاید به دفعات در حافظه ثبت شده باشند، اما در فضای ذهنی داوطلب سرگردان است و در ساختار مفهومی درس قابل ردیابی نیستند؛ پس، به سادگی قابل فراخوانی نیستند. هر بخشی از اطلاعات درسی که در شرایط آزمون، به سرعت و سادگی قابل فراوانی نباشد بی‌فایده است.

پس‌گیری مستمر داده‌ها، تمرین فراخوانی داده‌ها و بررسی صحت و سقم‌شان و سپس، اصلاح و تحویل دوباره همان‌ها به مغز است. دادن و پس گرفتن نظام‌مند آموخته‌ها، گیر و گرفت‌های یادگیری را پدیدار می‌کند و موجب تثبیت و فراخوانی سریع آموخته‌ها می‌شود. بازنویسی یا بازگویی آنچه که پیش‌تر درباره موضوعی آموخته‌اید یا تدریس‌شان به دیگران، تمرینی کارآمد برای ذهن و تثبیت درک‌تان از یک موضوع خاص است. وقت مناسبی را انتخاب کنید و تمام دانش‌تان را درباره یک موضوع خاص روی برگه‌ای سفید بنویسید یا بکشید. بررسی نتیجه کار نشان می‌دهد که در فراخوانی منسجم اطلاعات کدام بخش ، نکته و موضوع مشکل دارید. همین‌ها را در اسرع وقت رفع کنید. به طور معمول فراخوانی برخی مفاهیم انتزاعی برای ذهن دشوار است. اگر بتوانید مثال یا مصداقی برای این‌قبیل موارد ایجاد و به آنها الصاق کنید، بهانه‌ای به ذهن برای یادآوری و فراخوانی سریع‌ٱر آن مفاهیم دشوار فراهم کرده‌اید!

پس، بازبینی درسی فعالیتی کلیدی در رویکرد درس‌خوانی پارتیزانی برای کشف، شناسایی، رفع و دفع مانع‌ها، نقص‌ها، مشکلات و گسست‌های دانشی و مهارتی است که داوطلب را از نتیجه‌گیری مطلوب دور می‌کند.

رفع و دفع مواردی که در بازبینی درسی کشف می‌شوند مستلزم تمهید فرصت در بطن وعده‌های درسی است. اگر تعداد مانع‌های درسی قابل توجه باشد، باید در هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی پروژه درسی بعدی لحاظ شود. تجربه مواجه با پرسش‌ها یا تست‌هایی که یقین به مطالعه‌شان دارید، اما قادر به حل‌شان نیستید خاطره آشنایی است که بارها و بارها توسط بیشتر داوطلبان کنکور تجربه شده است. مشکل، یادآوری مبحث و فراخوانی آموخته‌هاست و کلید رفع و دفع مشکل، توجه جدید به بازبینی درست است.

درس‌خوانی استاندارد، مانع بروز بسیاری از مشکلات بعدی است. به طور مثال، بسیاری از داوطلبان کنکور برای فهم بهتر درس‌ها به سرعت آغاز به تست‌زنی می‌کنند و ندانسته، ساختار ادارکی‌شان را سست می‌کند. اولین گام در تثبیت درس‌هایی که پیش‌تر خوانده‌اید و مفاهیم اصلی‌شان را حفظ کرده‌اید تقلید است. یعنی، همان شیوه‌ای که نویسنده منبع گفته است و مسیری که طی کرده است باید تقلید شود. ده‌ها بار باید یک مسأله یا تست را عین به عین منبع درسی تقلید کنید. در گام بعدی، از شیوه‌های دیگری که برای حل مسأله یا و پاسخ‌گویی به تست‌ها ارایه شده است تقلید کنید تا به شیوه‌های متفاوت پاسخ‌گویی به یک تست مشخص عادت کنید. در گام بعدی است که به استفاده از راه‌های ابتکاری و حل نکته‌ای تست‌ها مجاز هستید. مزیت درس‌خوانی استاندارد در هدایت نگاه درس‌خوان پارتیزانی از صورت تست‌ها به بطن تست‌ها، و ایمن‌سازی درس‌خوان‌های پارتیزانی در مقابل تغییر رویکرد احتمالی مؤلفان در طراحی تست‌های ارشد است.

برخی از کارهای «بازبینی درسی» لزوما از جنس انجام فعالیتی خاص و مستقل نیستند. به طور مثال، حتم دارم در حل مسأله‌های ریاضی برخی اشتباه‌های مضحک (و در ظاهر بی‌اهمیت) مانند خطا در جمع و تفریق را مرتکب شده‌اید و گاه و بی‌گاه تکرار هم می‌شود. تکرار همین اشتباه‌ها، برخی دوستان را به این نتیجه‌گیری سوق داده است که ارتکاب آن اشتباه‌ها را ضعف بدیهی و غیرقابل رفع خود قلمداد کنند. ارتکاب برخی اشتباه‌ها چه درس‌های محسابتی و چه در درس‌های مفهومی، ممکن است علت‌های پیچیده‌تری داشته باشند و درس‌خوان پارتیزانی در حین درس‌خوانی و علی‌الخصوص در حین بازبینی باید به این نکته‌ها دقت کند و به جای کشف علت ساده برخی اشتباه‌های پرتکرار یا خطاهای بحرانی، علت‌های درونی‌تر و جدی‌تر را کشف کند. به بیان ساده‌تر، درس‌خوان پارتیزانی علاوه بر بازبینی معمول درس‌ها باید مدل ارتکاب اشتباه‌های درسی را نیز کشف و به طور ریشه‌ای حل‌شان کند. هر چند کشف و رفع و دفع تمام مشکلات در فرصت موجود تا کنکور ارشد ممکن نیست؛  اما استمرار درس‌خوان پارتیزانی در کشف چگونگی بروز خطا و مشکل موجب تغییر در فعالیت مغز می‌شود و خودآگاهی ذهن داوطلب در حین حل مسأله‌ها بیشتر می‌شود.

گام بازبینی، به طور مرتب باید در تمامی وعده‌های درسی انجام شود و مدت‌زمان بیشتری را در وعده‌های پایانی هر پروژه درسی باید برای بازبینی آموخته‌ها صرف کرد. درس‌خوان پارتیزانی در پایان گام بازبینی درسی، باید شناخت مقبولی از وضعیت علمی و مهارتی خود برای پاسخ‌گویی به تست‌های ارشد همان درس داشته باشد.

مرور اجمالی ساختار درس‌خوانی پارتیزانی!

پیش‌تر گفته شد که تعریف فعالیت‌های درسی با هدف پذیرش در کنکور ارشد، مستلزم طی سه دوره «آشنایی» و «آمادگی» و «هماهنگی» است. دوره «آشنایی» یک‌بار در ابتدای فعالیت درس‌خوانی انجام می‌شود و مبنای تعریف «برنامه درسی» منحصربفرد برای هر درس است. درس‌خوان پارتیزانی می‌تواند برخی درس‌ها را به فراخور شرایط و تشخیص خود از گردونه درس‌خوانی حذف کند. پس، فعالیت درس‌خوانی در گام «آماده‌سازی» در شکل برنامه‌های درسی آغاز می‌شود. هر برنامه درسی که تمام می‌شود وارد گام «هماهنگی» می‌شود. فعالیت‌های درسی در دوره‌های «آماده‌سازی» و «هماهنگی» در قالب «پروژه درسی» انجام می‌شود.

PS_study_method

هر «برنامه درسی» مشتمل بر تعداد مشخصی «پروژه درسی» است. مدت‌زمان پیشنهادی برای هر پروژه درسی «یک هفته» است. هر پروژه درسی مشتمل بر تعدادی «وعده درسی» به عنوان واحدهای پایه فعالیت درسی است. عملیات درس‌خوانی در هر وعده درسی، روح فعالیت درسی است؛ یعنی، همان‌جا که درس‌خوان‌های پارتیزانی می‌نشینند و برای موفقیت در ارشد مطالعه می‌کنند و وضعیت علمی و مهارت‌شان را بررسی می‌کنند.

11 نفر درباره «روش مطالعه پارتیزانی (PrePeR)؛ ویرایش یک» صحبت کرده‌اند

  1. مستانه

    باسلام.تشکر میکنم از شما دوست عزیز.سایتتون رو با دقت مطالعه کردم واقعا راهنمایی هاتون دقیق و راهبردی بود.ممنون که وقت گرانبهاتون رو در اختیار ما قرار میدید.من دوتا سوال داشتم.اول اینکه شاغل هستم و باتوجه به نقشه فرصت هایی که توی سایت گذاشتید به این نتیجه رسیدم که سه ساعت درطول شبانه روز بیشتر وقت ندارم.میخواستم بدونم چطوری باید درسا رو برنامه ریزی کنم؟هرروز یک درس؟یا مثلا ساعتی؟مثلا یک شب فقط or بخونم و شب بعد تئوری؟واینکه امکان قبولی من وجود داره؟و سوال دوم اینکه من دروس رو که اولویت بندی کردم هیچ کدوم از اونا زیر ستون کمکی قرار نگرفتن و or و تولید جز حذفی ها شدن، الان باید چیکار کنم؟

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام خواهرم؛

      رشته لیسانس، رتبه یا دانشگاه هدف، گرایش مطلوب و فهرست اولویت‌ها را همین‌جا درج کنید تا درباره‌شان صحبت کنیم.

      هستم در خدمت‌تان // جواد زارعی

  2. مستانه

    رشته لیسانسم مدیریت صنعتی بودم و با معدل ۱۹.۶۰ فارغ التحصیل شدم.من دوست دارم رتبه ام دو رقمی بشه.ولی با توجه با اینکه زمان خیلی کمی برای مطالعه دارم امیدی به روزانه ندارم و حاضرم مجازی و پیام نور هم برم.دوست دارم ارشد مدیریت صنعتی قبول شم و شناور هم پیام نور  مدیریت اجرایی

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام خواهرم؛

      شما هنوز تکلیف‌تان با خودتان مشخص نیست. درباره دوست‌داشتن‌تان نپرسیدم؛ درباره هدفی که می‌توانید محقق کنید پرسیدم. بین رتبه دو رقمی تا پیام زمین تا آسما تفاوت است!
      در ضمن اولویت‌ها را درج نکردید!

      ارادت‌مند // جواد زارعی

  3. مستانه

    کلیدی :اقتصاد-ریاضی و آمار-مدیریت اسلامی

    اصلی: تئوری و زبان

    کمکی: _

    حذفی : تولید و or

    چرا عصبانی میشید،هدف من دانشگاه خلیج فارس بوشهر هست

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام دوباره؛

      گمان می‌کنم شیوه اولویت‌دهی‌تان مشکل دارد. زحمت بکشید و جدول امتیازدهی‌تان را برای بنده ایمیل کنید. ایمیلم، ذیل وب‌سایت درج شده است.

      منتظرم // جواد زارعی

  4. حصین

    با سلام

    بنده مطالبی که در مورد درس خوانی پارتیزانی نوشتین رو کامل خوندم اما…

    ۱.اینکه نوشتید ویرایش یک آیا مطالب جدیدتری هم اضافه شده یا خیر؟

    ۲.در مورد دوره هماهنگی هم اگه توضیحات کاملتری بدین ممنون میشم

    ۳.در هر نشست درسی ۲۵ دقیقه وقت در نظر گرفته شده که شامل سه قسمت هم هست،من نمی دونم شما چجوری میتونی در این مدت هم آماده سازی کنی و پرسش با کیفیت طرح کنی،هم مطلب جدید یاد بگیری ، هم مرور کنی؟!!

    ۴.در چندین قسمت گفته شده نیاز به مربی هست بنده تهران نیستم چجوری امکانش هست حداقل یک ماه هم که شده به هر طریقی با کمک شما روی این روش مسلط بشم؟

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام؛

      یک. ویراست دوم را برای کلاس‌ها آماده کرده‌ام و وب‌سایت منتشر نخواهد شد.

      دو. درس‌خوانی پارتیزانی مربی‌محور است و پیش‌تر فرصت داشتم و در این‌باره می‌نوشتم؛ اما فرصت و فراغتم کمتر شده است و بیشتر وقتم را صرف کلاس‌ها می‌کنم.

      سه. دوره مهارت‌های پایه یادگیری، و بعدتر، دوره درس‌خوانی پارتیزانی به گمانم کمک‌تان می‌کند. دوره اول از ۱۳ شهریور آغاز می‌شود و دوره دوم را از نیمه پاییز برگزار خواهم کرد.

      چهار. بعدتر، وب‌سایتی‌را به طوز اختصاصی برای درس‌خوانی افتتاح خواهم کرد که گمان نمی‌کنم به کنکور شما قد بدهد.

      ارادت // جواد زارعی

  5. مریم

    با سلام

    ضمن تشکر از مطالب فوق، شیوه پارتیزانی به نظر جالب می یاد

    من قصد دارم برای کنکور ۹۸ آماده بشم

    ممکنه از کمک و مشاوره شما بهره مند بشم؟

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام خواهرم؛

      یک. برای پاسخ‌گویی دیرهنگام عذرخواهی می‌کنم.

      دو. همچنان گرفتار مشاوره خصوصی دوستان ۹۷ هستم؛ و برای سال بعد هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌ام. گمان می‌کنم حوالی مردادماه تکلیفم را با خودم و مخاطبان و کنکور ارشد و دکتری مشخص کنم.

      ارادت // جواد زارعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *