پروژه درسی؛ ویرایش یک

پروژه‌های درسی؛ شاکله تمام برنامه‌های درسی در دوره‌های آمادگی و هماهنگی هستند. یعنی تمام فعالیت‌های درسی باید در قالب پروژه تعریف و اجرا شوند. رویکرد درس‌خوانی پارتیزانی بر تعریف پروژه‌های درسی یک‌هفته‌ای اصرار دارد. تمام یا بخشی از یک فصل درسی را می‌شود در قالب یک پروژه درسی یک‌هفته‌ای تعریف و اجرا کرد. چرا که هر درس؛ متشکل از سرفصل‌ها و مباحث متعدد است و داوطلبان محترم باید محتوای پروژه‌های درس را متناسب با شرایط درونی و محیطی‌شان تعریف کنند. داوطلب مجاز است طول پروژه‌های درسی را «دو هفته» اختیار کند؛ اما مجاز نیست از شیوه مختلط استفاده کند و باید تمام پروژه‌های درسی در تمام برنامه‌ها با طول یکسان تعریف شوند.

ساختار پروژه درسی

روش درس‌خوانی پارتیزانی؛ مفهوم پروژه درسی را برای کنترل فرایند درس‌خوانی طراحی کرده است. پروژه درسی، سنگ‌بنای فعالیت‌های درسی است. پروژه‌های درسی برای دوره‌‌های آمادگی (یادگیری) و هماهنگی تعریف می‌شوند و به همین دلیل، «پروژه یادگیری» و «پروژه هماهنگی» خطاب می‌شوند. ساختار پروژه‌های یادگیری و هماهنگی یکسان است؛ اما محتوای پروژه‌ها متناسب با دوره‌ای که در آن تعریف می‌شود متفاوت است. بدیهی است محتوای پروژه یادگیری با محتوای پروژه هماهنگی متفاوت خواهد بود، اما شیوه اجرای تمام پروژه‌ها یکسان است.

تمام پروژه‌های درسی در چهار مرحله اجرا می‌شوند. توجه کنید که اصل‌های شش‌گانه درس‌خوانی پارتیزانی باید در تمام مرحله‌های چهارگانه لحاظ شوند:

  • هدف‌گذاری: تمام هدف‌ها برای انجام در یک‌ هفته‌ تعریف می‌شود. مرحله هدف‌گذاری در یک وعده درسی انجام می‌شود.
  • برنامه‌ریزی: چگونگی تأمین هدف‌ها در این مرحله مشخص می‌شود. وظیفه داوطلب در مرحله برنامه‌ریزی، چیدمان هوشمندانه وعده‌های درسی برای تأمین بهینه هدف‌هاست. مرحله برنامه‌ریزی حداکثر در دو وعده درسی انجام می‌شود.
  • درس‌خوانی: دو عامل مهمی که کیفیت درس‌خوانی را مشخص می‌کنند، سبک یادگیری و سرعت یادگیری است. در حالت کلی، داوطلبان از چهار سبک یادگیری کلی بهره می‌برند؛ و در حالت خاص‌تر، برای یادگیری هر درس از سبکی متفاوت استفاده می‌کنند. داوطلب می‌تواند با شناخت و انتخاب سبک مناسب و متناسب با هر درس، سرعت یادگیری بهینه را محاسبه کند؛ در نتیجه، هدف‌‌گذاری، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی درسی دقیق‌تر، و اتلاف کمینه‌ خواهد شد. پیش‌تر، تکنیک PQ6R برای فعالیت درس‌خوانی توصیه شده بود که مبتنی بر بازخورها دریافتیم گزینه مطلوبی برای بیشتر داوطلبان نیست. تکنیک درس‌خوانی ساده‌‌تر PrePeR در دست تدوین است که پس از تکمیل در فصل مهارت‌های پارتیزانی::شیوه مطالعه PrePeR منتشر خواهد شد.
  • بازنگری: کلیدی‌ترین مرحله در روش درس‌خوانی پارتیزانی است. وارسی روزانه فعالیت‌ها، دریافت بازخور و بازنگری نتیجه‌هایی که به طور هفتگی باید کسب شوند، عامل کنترل و پیشگیری از انحراف‌ها و مبنای تعریف هدف‌های پروژه‌های بعدی است. مرحله بازنگری در یک وعده درسی انجام می‌شود.

چیدمان پروژه درسی

icon-list پروژه‌های یادگیری و هماهنگی در چارچوب محدوده زمانی برنامه درسی تعریف می‌شوند. زمان آغاز و زمان پایان دوره آمادگی باید در تعریف برنامه مشخص شده باشد. هنگامی‌که برنامه‌های معدودی فعال باشند فرصت‌های درس‌خوانی بیشتری مهیاست و برگزاری وعده‌های درسی بیشتری ممکن است. داوطلب برای چیدمان پروژه‌ها، ابتدا باید جدول زمانی روزانه ممکن را برای برگزاری وعده‌ درسی مشخص کند. به طور مثال، شنبه‌ها از این ساعت تا آن ساعت، یک‌شنبه‌ها از فلان ساعت تا بهمان ساعت و همین‌طور الی آخر. جدول زمانی فرصت‌های درس‌خوانی که مشخص شود، داوطلب می‌تواند سهم هر پروژه از هر برنامه درسی را تخصیص دهد.

icon-list پروژه‌های یادگیری (دوره آمادگی) در طول یکدیگر تعریف می‌شوند؛ چرا که تعریف و انجام پروژه‌های همزمان، شدنی نیست.

icon-listاگر دامنه و عمق هدف‌‌های درسی با سرعت یادگیری و تعداد وعده‌های درسی (موجود در هفته) متناسب نباشد، بخش‌های قابل توجهی از هدف‌های درسی تأمین نخواهند شد و موجب تأخیر در اجرای پروژه‌های بعدی همان برنامه خواهد شد؛ و حتی اجرای برنامه‌های درسی دیگر را نیز مختل خواهد کرد. برای پیشگیری از این مشکل،‌ توصیه می‌شود در ابتدای کار (با روش درس‌خوانی پارتیزانی) از شیوه تخفیف زمانی استفاده کنید. یعنی به خودتان خیلی سخت نگیرید و بر رعایت زمان‌‌بندی قطعی درس‌ها اصرار نکنید، تا زمانی‌که بتوانید سرعت یادگیری‌ واقعی‌تان را تخمین بزنید. در ادامه کار می‌توانید قدری سخت‌گیر شوید!

PS_Project_Structure_930519

icon-list روش درس‌خوانی پارتیزانی،‌ برگزاری یک وعده درسی را برای هدف‌گذاری، برگزاری دو وعده درسی را برای برنامه‌ریزی و برگزاری یک وعده درسی را در هفته برای بازنگری فعالیت‌ها و هدف‌ها پیشنهاد کرده است. اگر تمام برنامه‌های درسی فعال شوند به طور متوسط ۳۰ وعده درسی در هفته صرف هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و بازنگری خواهد شد که به نظر می‌رسد دور از واقعیت است. به تجربه می‌گوییم زمان‌هایی که روش درس‌خوانی پارتیزانی برای هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و بازنگری توصیه کرده است دور از واقعیت نیست و داوطلبی که صبر پیشه می‌کند و  هفته‌های ابتدایی درس‌خوانی را با نظم، حوصله و دقت سپری می‌کند به مرور یاد می‌گیرد که تمام فعالیت‌های هفتگی لازم برای هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و بازنگری هر پروژه را در کمتر یک وعده درسی انجام دهد. داوطلبی که نتواند چنین مهارتی را کسب کند بهتر است از روش‌های درس‌خوانی کلاسیک یا نئوکلاسیک پیروی کند!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *