بلاگشیوه‌های گوناگون مطالعه برای درس‌های ارشد مدیریت

شیوه‌های گوناگون مطالعه برای درس‌های ارشد مدیریت

مختصری درباره روش‌های گوناگون مطالعه

آیا می‌شود تمام درس‌های مدیریت ارشد را به یک روش مطالعه کرد؟ چه مخاطره‌هایی متوجه داوطلبانی است که فقط به یک روش مطالعه مسلط هستند؟ آیا تکرار درس‌ها به شیوه لایتنر برای تمام درس‌ها مناسب است؟ تفاوت تکرار و مرور چیست؛ و کدام‌شان باید برای کدام درس استفاده کرد؟

این پرسش‌ها را در بطن دوره‌های یادگیری و درس‌خوانی پارتیزانی می‌پرسم؛ و بیشتر داوطلبان ارشد نمی‌دانستند درس‌های ارشد مدیریت را باید به روش‌های گوناگون مطالعه کنند؛ و کمترشان می‌دانستند که برخی درس‌ها را با روش‌های رایج نمی‌توانند مطالعه کنند، اما نمی‌دانستند با کدام روش باید مطالعه‌شان کنند. چشم‌تان را که در ستون کناری وب‌سایت به پایین سُر دهید، با سه روش مطالعه روبرو می‌شوید؛ که یکی، برای مطالعه درس‌های مفهومی؛ و دیگری، برای مطالعه درس‌های محاسباتی است. بعدتر، برمبنای بازخوری که از دوستان گرفتم دست‌گیرم شد روش‌های معرفی‌شده، ممکن است برای مطالعه برخی درس‌های ارشد مدیریت مناسب نباشد؛ یا داوطلبان نتوانند از این روش‌ها استفاده کنند. به‌همین علت، روش سوم را برای مطالعه درس‌های ترکیبی مانند اقتصاد و مدیریت تولید معرفی کردم.

روش اول (PQXR) را که برای مطالعه درس‌های مفهومی مناسب است، از منابع دیگر اقتباس کرده‌ام. روش سوم را از شیوه تفکر خلاق دی‌بونو گرته‌برداری کرده‌ام. اما، روش دوم (Z) را از بطن تجربه‌های قبلی‌ام در تدریس درس فیزیک و ریاضی، و مشاوره‌های کنکور ارشد مدیریت طراحی کرده‌ام؛ و شک نکنید که مشکل‌تان را در تسلط بر درس‌های محاسباتی مرتفع می‌کند.

راستش، می‌خواستم تفاوت درس‌ها را با منحنی یادگیری‌شان بگویم که فرصتش مهیا نشد. ان‌شاء‌الله در فرصتی دیگر درباره منحنی اختصاصی هر درس صحبت خواهم کرد. اما بدانید که آگاهی از منحنی اختصاصی درس‌های ارشد مدیریت انتظارتان از پیشرفت و تسلط درسی را متعادل می‌کنند.

پیش‌تر، درباره اثر دانینگ کروگر و توهم یادگیری صحبت کرده‌ام؛ اما اگر فرصت و فراغتی حاصل شود، باز هم در این‌باره صحبت می‌کنم؛ چراکه داوطلبان کنکور ارشد به‌طور مستمر خودشان را ارزیابی می‌کنند و اگر حواس‌جمع نباشند گرفتار منحنی توهم دانینگ کروگر می‌شوند و به فنا می‌روند!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *