بلاگمی‌خوانم برای سال بعد!

می‌خوانم برای سال بعد!

خدا را شاکریم که دوران سردرگمی داوطلبانی که انتخاب رشته کرده بودند و برنامه‌ریزی برای باقی عمرشان را معطل اعلام نتیجه‌های ارشد کرده بودند تمام شد. البته برخی از دوستان، نیم‌نگاهی هم به اعلام نتیجه دانشگاه آزاد دارند و می‌خواهند که با دسترسی به تمام اطلاعات تصمیم‌گیری کنند. به هر حال ظرف چند روز آینده باید تصمیمی اتخاذ کنند و تبعاتش را بپذیرند. اما هستند دوستانی که یا پذیرفته نشده‌اند یا از کیفیت پذیرش‌شان راضی نیستند و روزها و ساعت‌هاست با این پرسش درگیر هستند که بروم یا نروم!

اردیبهشت‌ماه که انتخاب رشته می‌کردم به یقین می‌دانستم که برای سال آینده خواهم خواند؛ در عین حال، محافظه‌کاری کردم و برخی رشته‌های شبانه را نیز در برگه انتخاب رشته گنجاندم با این فرض که شاید شرایطم در زمان اعلام نتیجه‌ها تغییر کند و عاقلانه نیست که تمام پل‌ها را به یک‌باره خراب کنم. البته شرایطم تغییر نکرد و علیرغم پذیرش در شبانه دانشگاه علامه، تمام عزمم را برای شرکت در کنکور ارشد سال جاری جزم کرده‌ام.

رفتن یا نرفتن؛ مقوله مهمی است که این روزها ذهن بسیاری از دوستان را مشغول کرده است. راستش به شخصه، مشکل بسیاری از دوستان را در هنگام انتخاب رشته می‌دانم، چرا که رشته‌های متعددی را بدون کسب شناخت در برگه انتخاب رشته درج کرده‌اند. البته من هم در این فرایند اشتباه بی‌تقصیر نبودم و باید این‌قبیل نکته‌ها را در آن مقطع زمانی، در بطن مطلبی درست و درمان متذکر می‌شدم که نکردم و به طور تلویحی از قبول مسئولیت شانه خالی کردم. بگذریم…

پارامترهای بسیاری برای رفتن یا نرفتن اعم از تجرد یا تأهل، سن و سال، توان مالی، موقعیت دانشگاه، اعتبار دانشگاه، تفاوت دانشگاه قبلی با کنونی، سطح انتظار از خود، سطح انگیزه، برنامه‌ریزی برای تحصیل در فرنگ، شرکت در کنکورهای متعدد، هدفی که پیش‌تر تعریف کرده‌اید، تلاش و فرصتی که برای کنکور صرف کرده‌اید، اهمیت نظرات دیگران و از همه مهم‌تر، سهم محیط و خودتان در کسب موفقیت‌ها یا فرصت‌سوزی‌ها دخالت دارند. تأمل درباره این پارامترها، به بهبود تصمیم‌گیری داوطلبان کمک می‌کند. از منظر خودم توصیه می‌کنم نکته‌هایی را در تصمیم‌گیری‌تان لحاظ کنید:

یک. رابطه سه‌جانبه دانشجو، استاد و دانشگاه در مقطع‌های کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری متفاوت است که اگر عمری باقی باشد و فرصتی دست دهد درباره‌شان خواهم نوشت. اما چند نکته مهم را می‌شود از بطن همین رابطه‌ها نتیجه‌گیری کرد که در تصمیم‌گیری برای رفتن یا نرفتن مؤثر است. نقش دانشجو در مقطع کارشناسی مهم‌تر از استاد و دانشگاه است. از این رو، شرکت در دوره‌های مجازی یا نام‌نویسی در دانشگاه‌های درجه «ب» تأثیر چندانی در سطح علمی ندارد. اگر چه حضور در دانشگاه معتبر، مزیت‌های خاص خودش را دارد؛ اما دانشجویان کارشناسی رشته‌های علوم انسانی می‌توانند سطح سوادشان را با تلاش بیشتر بالاتر ببرند. یعنی به طور تلویحی می‌شود دوره کارشناسی را «دانشجومحور» توصیف کرد. شرایط ارشد را با اندکی اغماض می‌شود «استادمحور» یا «ارتباط‌محور» توصیف کرد. به همین علت است که شرکت در دوره‌های مجازی را برای ارشد مناسب نمی‌دانم، چرا که دامنه، عمق و کیفیت دانشی که دانشجو در مقطع ارشد کسب می‌کند به کیفیت ارتباط با اساتید در دسترس و کاربلد بستگی دارد و دسترسی به کادر علمی این‌کاره بر نام و اعتبار دانشگاه ارجحیت دارد.

دو. دو سال است که وارد وادی ارشد مدیریت شده‌ام و تا زمانی‌که در دانشگاه و رشته دلخواهم پذیرفته شوم در این وادی خواهم ماند، چرا که تکلیفم را مدت‌‌هاست با پارامترهایی که در بالا فهرست‌شان کردم روشن کرده‌ام. می‌دانم که بهتر از این‌ها باید نتیجه می‌گرفتم که نگرفتم و بخش عمده‌ای از فقر فرصت و محدودیت منابعی که گرفتارشان هستم و درباره‌شان می‌نالم ریشه در عدم شناخت مدل اتلاف منابع و اولویت‌بندی‌ نادرستی است که در برنامه‌ریزی استفاده کردم. پس توصیه می‌کنم تکلیف‌تان را با گذشته‌تان برای تشخیص منشأء مشکلاتی که بیشترشان در خفا هستند روشن کنید. اگر در عدم کسب نتیجه، سهم عامل‌هایی که در کنترل‌تان هستند بر عامل‌هایی خارج از محدوده کنترل‌تان هستند چیره شد توصیه می‌کنم بمانید و برای کنکور بعدی بخوانید، چرا که مشکل از خودتان است!

سه. اگر محدودیت خاصی در انتخاب دانشگاه ندارید بدانید که دانشگاه‌های ایران، آن‌گونه که از بیرون پیداست متفاوت نیستند. راستش اگر در انتخاب دانشگاه برای تأمین هدفی که دارم محدودیت نداشتم، همین شبانه علامه را با اشتیاق می‌رفتم و صد هزار مرتبه هم خدا را شکر می‌کردم. البته دوستانی که با کادر علمی دانشگاه‌ها در ارتباط هستند خوب می‌دانند که بالاخره در میان اعضای هیأت علمی چند کاربلد پیدا می‌شود و اوضاع آن‌قدرها هم خراب نیست. این‌ها را با این فرض گفتم که «باسوادی» معیار انتخاب باشد. اگر اخذ مدرک معتبر ملاک باشد که توجه به نام و نشان دانشگاه کفایت می‌کند.

چهار. دانشگاه، تنها مسیر کسب علم نیست و دوره‌های مدیریتی مؤسسه‌های آموزش عالی آزاد هم گزینه‌های جالبی هستند. این مؤسسه‌ها را به طور ویژه به دوستانی توصیه می‌کنم که چندان در قید و بند مدرک نیستند، یا در دوره‌های مجازی قبول شده‌اند، یا روحیه عملگرا دارند.

پنج. شرایط اختصاصی کنکور مانند سختی یا آسانی، تعداد تست‌ها، زمان برگزاری آزمون، زمان پاسخ‌گویی و امثالهم ممکن است تغییر کند، اما شرایط کلی کنکور تغییر قابل توجهی نمی‌کند. این را گفتم تا در تحلیل‌تان از کنکور لحاظ کنید و گرفتار خام‌خیالی نشوید. پس تضمینی نیست که بشینید و بخوانید و رتبه بهتری در کنکور آتی کسب کنید. خوب خواندن، یکی از عامل‌های دخیل در کسب رتبه خوب است. شاید نام‌نویسی در همین رشته و دانشگاهی که پذیرفته شده‌اید عاقلانه‌تر باشد. قصد ندارم شما را به محافظه‌کاری دعوت کنم. چنین کاری را به دوستانی توصیه می‌کنم که می‌دانند تمام امکانات در اختیارشان بوده و تمام تلا‌شان را هم صرف کرده‌اند!

شش. انتخاب رشته مانند انتخاب هندوانه است. راستش نمی‌شود درباره تبعات انتخاب رشته صحبت کرد. شاید چشم‌پوشی از کنکور سال آینده و نام‌نویسی در ارشد مدیریت دانشگاه گیلان، مسیر بهتری برای آینده باشد. هیچ بنی‌بشری نمی‌تواند تضمین کند که راه‌های بهینه و فرصت‌های ویژه عالم از بطن دانشگاه‌های تهران و شریف و تربیت‌مدرس می‌گذرند. انتخاب رشته شاید مانند انتخاب همسر است. نتیجه‌اش می‌تواند عالی، معمولی یا فاجعه‌بار باشد، اما تجربه‌اش برای انتخاب‌های بعدی فوق‌العاده است!

همین‌ها به فکر رسید که امیدوارم برای انتخاب رشته کمک‌حال‌تان باشد. اگر نکته تازه‌ای به ذهنم رسید، در ادامه همین مطلب درج خواهد شد!

4 نفر درباره «می‌خوانم برای سال بعد!» صحبت کرده‌اند

  1. یزدان

    سلام ممنون برای مطالب مفیدتون…. من هم میخوانم برای سال بعد .اما با استرس چون در روز حداکثر ۲ ساعت مفید دارم! این روز شمار وب سایت شما رو میبینم بیشتر استرس میگیرم!

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام خواهرم؛

      یک. استرس برای چه؟ شمارش‌گر وب‌سایت ارشدباز را می‌شود زمان باقیمانده تا کسب موفقیت هم تفسیر کرد،‌نمی‌شود؟
      دو. اگر از میان تمام مطلب‌هایی که درباره رویکرد پارتیزانی منتشر شده است، فقط و فقط بر اصل شش (پرهیز) تمرک کنید و مهارت‌های اولویت‌بندی و روش مطالعه را تمرین کنید، تضمین می‌کنم با همین دو ساعت در روز می‌توانید رتبه‌ای فوق‌العاده کسب کنید. در رویکرد پارتیزانی، کمیت در خدمت کیفیت، و این دو در خدمت کسب نتیجه‌‌های کوچک و سریع هستند.

      عاشق شمارش‌گر ارشدباز // جواد زارعی

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام خواهرم؛
      پیش تر قول داده بودم که مطالبی درباره آزمون‌های آزمایشی خواهم نوشت. در حال نگارش دو مطلب هستم. یکی تحلیل درس‌ها و دیگری، آزمون‌های آزمایشی که امیداورم تا پایان هفته کامل شوند.

      ارادت بسیار // جواد زارعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *