روزنوشت ارشد ۹۶چرا خلاصه‌نویسی را توصیه نمی‌کنم!

چرا خلاصه‌نویسی را توصیه نمی‌کنم!

درباره تکنیک خلاصه‌نویسی که به آفت این روزها تبدیل شده است!

مدت‌ها بود که از این‌گونه نوشته‌ها منتشر نکرده بودم. ان‌شاء‌الله اگر جانی در بدن و توانی در ذهن داشته باشم بیشتر مطالب آتی ارشدباز را به این‌سو سوق خواهم داد. امیدوارم مخاطبان وب‌سایت، کمتر درباره منابع، و بیشتر درباره روش دُرست درس‌خوانی بپرسند؛ چرا که به قدر کفایت درباره منابع صحبت کرده‌ام. بیشتر دوستانی که همچنان درباره منابع می‌پرسند، مطالب قبلی را تورق نکرده‌اند؛ و همین‌که از راه می‌رسند، فوری می‌خواهند به پاسخ برسند و انتظار دارند نسخه‌ای تر و تمیز حواله‌شان کنم. از این‌ها که بگذریم، می‌رسیم به توصیه‌های نه چندان حرفه‌ای دوستان درباره خلاصه‌نویسی!

بیشتر مشاورانی که در بازار ارشد زندگی می‌کنند، تکنیک خلاصه‌نویسی را با تأکید فراوان به داوطلبان ارشد توصیه می‌کنند؛ و همین داوطلبانی که رتبه می‌گیرند و بعدتر در سمت مشاور ابقا می‌شوند، همین تکنیک خلاصه‌نویسی را بدون اینکه از ماهیت و کارکردش مطلع باشند به داوطلبان سال‌های بعد پیشنهاد می‌کنند؛ و این بازی، به گونه‌ای احمقانه و بدون تغییر به نسل مشاوران بعدی منتقل می‌شود. راستش، اگر همین تکنیک‌های نه چندان کارآمد مانند تُندخوانی، ترسیم نقشه ذهنی، و خلاصه‌نویسی را از حضرات بگیرند،‌ نان‌شان آجر، و کیسه‌شان خالی خواهد شد. این‌ها را گفتم تا صرفا با قواعد کفِ بازار آشنا شوید و بس!

تکنیک خلاصه‌نویسی برای داوطلبان کنکور را از دو جنبه بررسی می‌کنم!

جنبه یک: خلاصه‌های بی‌خاصیت!

تکنیک خلاصه‌نویسی، در زمره تکنیک‌های فشرده‌سازی محتوا دسته‌بندی می‌شوند. داوطلبان تلاش می‌کنند حواشی و زواید متن را حذف کنند تا به اصل داستان برسند. اما، کشف اصل داستان، به این سادگی‌ها ممکن نیست. خلاصه‌نویسی، حساب و کتاب دارد و فرد خلاصه‌نویس باید با اهمیت و چیدمان کلمه‌های کلیدی، عبارت‌های کلیدی، مصداق‌های کلیدی آشنا باشد؛ و از همه مهم‌تر باید توان کشف و استخراج کلمه‌محوری را از بطن متن داشته باشد. در متودولوژی‌های یادگیری، از تکنیک‌های فشرده‌سازی متن همراه با تکنیک‌های تبدیل متن استفاده می‌کنند. خلاصه‌نویسی، صرفا متن را بدون خلق ارزشی ملموس، فشرده می‌کند و کار مغز را برای تجزیه و تحلیل،‌ و درک مفاهیم مستتر در بطن متن مُختل می‌کند؛ چرا که مغز، به طور طبیعی می‌داند و می‌تواند بخش‌های زاید متن را حذف کند و بخش‌های کلیدی را به صورتی خاص ثبت و ضبط کند. پس، تکنیک خلاصه‌نویسی ناقصی که بیشترمان انجام می‌دهیم و دل‌مان خوش است که کار فوق‌العاده‌ای می‌کنیم؛ کارکرد طبیعی مغز را مختل می‌کند!

آیا تکنیک خلاصه‌نویسی را باید ترک کنیم؟

راستش، فرایند خلاصه‌نویسی متن‌ها و استخراج داده‌های کلیدی، امری لازم برای یادگیری است؛ اما خروجی کار (خلاصه‌ها) چیز دُرست و درمانی نیست؛ و بیش از آنکه برای داوطلبان مفید باشد، برای اطرافیان و دوستان داوطلب مفید است؛ که نابُرده رنج، صاحب گنج می‌شوند؛ اما مُزد آن گرفت جان برادر که کار کرد. پس، بر هر داوطلب واجب است که متن‌ها را خلاصه‌سازی (و نه خلاصه‌نویسی) کند و داده‌های کلیدی را از بطن متن استخراج و در قالبی دیگر مرتب‌شان کند. مشکل بیشتر داوطلبان آن است که داده‌های کلیدی را از بطن متن‌ها استخراج می‌کنند و دوباره جمله‌بندی‌شان می‌کنند. بعدتر، خواهم گفت که پس از فشرده‌سازی (خلاصه‌سازی و نه خلاصه‌نویسی) متن، از کدامین تکنیک‌ها باید استفاده کرد!

جنبه دو: خلاصه‌نویسی خلاصه‌ها

مدت‌هاست که داوطلبان کنکور، از مطالعه منابع اصلی چشم‌پوشی می‌کنند؛ و بیشتر بر منابع کنکوری تأکید و تمرکز می‌کنند. در این لحظه، کاری به درستی یا نادرستی این کار ندارم. یکی از فعالیت‌های رایج در هنگام مطالعه منابع کنکوری، تأکید بر خلاصه‌نویسی‌شان است. دوستان عزیزم! بدانید که بیشتر منابع کنکور، فشرده‌شده منابع متعدد هستند. از این رو، فشرده‌سازی بیشتر منابع کنکوری، موجب حذف برخی داده‌های کلیدی خواهند شد. پس، هر کاری می‌خواهید، بکنید؛ امّا منابع کنکوری را خلاصه‌نویسی نکنید که بعدتر گرفتارتان می‌کند.

و آخر اینکه

دست‌گیرمان شد که خلاصه‌نویسی، امری مذموم و وقت‌کُش؛ و خلاصه‌سازی، فعالیتی مطلوب و لازم برای مطالعه و یادگیری است که همراه با تکنیک‌های تبدیلی باید استفاده شود. صرفا جهت اطلاع عرض می‌کنم، برخی داوطلبان از تکنیک‌های دیگری استفاده می‌کنند که یادداشت‌برداری و یادداشت‌سازی خطاب می‌شود و با تکنیک خلاصه‌نویسی متفاوت است؛ اما چون نام صحیح‌شان را نمی‌دانند، همان برچسب خلاصه‌نویسی را حواله‌شان می‌کنند. بعدتر درباره تکنیک‌های فاخر یادداشت‌سازی و یادداشت‌برداری که بسیار عزیز و محترم هستند صحبت خواهم کرد.

این را بگویم و خلاص که مهارت‌های تُندخوانی و نقشه ذهنی و این‌گونه قرتی‌بازی‌ها، کمک چندانی به داوطلبان کنکور نمی‌کنند. تا یکی دو سال گذشته، مدافع این‌گونه تکنیک‌ها و مهارت‌ها بودم؛ اما بیشتر که تحقیق کردم و پُخته‌تر که شدم، دست‌گیرم شد که توجه به این‌گونه مهارت‌ها، وقت و زمان و انرژی داوطلبان را تلف می‌کند.

7 نفر درباره «چرا خلاصه‌نویسی را توصیه نمی‌کنم!» صحبت کرده‌اند

  1. امیرحسین مردانی

    سلام برادر؛

    یک نکته که اینجا باید گفته شود این است که، دانشجویان جرأت ریسک کردن ندارند. ریسک نمی‌کنند و روش‌های دیگر را امتحان نمی‌کنند. امسال به لطف نبود وقت، برای کنکور دکتری وقت نمی‌کنم خلاصه‌نویسی کنم. همین قضیه ناچارم کرده که بدون خلاصه برداری، و صرفاً با خلاصه‌سازی ذهنی مطالب را مطالعه کنم. امیدوارم که پاسخ بگیرم و بازخور آن را در این‌جا برای‌تان بنویسم.

    به یاد روزهای سرد زمستانی کنکور ارشد، با ارشد باز
    امیرحسین مردانی

  2. داش بهروز

    به نظرمن هرکسی راه روش خودش داره و همه چیز خلاصه میشه به واژه “بستگی دارد”

    و بر اساس ویژگی شخص و میزان یادگیری و اینکه کدوم نیم کره مغز فرد قوی هست و….

    در کل این هم نظر بنده بود و اصلا در مقام مقایسه و قضاوت نبود.بنده خودم درسهای مانند تئوری مدیریت رو خلاصه نویسی نمیکنم بلکه جزوه نویسی میکنم.شاید خیلی ها بگن درست نیست یا وقت گیر هست.درسته شاید زمان بر باشه ولی خب درکنار معایب،مزایایی رو هم داشته.

    اینکه دیگه احتیاجی به خلاصه نویسی هایی که لزوما فقط برای حفظ کردن هست و سریعا به فراموشی سپرده میشه نیست،ثانیا وقتی شما یک کتابی رو به زبان خودت به تحریر درمیاری ،هم باعث میشه توی مطلب عمیق بشیم و هم موقع دوره کردن چون به سبک و سیاق خودمون نوشتیم سریعا میشه دوره کرد.

     

    اما میگم مشکل اصلی این روشی که من دنبال میکنم ،وقت گیر بودن هست،و خودم همیشه برای درسهایی که باهاش مشکل دارم این رویه رو استفاده میکنم و الان هم برای درس تئوری مدیریت . درسته روزی ۱۰ صفحه بیشتر جلو نمیرم،اما سر ۳ ماه میتونم با خیال راحت کتاب جلیلیان رو قشنگ شخم بزنم

    یاعلی

  3. زهرا راد

    درود بر شما

    من تازه با سایت شما آشنا شدم و گرچه دیر بود اما خوشحالم، متاسفانه ارسال دیدگاه برای قسمت منابع بازاریابی غیرفعال بود و مجبور شدم اینجا سوال کنم.

    اونجا نوشته شده از حدود ۱۵ سوال ۸ سوال برای کاتلرخون ها ساده بود، آیا برای کسانی که هدفشون سراسری و حداقل رتبه حدود ۵۰۰ هست فقط کتاب کاتلر کافی خواهد بود؟ استاد من به من کتاب سه استاد و کاتلر رو معرفی کرد و تا پایان آذر این دو کتاب رو دو دور تمام خواهم کرد تا برسم به تئوری ها. کنکور ۹۵ من درصد خوبی از بازاریابی نزده بودم ۴%!! اون هم فقط با کتاب سه استاد!! که بهم کاتلر پیشنهاد شد تا بخونم. آیا میتونم با این کتاب بالای ۵۰% بزنم؟

    و اینکه برای قبول شدن در سراسری، بازاریابی، تئوری، مدیریت اسلامی و زبان کافی خواهند بود؟ یا باید دروس دیگه ای هم بخونم؟ احساس میکنم زمان کم دارم و بهتره این چهار درس رو عمیق و کامل بخونم تا اینکه دروس زیادی رو سرسری بخونم. ممنون میشم راهنماییم کنید.

    سلامت و شادکام باشید

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام؛

      یک. درس‌ها را اولویت‌بندی کرده‌اید؟ اگر خیر،‌ از ستون کناری دست به کار شوید!

      دو. درباره منابع مفصل صحبت کرده‌ام. اگر میل‌تان است، همان را دنبال کنید.

      سه. احدالناسی نمی‌تواند درباره درصد درس‌ها تضمین دهد. این‌ها حاشیه هستند که باید از آنها دوری کنید و بر درس‌خوانی تمرکز کنید.

      چهار. درباره تعداد و چیدمان درس‌ها بعد از اولویت‌بندی صحبت کنیم.

      ارادت بسیار // جواد زارعی

      1. زهرا راد

        با سلام و سپاس از پاسختون.

        بله اولویت بندی کردم؛ پست مربوط به منابع رو هم مفصل خوندم. یکی دوتاشون رو هم دارم و بقیه رو باید بخرم.

        در موردش تعدادشون گفتید؛ برای هر درس دو کتاب کافی خواهد بود؟ من تئوری رو با مبانی سازمان دکتر رضائیان و تئوری سازمان استیفن رابینز چهل درصد زده بودم اما بیشتر میخوام بزنم.

        در تحلیلهاتون گفتید مدیریت اسلامی رو کتاب آقای مقیمی رو بخونیم اما در نظرات دوستان از کتاب های کتاب جناب پورعزت و آقاپیروز نام بردید؛ بالاخره کدومشون رو پیشنهاد میکنید؟

  4. مینا

    سلام خوبین من یه سوال دارم وخواهشا راهنماییم کنید…من ی مشکل و نگرانی دارم که موقع پاسخ گویی به سوالات ارشد مدیریت دولتی باید به کدام درس های دفترچه پاسخ بدم… ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام؛

      یک سال تا کنکور ارشد سال ۹۷ فرصت است و نیازی نیست ذهن‌تان را از حالا درگیر کنید. به وقتش، بپرسید که ان‌شاء‌الله بتوانم پاسخی مناسب حواله‌تان کنم.

      ارادت // جواد زارعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *