روزنوشت ارشد ۹۵چند ساعت باید درس‌خوانی کرد؟

چند ساعت باید درس‌خوانی کرد؟

۲۲۱ روز تا آزمون ارشد مدیریت ۹۵

آیا مصاحبه وب‌سایت‌ها و مؤسسه‌ها را با رتبه‌های برتر کنکور ارشد خوانده‌اید؟ اگر نخوانده‌اید، نصف عمرتان بر فناست. پس، همین حالا خواندن این نوشته را رها کنید و بروید و گفته‌های دوستان‌تان را بخوانید و در بطن نوشته‌ها تأمل کنید. به طور ویژه توصیه می‌کنم به تفاوت‌های ایشان با خودتان تمرکز کنید و تلاش کنید به این پرسش پاسخ دهید که چرا آنها توانستند؟

وب‌سایت‌ها بسته به هدف‌شان، پرسش‌های متعدد و متنوعی را برای رتبه‌های برتر مطرح می‌کنند و پاسخ‌های دوستان نیز متفاوت است. یکی از پرسش‌های رایج در این‌گونه مصاحبه‌ها این است که از «کِی» آغاز کردید و «چند ساعت در روز» می‌خواندید؟

پاسخ‌ها را که تحلیل کنیم دست‌گیرمان می‌شود که برخی‌ پاسخ‌ها منطقی و برخی‌شان ساختگی‌اند. مانند روزهای امتحان که قاطبه دوستان‌مان و شاید هم خودمان مدعی می‌شدیم که هیچ نخوانده‌ایم و بیچاره خواهیم شد؛ اما خوب می‌دانستیم که خوب خوانده‌ایم و بعدتر از نمره‌های کارنامه‌مان مشخص می‌شد که روزها و شب‌های گذشته را بر درس‌ها خیمه زده بودیم. البته کتمان نمی‌کنم که دانش‌آموزان و دانشجویانی هم بودند که نمره‌شان ارتباطی با زحمت‌شان نداشت و پاسخ‌ها را از برگه‌های کناردستی‌شان الهام می‌گرفتند یا از عالم غیب بر ضمیرشان وحی شده بود. بگذریم!

باید بپذیریم که تعداد ساعت‌هایی که صَرف درس‌خوانی می‌شد، عامل‌ بسیار مهمی برای موفقیت در کنکور ارشد است؛ اما تمام ماجرا این نیست و خام‌خیالی است که داوطلب کنکور بنشیند و مانند تراکتور بخواند و مانند بولدوزر تست‌زنی کند و فکر کند که لحظه به لحظه به موفقیت نزدیک می‌شود. به این سادگی‌ها نیست. به ضرس قاطع نمی‌دانم؛ اما این‌قدر می‌دانم که اگر نیوتن و اینشتین هم می‌خواستند در کنکور ارشد مدیریت موفق شوند، باید می‌خواندند و تمرین می‌کردند؛ اما چند ساعت؟

نظر برخی دوستان!

گمان می‌کنم بارها و بارها از برخی مشاوران شنیده‌اید که باید ده دوازده ساعت بخوانید. این گفته، هم درست است و هم نادرست؛ چرا که مسیر موفقیت برای آدم‌ها ممکن است تا حدی مشابه باشد، اما یکسان نیست. از این رو، نمی‌شود برای تمام داوطلبان کنکور ارشد یک قانون کلی درباره ساعت‌های درس‌خوانی صادر کرد. هر چند باید واقع‌نگر باشیم و بپذیریم که نخوانده که نمی‌شود موفق شد و بالاخره باید برای ساعت‌های درس‌خوانی، کَف و سقف تعیین کنیم. راستش کف و سقف ساعت‌های درس‌خوانی به عامل‌های متعددی مانند رشته، دانشگاه یا رتبه‌ای که هدف گرفته شده است؛ محدوده زمانی که داوطلب در اختیار دارد؛ آشنایی قبلی با مباحث مدیریت و سبک یادگیری داوطلب بستگی دارد. شاید دوستی که مهندسی صنایع یا مهندسی آی.تی خوانده و با مباحث مدیریت آشناست و پایه «ریاضی و آمار» و «زبان انگلیسی» و «پژوهش عملیاتی» مناسبی دارد و مدیریت بازرگانی گیلان را نشانه گرفته است و خودخوان است و محیط مطالعه مناسبی در اختیار دارد؛ با سه تا چهار ساعت درس‌خوانی در روز بتواند به مقصودش برسد!

نظر علم عصب‌شناسی

بزرگان علم عصب‌شناسی می‌گویند تفاوت گونه انسان با شامپانزه‌ها، در یک قشر نازک در بخش پیشانی جمجمه است که در اصطلاح قشر کورتکس پیش‌پیشانی (PFC) خطاب می‌شود و محل یادگیری،‌ تفکر، تأمل، تحلیل و تفسیر است. خوشحال باشیم که از نوادگان انسان‌‌های مدرن هستیم و این بخش از مغزمان به مراتب بزرگ‌تر از کورتکس پیش‌پیشانی مغز پسرعموهای نئاندرتال‌مان است؛ اما بدانیم که کورتکس پیش‌پیشانی‌،‌ آخرین بخش مغز انسان است که رشد کرده و محدودیت‌هایی برای  یادگیری، تفکر، تجزیه و تحلیل دارد. علم عصب‌شناسی می‌گوید که مغز آدمی حداکثر می‌تواند چهار ساعت را صَرف یادگیری کند. البته این چهار ساعت درباره من و شما نیست؛ بلکه به افرادی اشاره می‌کند که با روش‌های مدرن یادگیری آشنا هستند و می‌توانند از تمام توانایی مغزشان استفاده کنند و اتلاف‌شان بسیار کم است. شما چطور؟ با روش‌ها و تکنیک‌های یادگیری آشنا هستید؟ اتلاف‌تان چقدر است؟

نکته غلط‌انداز داستان این است که بیشتر دوستان می‌توانند یک‌نفس هفت هشت ساعت بخوانند؛ پس، تصورشان این است که یادگیری‌شان نیز به همان اندازه است. اما باید پذیرفت که انسان، محدود و محصور در محدودیت‌های زیستی بدن است؛ یعنی بپذیریم که بیش از چهار ساعت در روز نمی‌توانیم بیاموزیم. می‌دانم خوش‌تان نیامد و هزار و یک مثال و مصداق در ذهن‌تان جرقه زده است که «خیر» خوانده‌ایم و آموخته‌ایم!

آیا چهار ساعت مطالعه کم‌اتلاف در روز کفایت نمی‌کند؟

شک نکنید که کفایت می‌کنید. در ضمن، علم عصب‌شناسی، محدودیتی برای تعداد ساعت‌های مطالعه وضع نکرده است؛ بلکه درباره محدودیت‌های قشر کورتکس پیش‌پیشانی صحبت می‌کند که مسئول یادگیری و تفکرو تجزیه و تحلیل است. واقعیت این است که «خواندن» یکی از بخش‌های مهم در فرایند یادگیری است، اما یادگیری در خواندن خلاصه نمی‌شود. آن محدودیت چهار ساعت، درباره فعالیت‌های مغز در مواجهه با نادانسته‌ها و ناشناخته‌هاست؛ حال آنکه بخش قابل توجهی از خواندن درس‌ها صرف مرور دانش قبلی و مطالعه مبحث‌هایی است که مغز پیش‌تر با آنها آشنا شده است. پس راهی پیدا کردیم که از محدوده چهار ساعت فراتر رویم. تا کجا می‌شود از این چهار ساعت فراتر رفت؟

یادگیری درست و درمان زمانی رخ می‌دهد که بتوانیم اطلاعات را به درستی دریافت کنیم، در بطن مغز ثبت کنیم، تجزیه و تحلیل کنیم، فراخوانی کنیم و آن‌ها را در مغزمان سازمان‌دهی و استفاده کنیم. بخشی از این فعالیت‌ها در حین مطالعه، بخشی در هنگام استحمام، تغذیه، راه رفتن و بخش دیگر در هنگام خواب انجام می‌شود. پس اگر بیشتر زمان‌های مفید مغز را که انرژی و حوصله یادگیری دارد در وضعیت مطالعه قرار دهیم، فرایند یادگیری را مختل خواهیم کرد. یعنی باید برای ساعت‌هایی مغز را آزاد بگذاریم تا کار خودش را انجام دهد. یعنی بخشی از فرایند یادگیری با داوطلبان است و بخشی دیگر با مغز است.

این را علمی نمی‌گویم؛ اما مبتنی بر تجربه عملی عرض می‌کنم که سقف ساعت‌های درس‌خوانی حوالی «هشت» تا «نه» ساعت است. هر چند برای برخی که یادگیری روش‌مند را آموخته‌اند ممکن است این سقف «دوازده» ساعت باشد. اما بپذیریم که با مطالعه بیش از حد، مغز را چنان خسته می‌کنیم که نمی‌تواند وظایف دیگر خود را در تکمیل فرایند یادگیری و یادسپاری به درستی انجام دهد. بیایید عاقل و بالغ باشیم و به ویژگی‌های مغز احترام بگذاریم!

بالاخره چند ساعت باید خواند؟

داوطلبان برای یادگیری درست و درمان بهتر است محدودیت‌های زیستی را در برنامه‌های درس‌شان لحاظ کنند. گام اول برای یادگیری بهتر، کاهش اتلاف و پرهیز از هرزه‌خوانی است. دوستانی که زیاد می‌خوانند، انرژی بیشتری را از دست می‌دهند؛ اما جایگزینی برای خرج انرژی‌شان ندارند و مانند سازمانی هستند که تأمین کسری بودجه را با افزایش درآمدها جبران می‌کند. همین افزایش درآمد در بلندمدت هزینه‌بر است. تا کجا می‌شود درآمدها را افزایش داد؟

بهترین کار را ژاپنی‌ها می‌کنند که کسری بودجه‌شان را با کاهش اتلاف و صرف‌جویی جبران می‌کنند که رویکردی خردمندانه است. فرصت‌تان محدود است و در مسیر درس‌خوانی تا دل‌تان بخواهد اتلاف دارید. اگر بتوانید اتلاف‌ها را کشف و رفع کنید؛ چهار پنج ساعت درس‌خوانی‌ آن‌روزتان معادل ده دوازده ساعت درس‌خوانی امروزتان خواهد شد.

پیش‌تر درباره اتلاف‌ها صحبت کرده‌ام. به طورمثال، صرف وقت برای کشف بهترین منابع، مطالعه چندباره و غیر اصولی درس‌ها، خرید منابع بیش از حد، طرح‌ریزی برنامه‌های تخیلی، هدف‌گذاری‌های غیرمعقول و دست‌نیافتنی، بی‌خواب یا کم‌خوابی، تغذیه ناسالم، عصبیت، مقایسه‌های بی‌مورد و درگیر حاشیه‌ها شدن از جمله رفتارهایی است که انرژی‌تان را بدون کسب نتیجه تلف می‌کند. نتیجه اینکه برای رسیدن به سطح مطلوب یادگیری، زمان درس‌خوانی‌تان را بیشتر می‌کنید. هنگامی‌که سیستم‌تان معیوب است و اتلاف‌تان سر به فلک گذاشته است؛ هر چه بیشتر بخوانید، انرژی بیشتری تلف می‌کنید و این دور باطل تا موعد کنکور ادامه خواهد داشت.

پیشنهاد می‌کنم قبل از اینکه درس‌خوانی را آغاز کنید بر وقت‌ها و فرصت‌ها و منابعی تأمل و تمرکز کنید که صرف می‌کنید و نتیجه نمی‌گیرید. عنی مدل اتلاف‌تان را کشف کنید. هنگامی که چگونگی اتلاف انرژی و فرصت را کشف کنید، بهتر می‌توانید برای درس‌خوانی برنامه تهیه کنید. به طور مثال می‌دانید که سه تا چهار ساعت از هفت هشت ساعت درس‌خوانی را باید صَرف یادگیری دو سه درس کنید و وقت باقیمانده را صرف مرور و تمرین درس‌هایی کنید که پیش‌تر آموخته‌اید. به همین سادگی شما را با یکی از تکنیک‌های کلیدی یادگیری آشنا کردم!

در نگاهی وسیع‌تر، اتلاف انرژی را نه فقط در درس‌خوانی که در تمام ساعت‌ها باید کشف و رفع کنید. به طور مثال برای بنده که ارشدباز را پشتیبانی می‌کنم، اتلاف یعنی صرف وقت برای نوشتن یا پاسخ‌گویی به مطالبی است که ارزشی برای خودم و مخاطبانم ایجاد نمی‌کند. از این رو تصمیم گرفته‌ام مطالبی ساده و کاربردی‌تر بنویسم و تا اطلاع ثانوی از حاشیه‌ها فاصله بگیرم. شما چه می‌کنید؟

26 نفر درباره «چند ساعت باید درس‌خوانی کرد؟» صحبت کرده‌اند

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام خواهرم؛

      یک. دوستانی مانند شما که فقر فرصت داشته و دارند به خوبی قدر زمان را می‌دانند. شیوه درس‌خوانی شما را می‌شود «درس‌خوانی در وقت اضافه» خطاب کرد. بالاخره شما در این وقت اضافه خواندید و رتبه ۸ کنکور را هم اختیار کردید. نوش‌جان‌تان! و نشان دادید که با همین محدودیت‌ها هم می‌شود.

      دو. مصاحبه شما با وب‌سایت مدیر را خواندم که به خوبی بر تمرکز داوطلبان بر درس‌خوانی تأکید کرده بودید. ممنونم که آدمیزادی مصاحبه کرده‌اید و از موضع بالا و در مقام دانای کل با دوستان صحبت نکرده‌اید.

      ارادت‌مند // جواد زارعی

        1. شیرین

          سلام خانم دهاقین .من تعریف شما رو از استاد مروج شنیدم. و مصاحبه تونو که خوندم دقیقا حرف های ایشون بود.

          خیلی حس خوبی بهم دست داد. برای ما داوطلبای امسال دعا کنید که مثل شما موفق بشیم 🙂

          1. دهاقین

            شیرین عزیز سلام.ممنونم از نطرتون.استاد مروج که همیشه لطف دارند.از کلاسهای فوق العاده ی ایشون خوب استفاده کنید.

            براتون آرزوی موفقیت دارم 🙂

  1. معین

    سلام آقای زارعی عزیز.

    خوب و خوش و خرم باشی. نماز و روزه هاتون هم قبول باشه ایشالا.

    دو هفته ای میشه با سایت شما آشنا شدم و مطالب رو دنبال میکنم و مفید هم بوده الحق. انشالا خودم هم با توجه به تجربه ای که در بحث ارشد دارم بتونم در مباحثی مشارکت کنم و تجربیات کوچک خودم رو بیان کنم بلکه به درد کسی بخوره.

    لیکن این چند روزه یه سوالی مبهم ذهنمو درگیر خودش کرده به شدت و اون اینه که با توجه به اینکه من از صنایع به مدیریت میخوام بیام و آزمون بدم، برای مشاوره برنامه ریزی و اینها کمی به مشکل خوردم. با توجه به اینکه شهر کوچک هم هستم و دسترسی خاصی ندارم، به نظر شما بهترین موسسه برای مشاوره درسی کدوم هست. من دیدم در مصاحبه های رتبه های برتر که اکثر بچه های مدیریت از موسسه ای خاص نام می برن. آما آیا واقعا موثر بوده یا موسسه دیگه ای از نظر قوام دادن به برنامه ها برتری داره؟

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛

      یک. دوستانی که از مهندسی صنایع به مدیریت مهاجرت می‌کنند توانمندی‌هایی در «مدل ذهنی‌شان دارند که در درس‌ها نمایان می‌شود. به طور مثال، شما و دوستان‌تان حداقل ۱۲ واحد در زمینه پژوهش عملیاتی و کنترل موجودی و سیستم و تولید و این‌گونه مباحث، درس پاس کرده‌اید و پایه ریاضی و آمار مطلوبی دارید و با کلیات تئوری‌های مدیریت و اندکی هم با اقتصاد خرد و کلان آشنا هستید. همین‌ها برای اینکه رتبه درست و درمانی کسب کنید کفایت می‌کند، نمی‌کند؟

      دو. برای کسب موشرت مؤسسه معرفی نمی‌کنم؛ اما دو بزرگوار را معرفی می‌کنم تا از تجربه‌شان بهره‌مند شوید. اولی، مهندس مروج است که بی‌شک از همراهی‌شان لذت خواهید برد و مؤسسه پارسه مقیم هستند. دیگری، جناب نوری‌فرد است که مسئول مشاوره خانه مدیریت است. تأکید می‌کنم که به مؤسسه‌ها توجهی نکنید و اگر مشاوره می‌خواهید از این دوستان کسب مشورت کنید. البته، علی سبزی، مسئول تیم مشاوران مدرسان شریف هم هست که بیشتر در حوزه مدیریت اجرایی تبحر دارد. راستش نمی‌دانم هنوز با مدرسان کار می‌کند یا نه. دوستان دیگر مانند دکتر محرابیون و دکتر علی احسانی هم هستند که در حوزه مشاوره فوق‌العاده‌اند، اما پرمشغله‌اند و دسترسی به ایشان به سهولت ممکن نیست!

      سلامت و شاد باشید // جواد زارعی

      1. معین

        بله بچه های صنایع در دروس آمار و ریاضی، تحقیق در عملیات و مدیریت تولید حرف برای گفتن دارن. و در دروس اقتصاد خرد و کلان هم پیش زمینه ای فراهم هست. کلا مشکل خاصی در دروس وجود نداره. اما سوالات زیادی در بحث منابع و سعی و خطا در آزمون ها و غیره وجود داره که حتما باید با مشاور مطرح بشه. از شما چه پنهان من اصلا به موسسات اطمینان ندارم. از طرفی در مورد برخی از اینها تحقیق کردم همین اول کار تبلیغات پر زرق و برق جلوی آدم میذارن در زمینه ی مشاوره ی تحصیلی و آزمون های فلان و بهمان.

        فرمایشات شما کمک زیادی کرد. اینکه اگر ارتباط با دوستانی که گفتید در دسترس نباشه، لا اقل در شهر خودم بایستی دنبال یه استاد خوب باشم که دلسوزانه مشاوره بده. این قطعا تاثیر بیشتری از مشاوره های تلفنی و برنامه ریزی های فرمال و غیرقابل اطمینان این موسسات داره.

        با تشکر از شما

        موفق باشید

        1. جواد زارعی نویسنده

          سلام دوباره؛

          یک. خودتان را چندان درگیر منابع نکنید. آن‌قدرها که فکر می‌کنید، منابع مهم نیستند. شاید ده سال پیش مهم بودند؛ اما الآن چندان مهم نیستند؛ چرا که کتاب‌های خوب بسیاری برای درس‌ها مدون و منتشر شده است. پیشنهاد می‌کنم بر روش درس‌خوانی‌تان تمرکز کنید.

          دو. راستش، تمام دوستان را نمی‌شود به یک چوب راند. بالاخره آدم‌های این‌کاره هم پیدا می‌شوند که دغدغه کمک به داوطلبان را دارند. بی‌شک هستند دوستانی که می‌توانند کمک‌حال‌تان باشند؛ من به قدر بضاعتم نام‌ افرادی را که می‌شناختم ذکر کردم. البته افراد دیگر هم هستند که بهتر است از مشورت‌شان دوری کنید؛ اما محافظه‌کاری می‌کنم برای دوری از حاشیه‌ها، نام‌شان را ذکر نمی‌کنم!

          در خدمت‌تان هستم // جواد زارعی

        2. علی

          سلام

          آقای معین عزیز به اعتقادم نمی توان در مورد تمام اساتید یک اعتقاد داشت از بین اساتیدی که آقای زارعی عزیز معرفی کردند من افتخار شاگردی استاد مروج و استاد محرابیون رو داشته ام، واقعاً انسانهایی شریف  و متعهد هستند واقعاً  دلسوز بودن و احساس تعهد به دانشجویان داشتند و از هیچ کمکی دریغ نمیکردند و از نظر روحی دلگرمی بسیار خوبی بودند من هم مثل شما خیلی قبلش بی اعتماد بود و از طریق یکی از اساتیدم با این عزیزان آشنا شدم و انصافاً این دو عزیز  در موفقیت من خیلی نقش داشتند.

          براتون از خداوند منان کسب موفقیت در کنکور را آرزومندم

  2. یزدانی

    سلام

    من چون درس تئوری واسم خیلی مشکله تصمیم دارم که کلاس برم از طرفی بچه هایی که قبلا کلاس رفتن رو نمیشناسم.

    با توجه به تجربه ی شما یه سئوال ازتون دارم اینکه اگر بخوام واسه تئوری کلاس برم از بین کلاس های آقای پرچ و پورشفیع کدوم رو پیشنهاد میکنید.

    اگر هم خودتون استاد بهتری رو در این زمینه میشناسید لطفا معرفی کنید.با تشکر

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام؛

      یک. پیش‌تر در این‌باره صحبت کرده‌ام. برای اینکه به گذشته حواله‌تان ندهم، به صراحت عرض می‌کنم که اگر انتخاب بین اساتیدی بود که دانشگاهی درست و درمانی را تجربه کرده‌اند و با بزرگان حشر و نشر داشته‌ و مقوله تئوری مدیریت را از کتاب‌ها نیاموخته و تجربه‌های عملی هم دارند، انتخاب آسان بود؛ اما حکایت برادر پورشفیع متفاوت است. نقدهایم را به طور صریح و بی‌واسطه به برادر پورشفیع گفته‌‌ام. راستش روش تدریس ایشان را نمی‌پسندم و توصیه هم نمی‌کنم. یعنی روش‌شان را قابل دفاع نمی‌دانم.

      دو. پیشنهاد می‌کنم تئوری را در مؤسسه پارسه نام‌نویسی کنید؛ چرا که تئوری را سه استاد به طور همزمان تدریس می‌کنند. یکی دو جلسه، کلاس‌ دکتر محرابیون را تجربه کنید و اگر پسند نکردید از کلاس جناب پرچ استفاده کنید. البته جناب عسکری هم تشریف دارند و با کیفیت تدریس‌آشنایی ندارم.

      سه. کلاس‌ها، تسهیل‌گر هستند و موفقیت شما را تسهیل می‌کنند. چه کلاس بروید و چه نروید،‌باید بخوانید. انتخاب با خودتان است!

      در خدمت‌تان هستم // جواد زارعی

  3. امیرحسین مردانی

    سلام آقا جواد؛

    اول به دوستان: هرچی آقا جواد میگن و گوش کنید! آقا جواد خوبه!

    دوم به آقا جواد: دلمون براتون و نوشته هاتون تنگه! دلمون برای جو کنکور هم تنگه! این هفته آخر هفته انقلاب گردی دارم! حال داشتید، حوصله دیدن قیافه ما را داشتید، وقت هم داشتید به ما ملحق شید رئیس!

    آرزوی موفقیت برای شما و دوستان // امیرحسین مردانی

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛

      یک. آقا ما که مرتب می‌نویسیم. پس شایعه‌پراکنی نکنید!

      دو. راستش مدت‌هاست که کسالت دارم و گاهی وقت‌ها خوب می‌شوم. در این گرما نمی‌توانم انقلاب‌گردی کنم. پیامکی حواله‌مان کنید تا اگر بیرون بودم، گپی بزنیم. اطباء می‌گویند که باید ترک تهران کنم و شمال‌نشین شوم. بد نیست درباره‌اش صحبت کنیم!

      سه. در ضمن به دوستان عرض می‌کنم که به شخصه با برخی از اساتید مؤسسه پارسه آشنا هستم؛ اما قرار نداشته و ندارم تبلیغ‌شان کنم. به دوستان پیشنهاد می‌کنم اگر حال و حوصله دارند مؤسسه‌گردی کنند و ببینند کدام‌شان با مسیرشان سازگاری بیشتری دارند. مُشک آن است که … نه آن که عطار ….

      ارادت بسیار // جواد زارعی

      1. امیرحسین مردانی

        سلام دوباره؛

        یک. تابستان یک سری به شمال بزنید. باهم یک «دور دوری» میکنیم! خدارا چه دیدید، شاید خوشتان آمد!

         

        دو. بله نوشته های شما مرتب هست، گویا من کم سر میزنم.

        آرزوی بهبودی هرچه سریع تر // امیرحسین مردانی

  4. م.ر

    با سلام و احترام خدمت آقای زارعی عزیز

     آزمون های آزمایشی کدام موسسه را در رشته مدیریت ، هم به لحاظ جامعه آماری بالا و هم به لحاظ میزان اعتبار نسبی توصیه می فرمایید ؟

    لطفا بفرمایید غالب رتبه های برتر مدیریت  از آزمونهای کدام موسسه استفاده می کنند .
    باز هم اگر رهنمودی هست ممنون می شوم در اختیارم قرار دهید .
    تشکر  و التماس دعا

    1. امیرحسین مردانی

      سلام؛

      ملاک هاتون برای ارزیابی آزمون آزمایشی اصلا خوب نیست. اولا، آزمون مرحله ای شرکت نکنید که خیلی بده! دوما، آزمون جامع شرکت کنید که خیلی خوبه! سوما، موسسه ای برید که سوالاتش آدمیزادی باشه که خیلی خوبه!

      نهایتا، پارسه برید که خیلی خوبه! البته طبق معیارهای شما نیست. اما سوالاش آدمیزادی و خوشگل و تر تمیز هستنند. اساتیدی هم که درش کار می کنن آدمیزاد هستند!

    2. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛

      یک. شرکت در آزمون‌های آزمایشی صرفا برای دانشجوهای همان مؤسسه توصیه می‌شود، آن‌هم برای یافتن گیر و گورهای یادگیری و لاغیر. یعنی آزمون‌های آزمایشی مرحله به شما نمی‌گویند مفاهیم را با چه عمق و کیفیتی آموخته‌اید، بلکه درباره بخش‌هایی که یاد نگرفته‌اید صحبت می‌کنند. اگر جز این باشد، آن آزمون آزمایشی مرحله مفت هم نمی‌ارزد.

      دو. شرکت در آزمون‌های جامع برای تمام داوطلبان مفید است؛ اما داوطلبان باید به خاطر داشته باشند که این‌گونه آزمون‌ها فقط برای ارزیابی دامنه مطالب و تمرین مهارت فراخوانی اطلاعات مفید هستند و به هیچ‌عنوان نمی‌توانند فضای کنکور را شبیه‌سازی کنند. به طور کلی عرض می‌کنم اگر مؤسسه‌ای ادعای شبیه‌سازی کرد، بدانید که حرف مفت زده است و نمی‌داند چه ادعای گزافی را مطرح کرده است!

      سه. دکتر احسانی چند ماه پیش مطلبی درباره آزمون‌ها نوشتند که خواندن‌شان را توصیه می‌کنم!

      چهار. بین خودمان بماند که رتبه‌گیری در آزمون ارشد ربط چندانی به آزمون‌ها ندارد. یعنی نمی‌شود ادعا کرد که اگر فلانی رتبه تک‌رقمی شده، به علت شرکت در آزمون‌های بهمان مؤسسه بوده است. البته نمی‌خواهم و نمی‌توانم تأثیر آزمون‌ها در موفقیت داوطلبان را انکار کنم نه؛ اما آن‌قدرها که فکر می‌کند تأثیرگذار نیستند. بسیاری از صحبت‌ها و مصاحبه‌هایی که در این‌باره در وب‌سایت مدیر می‌خوانید را خیلی جدی نگیرید!

      پنج. سال‌های قبل را نمی‌دانم؛ اما تست‌های سال قبل مؤسسه پارسه کمترین اشکال را در میان مؤسسه‌ها داشت. جناب پرچ در وب‌سایت‌شان نمونه برخی تست‌ها منتشر کرده است. درباره امسال نمی‌توانم صحبت کنم!

      هستم در خدمت‌تان // جواد زارعی

    3. دهاقین

      دوست عزیز سلام.

      من هم آزمون های پارسه رو پیشنهاد می کنم،به قول آقای مردانی،سوالها و جوابهای تشریحی شون آدمیزادی ست و به اعتقاد من مفید.

      موفق باشید

      1. دهاقین

        با جناب زارعی در خصوص آزمون ها و رتبه های آزمون های آزمایشی موافقم.البته جا داره برای اون دست از دوستانی که ملاکشون از انتخاب آزمون آزمایشی نزدیکی نتایج به کنکور سراسری هست هم بگم که رتبه ۱ آزمون های سال گذشته پارسه ، رتبه ۴ کنکور مدیریت و رتبه ۳ آزمون های پارسه، رتبه ۸ کنکور مدیریت شد.

  5. محمد رضا

    جناب آقای زارعی

    با سلام

    پیشتر شایعه ای منتشر شده بود و حالا خبر آمد ، خبری در راه است … لطفا ملاحظه بفرمایید .

    متن خبر
    ساماندهی و اصلاح نحوه پذیرش دانشجو،مصاحبه و آزمون در دوره کارشناسی ارشد در دستورکار مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
    قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، با اعلام خبر در اولویت قرار گرفتن بررسی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس،اظهار کرد: در حال حاضر به صورت جدی در حال بررسی این طرح در کمیسیون مورد نظر هستیم.
    وی با بیان این مطلب که این طرح بعد از تصویب کمیسیون در صحن مجلس ارائه خواهد شد، تصریح کرد: یک عزم جدی در این باره در حال شکل گیری است و بخش‌‌هایی مانند، مرکز پژوهش‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش هم باید با ارائه نظرات کارشناسی خود در این طرح با نمایندگان همکاری های لازم را داشته باشند.
    عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این طرح به لحاظ فنی نیاز به کار و بررسی دارد، مطرح کرد: در بخش سنجش و پذیرش دانشجو باید در حد توان عدالت آموزشی را اجرایی کنیم.
    وی درباره اصلی ترین شاخص های اجرای عدالت نیز گفت: در زمانی که در برخی دانشگاه‌ها و رشته های ظرفیت پذیرش کم است، اما متقاضی و داوطلب زیادی داریم باید با این نوع طرح ها وارد میدان شویم.
    نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی افزود: باید این اعتماد در میان افراد پذیرفته شده در مرحله پذیرش چند برابر ظرفیت ایجاد شود؛ در صورتی که فرد در مصاحبه نمره قبولی را نیاورد و فرد دیگری قبول شود، بپذیرد صلاحیت علمی پذیرفته شده از وی بیشتر بوده است.
    جعفری در ادامه خاطرنشان کرد: در مقطع دکتری به طور جدی این مشکل وجود دارد؛ افرادی که نمره خوب کسب کرده اند، در مصاحبه رد می شوند باید به این افراد اطمینان داد، فرد دیگری که نمره قبولی دریافت کرده است، به طور حتم صلاحیت بیشتری داشته است و عوامل پنهانی در مصاحبه تاثیر گذار نبوده است.
    عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید تمام تلاشمان را بکنیم که شاخص‌ها کمی و قابل تغییر است، ادامه داد: آیتم های مصاحبه باید مشخص شود که شخص در این فرصت حرفش را زده و نگاه داوری عادلانه باشد همچنین تصور اعمال نفوذ در مصاحبه‌ها از بین برود.
    وی در خاتمه گفت: تیمی که برای مصاحبه انتخاب می‌شوند باید افراد مورد اطمینان باشند. در حال حاضر طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی با رویکرد ساماندهی و اصلاح نحوه پذیرش، مصاحبه و آزمون در ۲ دوره کارشناسی ارشد و دکتری در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار داشته و یکی از اولویت های مهم برای بررسی به شمار می رود… .
    جناب زارعی باید عنوان کنم علی الظاهر شایعه دیگر که مربوط به تغییر زمان کنکور ارشد بود نیز قرین به صحت است و این موضوع ارتباطی هم با انتخابات آتی ندارد و تصمیمی است که در سازمان سنجش اتخاذ شده و مراحل قانونی تایید را سپری می نماید.
    با توجه به سوابق رسانه ای جنابعالی آیا راهی هست تا مسوولان محترم سازمان سنجش به طور رسمی در خصوص این موضوعات روشنگری نمایند ؟
    ضمنا حواسم هست که چند روزی نظر و پاسخی از سوی شما در ارشد باز درج نمی شود . امیدوارم که خیر باشد و در صحت و سلامت باشید.
    ارادت مند // محمد رضا

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛

      یک. تغییر در شرایط کنکور ارشد و دکتری امر محتومی است که دیر یا زور باید انجام می‌شد که امیدوارم به درستی انجام شود.

      دو. به طور کلی، ارتباط سازمان سنجش با رسانه‌ها فاجعه است. سازمان سنجش روابط عمومی دارد، اما نمی‌تواند اخبار غیررسمی را به درستی رصد کند و درست‌تر، واکنش نشان دهد. گمان می‌کنم باید منتظر انتشار خبر رسمی در پایان شهریور یا در موعد نام‌نویسی ارشد باشیم. تا آن هنگام، پیشنهاد می‌کنم درگیر حاشیه‌ها نشوید و بر درس‌خوانی تمرکز کنید.

      سه. خدا رو شکر خوبم. چند روز گذشته، فقط خانم دهاقین نظرشان را درج کردند که نیازی به پاسخ بنده نداشت. من هم مانند شما خواندم و استفاده کردم.

      ارادت و احترام // جواد زارعی

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام خواهرم؛

      یک. برای مشاهده ضریب درس‌ها، اینجا و برای منابع نیز اینجا را ببیند.

      دو. پیشنهاد می‌کنم اولویت‌بندی درس‌ها را بخوانید تا بتوانید منابع مناسب‌تان را به درستی انتخاب کنید.

      ارادت و احترام // جواد زارعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *