بلاگکنکور ارشد با روش‌های مدیریت پروژه درس‌خوانی

کنکور ارشد با روش‌های مدیریت پروژه درس‌خوانی

یک. طرح‌ریزی برنامه درس‌خوانی برای کنکور ارشد مدیریت شباهت‌هایی به طرح‌ریزی پروژه دارد. طرح‌ریزی برنامه درس‌خوانی و طرح‌ریزی پروژه حداقل پنج شش نقطه اشتراک دارند. به همین علت بسیاری از مؤسسه‌های هوشمند و البته درس‌خوان‌های این‌کاره از روش‌های مدیریت و کنترل پروژه برای درس‌خوانی استفاده می‌کنند.

دو. کارگاه‌های بسیاری را ظرف یکی دو سال اخیر تجربه کرده‌ام تا بتوانم دید درست‌تر و البته منصفانه‌‌تری به مؤسسه‌های فعال در بازار ارشد داشته باشم. نکته بامزه داستان این است که بیشتر این مؤسسه‌ها، وادی ارشد را با تحلیل SWOT آغاز می‌کنند. نه اینکه این شیوه تحلیل اشتباه یا ناقص است نه؛ اما شیوه‌ها و روش‌های دیگری هم برای تحلیل محیط وجود دارد که ندیده‌ام درباره‌شان صحبت شود.

سه. و البته کارگاه‌هایی را نیز تجربه کردم که متولیانش غرق در توهمات بچه‌گانه‌شان سیر می‌کنند و عجیب این است که کنکوری‌جماعت می‌رود و نام‌نویسی می‌کند و آدم‌های بی‌‌هویت را به رایگان، استاد خطاب می‌کند. راستش با «استاد» خطاب کردن این روز مؤسسه‌ها بسیار درگیر هستم.

چهار. به شدت از پیوست به دوره‌ها و مؤسسه‌هایی که درباره شیوه و روش کارشان اطلاع ندارید پرهیز کنید. مؤسسه‌های امروزی فعال در بازار ارشد یاد گرفته‌اند تا از اسم‌های خاص برای تبلیغ و معرفی خودشان استفاده کنند. گرفتار این‌قبیل اسم‌ها نشوید که گرفتارتان می‌کنند. رسم‌ها؛ معیار معتبرتری برای قضاوت هستند.

پنج. مینتزبرگ بزرگ در کتاب Strategy Safari درباره پنج تعبیر از استراتژی و ده مکتب استراتژی صحبت می‌کند. اگر این کتاب را که در بازار داخلی با عنوان «جنگل استراتژی» ترجمه شده است بخوانید دست‌گیرتان می‌شود که واژه «استراتژی» منحصر و محدود به نقشه یا برنامه‌ریزی نیست و حداقل چهار تعبیر جذاب دیگر هم دارد.

شش. اصول درس‌خوانی پارتیزانی را در موعد مقرر منتشر خواهم کرد.

در حال تدوین اصل‌ها   //  جواد زارعی

9 نفر درباره «کنکور ارشد با روش‌های مدیریت پروژه درس‌خوانی» صحبت کرده‌اند

  1. اميرحسين

    کاملا موافق هستم!
    همچنان منتظر تا تعریفتان را از یک آموزشگاه خوب بدانم! و بدانم که در حال حاضر کدام را بیشتر تایید میکنید.

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛
      درباره کیفیت آموزشی که در مؤسسه‌ها عرضه می‌شود باید دو مورد را در نظر گرفت:
      یک؛ کیفیت مؤسسه.
      دو؛ کیفیت مربی (استاد)
      عدم توجه همزمان به این دو مورد بی‌شک آدمی را از انصاف دور می‌کند. مثالی می‌زنم. سال گذشته در یکی از نشست‌های تئوری مدیریت دکتر محرابیون در مؤسسه پارسه حاضر شدم. اگر از منظر مؤسسه نگاه کنم، به هیچ وجه استفاده از دوره‌های این مؤسسه را توصیه نمی‌کنم. از منظری دیگر؛ کیفیت تدریس جناب محرابیون را فوق‌العاده می‌دانم. حال چه باید کرد؟ پاسخ ساده است. باید تعادلی میان کیفیت مؤسسه و کیفیت استاد برقرار کرد. مثالی دیگر می‌زنم. دکتر پرچ سال‌های سال است که تئوری مدیریت را در مؤسسه‌های گونانون تدریس می‌کند. کیفیت تدریس‌شان خوب است، اما عالی نیست و به شخصه ترجیح می‌دهم از کیفیت آموزشی ایشان در مؤسسه‌ای استفاده کنم که به حداقل‌های آموزشی توجه کند. همین نکته را می‌شود درباره آقایان طورانی، سپندارند، یگانه، آقاسی، ایوزیان، زاهدی‌سرشت و دیگر بزرگان و نیز مؤسسه‌های فعال در این حوزه مطرح کرد.
      به صراحت می‌گویم که روش و منش مؤسسه‌های ماهان و نصیر را نمی‌پسندم و استفاده از تسهیلات خرده‌مؤسسه‌هایی مانند نگاره و خانه مدیریت (مهام) که سهم کمتری از بازار ارشد را دارند بیشتر توصیه می‌کنم. هر چند باید به کیفیت جناب استاد هم توجه داشت.
      این را هم بگویم و خلاص که کیفیت برخی مؤسسه‌ها در برخی رشته‌ها متفاوت است. مؤسسه پژوهش اگر در حوزه مهندسی صنایع مسلط کار می‌کند، اما در زمینه مدیریت چندان خوش‌نام نیست!
      نگران انصاف در نوشته‌ها // جواد زارعی

  2. اميرحسين

    اما شنیده ها و دیده ها میگه ماهان طبق نکته آخرتون تو مدیریت قوی کار میکنه!
    مهام هم که فقط مال تهرانی ها است!
    اگه لطف کنی تحلیل آزمون هارو شهریور بنویسی عالی میشه!
    بدرود

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛
      یک. مختارید که ماهان رو در حوزه ارشد مدیریت قوی فرض کنید. من فقط از منظر خودم صحبت کردم. این را بگویم بد نیست که بچه‌های خانه مدیریت «مهام» پیش‌تر در بطن مؤسسه ماهان فعالیت می‌کردند و برپایی خانه مدیریت ماهان در واقع؛ پاسخی سریع به جدایی این دوستان و برپایی خانه مدیریت مهام بود.
      دو. ارشدباز؛ وکیل مدافع هیچ‌یک از مؤسسه‌های فعال در بازار ارشد نیست. پیش‌تر در لفافه سخن می‌گفت و در سال جاری قصد دارد جدی‌تر و صریح‌تر درباره بازار ارشد بگوید.
      سه. خانه مدیریت ماهان درباره طرح «کندو» صحبت می‌کند، اما در حد معرفی هم در باره این طرح صحبت نمی‌کند. رفتار متولیان ماهان در پرهیز از صحبت درباره طرح کندو،این نکته را در ذهنم متبادر می‌کند که چیزی برای عرضه در چنته ندارند.
      چهار. فرمودید که مهام برای تهرانی‌هاست. موفقیت در کنکور ارشد مشروط به کلاس‌ رفتن نیست. اتفاقا حضور در کلاس‌ها برای برخی دوستان مضر است و باید از این کار پرهیز کنند. درباره سبک‌های یادگیری که صحبت کنم روشن می‌شود حضور در کلاس برای کدام دسته از داوطلبان مفید نیست. پس عدم دسترسی به برخی منابع را محدوددیت قلمداد نکنید.
      پنج. باب آزمون‌ها از اواسط مهر آغاز می‌شود و تلاش می‌کنم پیش از آن؛ درباره آزمون‌ها بنویسم که فرصت تصمیم‌گیری برای دوستان مهیا باشد!

      نظرتان را بهانه‌ای برای بسط نوشته بالا کردم!

      اردتمند // جواد زارعی

  3. اميرحسين

    ممنون از پاسخ خوب.
    البته من صرفا شنیده هارو بیان کردم تا موضوع روشن تر شه.
    به علاوه اینکه بیشتر نظرم بر آزمون ها است تا کلاس ها.
    همچنان منتظر ارشدباز جهت تحلیل

  4. امیرحسین

    سلام جناب زارعی عزیز.
    داشتم کارنامه های امسال را بررسی می کردم و به درصدهای جالب و کاذب زبان بر خوردم! به جرات می گم دوستانی از خود بنده که حتی سلام علیک انگلیسی هم بلد نیستند حول و حوش ۶۰ زدن!
    خب از این که بگذریم… ممکنه امسال هم ازین شاهکارها تکرار بشه؟ نظر شخصیتون چیه؟

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛
      یک. من هم گرفتار دوست مشابهی هستم که زبان را حوالی ۵۰ درصد مرقوم فرموده‌اند؛ چرا که یکی دو هفته مانده به کنکور؛ مرارت‌ها کشیده و تست‌ها و پاسخ‌های زبان انگلیسی چهار پنج سال اخیر را حفظ کرده بودند. خب؛‌شانس هم یاران بود!
      دو. سازمان سنجش به خیال خودش با کدگذاری دفترچه تست‌ها، سدی محکم در برابر تقلب ایجاد کرده است. در آزمونی که گذشت، شاهد بودم که مثل «پنیر» تقلب می‌کردند.
      سه. راستش تسلط بر زبان انگلیسی مورد نیاز کنکور ارشد نسبتی با توانایی مکالمه ندارد و بالعکس. هر چند حدس می‌زنم که این عبارت را برای توصیف وضعیت «خارج از محدوده نامبردگان» استفاده کرده‌اید.
      چهار. کم نیستند داوطلبانی که به هزار ضرب و زور تلاش می‌کنند برای دیگران اثبات کنند که چیزی نخوانده‌اند!
      پنج. شیرین‌کاری سال گذشته جامه داوطلبان،‌مدرسان و مشاوران بازار ارشد مدیریت را قدری محتاط، و خصلت ریسک‌گریزی‌شان را تقویت کرده است. شاید درست نباشد، اما پیش‌بینی می‌کنم کمتر شاهد حذف درس خواهیم بود و تراز میانگین درس‌ها حوالی ۵۰ درصد باقی خواهد ماند. البته به جز بنده حقیر که ترازم حوالی ۸۰ درصد خواهد شد. درباره شیوه طرح تست‌ها چیز قابل بیانی ندارم، اما به شخصه؛ مدلی درس‌خوانی‌ام را ریسک‌پذیر خواهم بست.
      توفیق یارت برادر // جواد زارعی

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛

      حالا ما همین‌طوری شوخی کردیم برای خودمان. رقابت با شما جوان‌ها از من پیرمرد گذشته است!
      علی‌ای‌حال؛ ارادت داریم // جواد زارعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *