روزنوشت ارشد ۹۵گام اول آمادگی برای کنکور ارشد مدیریت ۹۵

گام اول آمادگی برای کنکور ارشد مدیریت ۹۵

۲۵۰ روز تا آزمون ارشد مدیریت ۹۵

کم نیستند دوستانی که به بنده لطف و اعتماد دارند و به طور ایمیلی درباره مسیر درس‌خوانی، درباره منابعی که باید ابتیاع کنند، درباره برخی کلاس‌ها و مدرسان‌شان و به طور کلی درباره مسائل و دغدغه‌های مرتبط با کنکور ارشد مشورت می‌طلبند؛ که به بیشترشان پاسخ داده‌ام که مشاور ارشد نیستم و در ارشدباز، درباره نگاهم به مقوله ارشد و به طور ویژه درباره درس‌خوانی می‌نویسم؛ اما می‌دانم که خاطرشان آرام نمی‌گیرد. گفتم بد نیست مطلبی در این‌باره بنویسم، شاید ذهن‌ این دوستان آرام‌تر و نگاه‌شان به مسیر درس‌خوانی روشن‌تر شود. از این رو، باب روزنوشت کنکور ارشد مدیریت ۹۵ را با همین نوشته باز می‌کنم و امیدوارم همراه‌های خوب و مفیدی در ۲۵۰ روز باقیمانده تا کنکور ارشد مدیریت ۹۵ باشیم.

هر داوطلبی، تأکید می‌کنم هر داوطلبی که قصد آغاز درس‌خوانی را برای کنکور ارشد یا برای هر کنکور و آزمون دلخواه دارد ناگزیر به تأمل درباره سه پرسش کلیدی است:

  • یک. چرا باید بخوانم؟ (هدف)
  • دو. چه چیزی را باید بخوانم؟ (منبع)
  • سه. چگونه باید بخوانم؟ (روش)

داوطلبی که با این پرسش‌های کلیدی مواجه شده و برای کشف پاسخ‌های درست تلاش کرده‌، آزمون متفاوتی را تجربه کرده‌ است. از این رو در ادامه بر این سه پرسش کلیدی تمرکز می‌کنیم.

یک. چرا باید بخوانم؟

خب می‌توانید نخوانید. بی‌شک دلیلی، علتی، چیزی هست که شما را وادار به خواندن کرده است. خوب می‌دانم که پاسخ‌گویی به این پرسش نیازمند ساعت‌ها و روزها تفکر و تأمل است. این را هم می‌دانم که بیشتر داوطلبان، کمتر در این‌باره تفکر و تأمل می‌کنند؛ ممکن است حوصله‌اش را نداشته باشند، ممکن است فکر کردن درباره این پرسش را مهم تلقی نکنند، ممکن است پاسخ این پرسش را پیش‌تر کشف کرده باشند، و البته ممکن است مشاور، مدرس،‌ استاد، معلم،‌ خانواده، جامعه یا نویسنده‌ای که در گور پوسیده است،‌ پاسخ را تقدیم‌شان کرده باشد. اما به صراحت عرض می‌کنم هدف‌ها را نمی‌شود دزدید، عاریه گرفت، پذیرفت، تقلب کرد و شریک شد. انتخاب هدف، امری شخصی است که در درون فرد از طریق پاسخ‌گویی به پرسش «چرا باید درس بخوانم؟» رخ می‌دهد و به طور حتم، گامی کلیدی‌ برای موفقیت در کنکور است. پس حواس‌تان جمع باشد که هدف‌تان برای خودتان باشد و از طرف دیگران به ذهن‌تان القا نشده باشد که بعدتر گرفتارتان می‌کند. البته این‌گونه نیست که بی‌هدف‌ها، در کنکور موفق نمی‌شوند نه؛ اما احتمال موفقیت بی‌هدف‌ها کمتر و مسیرشان بی‌شک سخت‌تر است!

از آنجا که در ارشدباز تمرکزمان  صرفا بر موضوع کنکور و مقوله درس‌خوانی است، درباره هدف، سکوت کرده و فرض می‌کنم هفت، هشت، ده ساعتی را صرف تفکر و تأمل درباره چرایی درس‌خوانی کرده‌اید و پاسخ خودتان را کشف کرده‌اید!

این را هم بگویم که این «انتخاب هدف» که در گام اول باید تکلیفش را مشخص کنید با مقوله «هدف‌گذاری» مورد بحث در روش درس‌خوانی متفاوت است. اگر این‌یکی را پیچیاندید، آن‌یکی را نباید بپیچانید که اگر بپیچانید برخورد نوع سوم با دیوار می‌کنید. از ما گفتن بود!

دو. چه چیزی را باید بخوانم؟

خلاصه‌اش این می‌شود که باید چیزی را بخوانید که در مسیر کسب موفقیت (هدف‌ها) شما را با زجر و زحمتی کمتر و لذتی بیشتر همراهی کند. چه چیزی را باید بخوانم، پرسشی درباره منابع کنکور ارشد است که باید تهیه و استفاده شود. گام اول برای کشف پاسخ «چه چیزی را باید بخوانم؟» کسب شناخت درباره منابع کنکور ارشد مدیریت است.

نوشته دوم بیشتر وبلاگ‌هایی که درباره کنکور ارشد افتتاح می‌شوند، پس از معرفی گرایش‌های مدیریت، درباره منابع ارشد مدیریت است که احتمال می‌دهم از وب‌سایت مدیر کپی شده‌اند. البته برخی وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها هم هستند که فهرست پیشنهادی وب‌سایت مدیر را دست‌کاری می‌کنند؛ اما کلیت‌شان همان فهرست است.

قاطبه داوطلبان کنکور ارشد از راه که می‌رسند منابع پیشنهادی وب‌سایت‌ها را بالا و پایین می‌کنند و با منابع متعدد و متنوع که مواجه می‌شوند، برق از یک‌جای‌شان می‌پرد که کدام‌یک را باید برای مطالعه انتخاب و ابتیاع کند. بیچاره داوطلبانی که پیش‌دستی کرده و راهی انقلاب شده و چهار پنج منبع اصلی را تهیه کرده‌اند و برای اطمینان از درستی خریدشان، وب‌گردی می‌کنند و بیشترشان از خریدشان پشیمان می‌شوند. از این رو، شروع می‌کند به بررسی فهرست‌های پیشنهادی وب‌سایت‌های دیگر که علی‌الظاهر درباره منابع متفاوتی صحبت کرده‌اند.

چیزی که برای داوطلبان مهم است، دسترسی به فهرستی شسته و رفته و تر و تمیز است که تکلیف‌شان را با منابع کنکور ارشد مدیریت در سه سوت مشخص کند. مشکل داوطلبان با فهرست وب‌سایت‌ها نه تنها مرتفع نمی‌شود که دو چندان خواهد شد؛ چرا که با فهرست‌های متعدد و البته متناقضی مواجه شده که نمی‌توانند درباره‌شان داوری کنند. بسیاری از وب‌سایت‌ها که درباره منابع صحبت کرده‌اند علی‌الظاهر معتبر هستند و نمی‌شود نادیده‌شان گرفت. پس چه باید کرد؟

فهرست‌ منابع: تفاوت کتاب‌ها

راستش انتخاب درست منابع درست، کار سختی است و هیچ آدم عاقل‌مسلکی ادعا نمی‌کند که بهترین منابع را می‌تواند پیشنهاد کند. برخی بزرگان، منابع را مبتنی بر منافع‌ خود یا مؤسسه‌ متبوع یا مطبوع‌شان پیشنهاد می‌کند، برخی دیگر هر چه را که خود پیش‌تر برای کنکور تجربه کرده‌اند پیشنهاد می‌کنند؛ برخی هم هستند که فقط خودشان را پیشنهاد می‌کنند و البته هستند بزرگانی که برای تهیه کتاب‌ها هزینه می‌کنند و مجموعه‌ای از شاخص‌ها را تدارک دیده‌اند و کتاب‌ها را مبتنی بر آن‌ها ارزیابی، و فهرستی از منابع را با توضیحات منتشر می‌کنند. فهرست این دسته آخر قدری پویاست، چرا که منابع تازه‌ای از راه می‌رسند که باید بررسی شوند و منابع دیگری هم هستند که عمرشان رو به پایان است و باید از فهرست خارج شوند. آیا این‌گونه فهرست‌ها می‌تواند پاسخ پرسش «چه چیزی را باید بخوانم» است؟

بخش قابل توجهی از فهرست‌های این دوستان، مشترک است. به طور مثال جناب رضایان، الوانی، پرچ، ناصرزاده، مناجاتی، مجمودیان، چند بزرگوار دیگر پای ثابت فهرست ها هستند. آیا خواندن منابع پیشنهادی این دوستان درست است؟

فهرست منابع: تفاوت مدل‌های ذهنی!

داوطلبان، وب‌سایت‌ها را که بالا و پایین می‌کنند، با منابع پیشنهادی متفاوتی مواجه می‌شوند و دیده‌ام که برخی دوستان فهرستی جامع از تمام پیشنهادها را برای تشخیص بهترین منابع گردآوری کرده‌اند؛ اما نتیجه، باز هم نظرشان راتأمین نکرده است!

در این چند سالی که درگیر بازار ارشد مدیریت هستم و موضوع منابع را پیگیری می‌کنم، کمتر داوطلبی درباره چرایی فهرست‌ها پرسش کرده است. بالاخره، بزرگی که مجموعه‌ای از کتاب‌ها را برای مطالعه پیشنهاد کرده است، قبل‌تَرش فکر کرده و منابع گوناگون را بالا و پایین کرده و به فهرست نهایی رسیده است. به این می‌گویند مدل ذهنی. یعنی فلان فهرست نتیجه فلان مدل ذهنی است و گمان می‌کنم تفاوت فهرست‌ها از تفاوت در مدل‌های ذهنی منتج شده است.

از دو منظر با مدل‌های ذهنی غالب بر فهرست منابع پیشنهادی مشکل دارم.

یک اینکه، نمی‌شود یک فهرست جامع و مانع برای تمام داوطلبان ارشد مدیریت تهیه و منتشر کرد. نشدنی است، چرا که سبک‌های یادگیری، سابقه ذهنی از موضوع، سلیقه‌ محتوایی و پَسندهای بصری داوطلبان متفاوت است و یک فهرست جامع، نمی‌تواند نظر تمام‌شان را تأمین کند.

دو اینکه، قاطبه دوستان فعال در بازار ارشد مدیریت، سهم منابع را بیش از حد قلمداد می‌کنند و همین است که بیشتر داوطلبان گمان می‌کند اگر از کتاب زبان تخصصی اشراقی چشم‌پوشی کند و مطالعه کتاب زبان تخصصی جناب ناصرزاده را آغاز کند، وضعیت درس‌خوانی‌شان درگرون می‌شود. بی‌شک منابع، تفاوت‌هایی دارند و ممکن است که مطالعه یک منبع خوب، پیشرفت داوطلبان را در یک درس خاص تسهیل کند، اما درباره کلیت منابع نمی‌شود به ضرس قاطع صحبت کرد. خلاصه اینکه از منظر این مدل ذهنی، راه «رتبه» از «منبع» می‌گذرد!

سلیقه، رابطه دوستی، همکاری، یا رابطه شاگرد و استادی در تهیه فهرست‌های پیشنهادی فراوان دخالت دارند که بیشتر داوطلبان از پشت‌پرده بیشتر فهرست‌ها بی‌خبرند. همان بهتر که درباره این‌گونه حاشیه‌ها صحبت نکنیم!

پیش‌تر در مطلب گفته‌ام که کشف منابع فاخر را واجب می‌دانم، اما بیشتر بر چگونگی استفاده از منبع تأکید دارم. شاید اگر هفت هشت سال پیش درباره منابع صحبت می‌کردم مانند دیگر دوستان بر کیفیت منابع تأکید می‌کردم؛ اما در سال‌های اخیر، کتاب‌های فوق‌العاده‌ای در بازار توزیع شده است و گمان نمی‌کنم داوطلبان مشکل چندانی در دسترسی به منابع فاخر داشته باشند که ندارند. بازار ارشد مدیریت مملو از منابع خوب است و به صراحت و صراقت عرض می‌کنم که استفاده عالی از منابع متوسط را مفیدتر از استفاده متوسط از منابع عالی می‌دانم و ترویج می‌کنم. از این رو، پیشنهاد می‌کنم خودتان را به اندازه‌ای که می‌ارزد برای کشف منابع خوب درگیر کنید و بیشتر بر مهارت استفاده عالی از منابع تمرکز کنید.

و اما پیش از انتخاب منابع!

کم نیستند داوطلبانی که بخشی از منابع را تهیه می‌کنند و بعدتر دست‌گیرشان می‌شود که آن درس را باید حذف کنند. پیش از تهیه منابع، داوطلبان باید تکلیف‌شان را با درس‌ها بدانند. یعنی بدانند که اولویت درس‌ها کدام است!

سال گذشته مطلبی درباره چگونگی اولویت‌بندی درس‌ها نوشتم که در حال بازنگری است. نسخه قدیمی که البته هنوز هم قابل استفاده است تا نیمه خرداد ۱۳۹۴ قابل مشاهده است؛ و بعدتر، نسخه اصلاح‌شده «اولویت‌بندی درس‌ها» جایگزین مطلب قبلی خواهد شد.

هنگامی که اولویت درس‌ها را برای خودتان کشف کردید، می‌توانید وارد فاز انتخاب منابع شوید. حتما خوانده‌اید و یا خواهید خواند که منابع را مبتنی بر مدل اولویت‌بندی موسکو (MoSCoW) باید در چهار سطح کلیدی (Must) و اصلی (Should) و فرعی (Could) و تعلیقی یا حذفی (Wo’nt) اولویت‌بندی کنید و منابع را متناسب با اهمیت واولویت‌شان انتخاب کنید.

این را بگویم و این بخش را تمام کنم که انتشار فهرست منابع پیشنهادی را از حوالی خردادماه ۱۳۹۴ آغاز می‌کنم. گمان می‌کنم فهرست مذبور ظرف یکی دو ماه اصلاح و کامل شود!

سه. چگونه باید بخوانم؟

دو سال است که به طور ویژه درباره روش درس‌خوانی پارتیزانی می‌نویسم. به هر شیوه‌ای که دوست دارید و تجربه کرده‌اید بخوانید. روش درس‌خوانی پارتیزانی، مجموعه‌ای از اصل‌ها و تکنیک‌هاست که گمان می‌کنم در مسیر درس‌خوانی کمک‌تان می‌کند. در ضمن، می‌توانید فقط و فقط از اصل‌ها یا از برخی تکنیک‌ها به طور مستقل استفاده کنید. مهم این است که تلاش‌تان به نتیجه منجر شود. واقعیت این است که مشکل بسیاری از داوطلبان در روش درس‌خوانی‌شان است. خوانش‌پریشی، عدم‌تمرکز، مرورهای خسته‌کننده، عدم گیرایی کُنه مطالب، کُندخوانی، عدم دسته‌بندی درست مفاهیم و موارد دیگر در میان بیشتر داوطلبان امری شایع است. شاید به همین دلیل است که برخی داوطلبان هوشمند، با سه چهار ماه درس‌خوانی درست و درمان می‌توانند رتبه‌های برتر را درو کنند؛ شاید!

4 نفر درباره «گام اول آمادگی برای کنکور ارشد مدیریت ۹۵» صحبت کرده‌اند

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛

      ممنونم. شما لطف دارید. ان‌شاء‌الله که بتوانم مطالب مرتبط را به طور مستمر تولید و منتشر کنم.

      ارادت // جواد زارعی

  1. سحر

    سلام خدمت استاد گرامی

    بسیار خرسندم از اشنایی با سایت خوب و مطالب عالی تان

    خداوند توفیق روز افزون به شما بدهد و ان شالله  به کمک مطالب مفیدتان بهترین رتبه را در کنکور بازرگانی ۹۵ کسب میکنم

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام خواهرم؛

      یک. ان‌شاء‌الله که همت کنید و هوشمندانه بخوانید و شرایط به گونه‌ای باشد که نتیجه‌ای عالی کسب کنید.

      دو. بار دیگر که نظرتان را در ارشدباز درج کردید، ممنون می‌شوم اگر از اصطلاح «استاد» استفاده نکنید. من هم داوطلبم.

      شاد و سلامت و امیدوار باشید // جواد زارعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *