روزنوشت ارشد ۹۴۱۲۳ روز تا کنکور ارشد ۹۴

۱۲۳ روز تا کنکور ارشد ۹۴

۱۲۳ روز تا کنکور ارشد ۹۴ مانده است و برخی از داوطلبان ایمیل می‌فرستند و منابع درست و درمان را جویا می‌شوند. داستان منبع خوب در بازار ارشد مدیریت مثل لنگه کفش در بیابان است و باید به همین‌ها قناعت کرد. علیرغم نق‌زنی درباره منابع ارشد مدیریت،‌ اعتراف می‌کنم که با همین منابع هم می‌شود کسب نتیجه کرد. اما منابعی هستند که علیرغم شهرت‌شان، سطح کیفیت مطلوبی ندارند. کتاب مدیریت بازاریابی جناب مناجاتی یکی از این منابع مهم، اما بی‌فایده است!درس مدیریت بازاریابی برای گرایش مدیریت فناوری اطلاعات ضریب یک و برای بازرگانی ضریب دو دارد. کسب امتیاز بالا از درس مدیریت بازاریابی مستلزم مطالعه منابع متعددی مانند کتاب سه استاد و کتاب‌های چند جلدی جناب کاتلر است که خواندن‌شان به صرفه و صلاح داوطلبان نیست. دکتر پرچ زحمت کشیده و کتاب‌های کاتلر را خلاصه کرده است، اما مطالعه همین خلاصه‌ها هم وقت‌گیر است و راستش به شخصه توصیه‌شان نمی‌کنم. کتاب مدیریت بازاریابی سه استاد که با همت دکتر احمد روستا، دکتر عبدالحمید ابراهیمی و مرحوم داور ونوس تدوین شده است،‌ مدت‌‌هاست که بروز نشده و جذابیت چندانی برای خواندن ندارد. پس چه باید کرد؟

وب‌سایت‌های بسیاری کتاب مدیریت بازاریابی جناب مناجاتی را پیشنهاد کرده‌اند. سال گذشته بود که کتاب مذبور را از انقلاب تهیه کرد؛ فصل اولش را با هزار ضرب و زور تمام کردم. ساختار مطالب و جمله‌بندی‌ها قابل قبول نیست و مطالعه مستمر کتاب به مراتب سخت‌تر از درک مفاهیم آن است. خلاصه اینکه اگر کتاب مذبور را نخوانید چیزی را از دست نداده‌اید. البته کتاب مدیریت بازاریابی جناب شاهرخ افلاکی هم هست که نمی‌دانم با چه انگیزه‌ای منتشر شده است!

منبع دیگری را از دکتر محرابیون جویا شدم که کتاب ۲۰۰۰ تست بازاریایی دکتر عبدالحمید ابراهیمی را معرفی کرد. کتاب‌فروشی که رفتم کتاب دیگری از دکتر عبدالحمید ابراهیمی با نام مدیریت بازاریابی یافتم که تازه منتشر شده بود. هر دو را ابتیاع کردم و خواندن‌شان را آغاز کردم. ساختار و جمله‌بندی‌ها به مراتب از کتاب جناب مناجاتی بهتر بود؛ و مهم‌تر اینکه، بخش‌های مهم کتاب سه استاد و کتاب‌های کاتلر و کتاب بازاریابی بین‌المللی را نیز پوشش داده بود. از این رو چند پیشنهاد درباره منابع درس مدیریت بازاریابی دارم:

یک. توصیه خاصی درباره مطالعه کتاب مدیریت بازاریابی سه استاد ندارم. اگر حوصله و فرصتش را داشتید بخوانیدش!

دو. مطالعه کتاب مدیریت بازاریابی جناب مناجاتی را از اساس توصیه نمی‌کنم.

سه. مطالعه اصل کتاب‌ها و خلاصه کتاب‌های جناب کاتلر را توصیه نمی‌کنم. زمان قابل توجهی از داوطلبان تلف می‌کند.

چهار. کتاب مدیریت بازاریابی دکتر عبدالحمید ابراهیمی را برای یادگیری درس و کتاب ۲۰۰۰ تست‌شان را برای مهارت‌ورزی توصیه می‌کنم. این‌ها را که تمام کردید فقط و فقط بر تست‌های سنجش تمرکز کنید. همین‌ها برای کسب ۷۰ تا ۸۰ درصد امتیاز درس مدیریت بازاریابی کفایت می‌کند.

7 نفر درباره «۱۲۳ روز تا کنکور ارشد ۹۴» صحبت کرده‌اند

  1. یزدان

    بسیار ممنون
    حتما به کتابفروشی میرم و کتاب پیشنهادی رو بررسی میکنم
    ولی من کلا با مناجاتی راحتم و پارسال با خوندن ۴ فصل ۶۵% زدم.

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام خواهرم؛
      یک. نوشته‌های ارشدباز، وحی منزل نیست و قصد تخطئه افراد و ایجاد شائبه ندارد. اگر با کتاب جناب مناجاتی راحت‌اید، از همان استفاده کنید. این نکته را هم بیفزایم که تست‌های پایان فصل کتاب‌های ابراهیمی و مناجاتی تفاوت چندانی ندارند و بهمین دلیل است که کتاب ۲۰۰ تست ابراهیمی را برای مهارت‌ورزی پیشنهاد کردم.
      دو. پیشنهادی که می‌خواهم مطرح کنم را چندان اصولی نمی‌دانم. سطح تست‌های درس مدیریت بازاریابی را نمی‌توانند خیلی عمیق طراحی کنند؛ از این رو، با مطالعه کلی هر کتاب دلخواه «مدیریت بازاریابی» و تأکید و تمرکز بیشتر بر حل تست‌های هفت هشت سال اخیر سنجش، می‌شود ۶۰ تا ۷۰ درصد امتیاز ممکن را کسب کرد. تأکید می‌کنم که این شیوه چندان منعطف نیست و اگر مدل طراحی تست‌ها تغییر کند اصلا و ابدا کارآمد نیست!

  2. یزدان

    سلام
    لطفا نام کتاب و انتشارات کتاب دکتر ابراهیمی رو بنویسید
    چون یک کتاب مشترک با استید دیگر از انتشارات سمت من دیدم
    کتابی که شما مهرفی کردید را نامش رو کامل بنویسید
    سپاس

  3. یزدان

    سلام
    آقای زارعی عزیز
    داشتم در وب سایت جستجو میکردم دیدم سال ۹۲ برای بازاریابی کتاب مناجاتی رو پیشنهاد دادید؟
    چرا الان نظر مثبت دیگخ بهش ندارید؟!

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام خواهرم؛
      پیشنهادم، متناسب با امکانات موجود بود. همان روزها هم با کتاب جناب مناجتی راحت نبودم. کتاب دکتر ابراهیمی را که دیدم توصیه به احسن کردم. البته این‌قدرها هم جزمی نیستم که کتاب جناب مناجاتی را منکر شوم نه، اما گمان می‌کنم منابع بهتری برای درس بازاریابی عرضه شده است. بخش تست‌های کتاب مناجاتی تفاوت چندانی با بخش تست‌های دکتر ابراهیمی ندارد. اما متن‌شان و حوزه پوشش مطالب‌شان متفاوت است. یعنی، کتاب مناجاتی به تنهایی برای درس بازاریابی کفایت نمی‌کند، اما کتاب ابراهیمی را کافی می‌دانم.
      ارادت‌مند // جواد زارعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *