روزنوشت ارشد ۹۴۸۰ روز تا کنکور ارشد ۹۴

۸۰ روز تا کنکور ارشد ۹۴

برخی درس‌ها را باید خورد، برخی را خواند و برخی را باید چشید!

۸۰ روز تا کنکور ارشد ۹۴ فرصت باقی است و قصد دارم درباره تکنیک درس‌خوانی مخاطره‌آمیزی صحبت کنم که به طور ویژه در فقر فرصت و البته برای برخی درس‌ها استفاده می‌شود. یادآوری می‌کنم که باسوادی،‌ موفقیت در کنکور ارشد را تضمین نمی‌کند، و می‌شود کم‌سواد بود، اما موفقیتی را کسب کرد که در ظاهر سهم بدیهی باسوادها تقلی می‌شود. پیش‌تر گفته‌ام و بار دگر می‌گویم که سواد برخی از رتبه‌های سه‌رقمی کنکور ارشد مدیریت به مراتب از سواد بسیاری از رتبه‌های تک‌رقمی و دورقمی مرغوب بیشتر است؛ اما چرا؟ نکته در چگونگی مواجه با درس‌هاست. برخی درس‌ها را باید خواند؛ برخی دیگر را باید خورد، و برخی دیگر را فقط باید چشید. استراتژی موفق آن است که تکلیف‌تان را با خورد و خوراک‌‌های درسی‌ مشخص کند. امروز درباره «چشیدن» صحبت می‌کنم.

ماهیت درس‌ها متفاوت است و البته سبک‌های یادگیری داوطلبان هم متفاوت است و به طور عادی، نمی‌شود یک شیوه مطالعه مشخص را به تمام داوطلبان پیشنهاد کرد. به طور مثال، داوطلبی باید بشیند و خودش مطلبی را یک‌صد و بیست هزار مرتبه بخواند تا درکش کند، و داوطلبی دیگر باید پای صحبت مدرسی،‌ استادی، معلمی بنشیند و روضه بشنود و یاد بگیرد؛ مهم این است که سبک یادگیری داوطلب با نوع درس هم‌خوان باشد. اما این گفته‌ها برای وضعیت‌های گل‌و‌بلبلی است. در کارزار کنکور ارشد، آن هم ۸۰ روز مانده تا کنکور ارشد ۹۴ مجالی برای این قرتی‌بازی‌ها نیست؛ پس چه باید کرد؟

برخی درس‌ها را برای زدن درصد سقف (حد بالا) بی‌تعارف باید خورد؛ برخی دیگر را برای امتیازگیری درست و درمان باید خواند؛ اما هستند درس‌هایی که برای کسب ۲۰ تا ۴۰ درصدشان نیاز چندانی به خوردن و خواندن ندارند، این‌ها را باید چشید؛ اما چشیدن هم حساب و کتاب دارد. به طور مثال، درس «زبان انگلیسی» از جمله درس‌های خواندنی و خوردنی است و اصلا و ابدا چشیدنی نیست. در نقطه مقابل، درس «مدیریت بازاریابی» جان می‌هد برای چشیدن و نباید عمر مبارک‌تان را صرف خوردن کنید که چیز دندان‌گیری عایدتان نخواهد شد. راستش قانون جهان‌شمولی برای دسته‌بندی درس‌های خواندنی و خوردنی و چشیدنی وجود ندارد و باید زحمت بکشید و درسی را انتخاب کنید و بخش مختصری را بچشید؛ اگر دید اینکاره‌اید، تجربه‌تان را به دیگر درس‌ها تعمیم دهید و همین‌طور بچشید و حالش را ببرید، اما اسراف نکنید!

چشیدن درس‌ها به طور ویژه برای داوطلبانی مفید است که به یک حداقل رضایت‌بخش قانع می‌شوند؛ و بدی چشیدن این است که سقف دارد و از حد مشخصی نمی‌شود فراتر رفت. پس برای حضور در جمع رتبه‌های برتر کنکور ارشد مدیریت توصیه می‌کنم درس‌ها را مبتنی بر خوردنی و خواندنی و چشیدنی دسته‌بندی کنید تا گرفتارتان نکنند!

این را هم بگویم و خلاص که به شخصه، از تکنیک چشیدن درس استفاده دیگری هم می‌کنم و برای ترسیم تصویری کلی از درس، بخشی از درس را می‌چشم، و گاه چشیدن درس را به تمام درس تعمیم می‌دهم. البته مضراتی هم دارد و اگر عادت به چشیدن کنید، سخت‌تان می‌شود که بنشینید و درس را آدمیزادی مطالعه کنید. خیلی حوصله می‌خواهد!

درس‌های «مدیریت بازاریابی» و «اقتصاد خرد» و «آمار» و تا حدودی «ریاضی» و بخشی از مباحث «مبانی سازمان و مدیریت» خوراک چشیدن هستند. چشیدن‌شان بی‌ضرر است و وقت مختصری هم طلب می‌کند. پیشنهاد می‌کنم امتحان کنید و همین جا درباره تجربه‌تان صحبت کنید!

3 نفر درباره «۸۰ روز تا کنکور ارشد ۹۴» صحبت کرده‌اند

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛
      نه عزیز دل، دنبال روزی حلال بودم!
      باز گلی به جمال بچه‌های مهندسی؛ مؤسسه‌ها و مشاوران ارشد مدیریت جای اینکه بچه‌ها را به سمت اعتراض آگاهانه هدایت دهند، گوی سبقت را در برگزاری کلاس‌های دقیقه نودی مدیریت اسلامی از هم می‌ربودند!
      حداقل برای سال بعد منابع مدیریت اسلامی را می‌شناسم // جواد زارعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *