روزنوشت ارشد ۹۴۸۲ روز تا کنکور ارشد ۹۴

۸۲ روز تا کنکور ارشد ۹۴

شاید حماقت باشد، اما تولید و احتمالا پژوهش را حذف خواهم کرد!

۸۲ روز تا کنکور ارشد ۹۴ فرصت باقی است و زبانم لال از امرور قصد دارم بخشی از زمانم را خالی کنم و خواندن را آغاز کنم. صد و سی چهل روز است که می‌خواهم بخوانم و به دلیلی، علتی، بهانه‌ای، چیزی نمی‌شود که نمی‌شود. امروز اما عزمم را جزم کرده‌ام که درس‌خوانی را در حد یک درس ۵۰۴ یا یک صفحه تئوری هم که شده آغاز کنم. مردم از بی‌درس‌خوانی!

راستش دی‌شب همت کردم و چارچوب برنامه درسی را مشخص کردم و «مدیریت تولید» را به ضرس قاطع از برنامه‌ درسی خارج کردم. اینکه چرا این‌چنین کردم را توضیح می‌دهم. البته گمان نمی‌کنم فرصتی برای مطالعه درس «پژوهش عملیاتی» داشته باشم و اگر چه در آب‌نمک خوابیده است، اما خوب می‌دانم که این درس را هم حذف خواهم کرد!

راستش دیروز که تحلیل‌ها را منتشر می‌کرد خودم را بیشتر مخاطب گرایش «فناوری اطلاعات» می‌دانستم و هنوز هم می‌دانم، اما به مقوله بازرگانی و استراتژی‌های بازاریابی هم علاقمندم و درس «مدیریت تولید» را که حذف کردم، دیدم که کنکور ارشد مدیریت بازرگانی به مراتب مطمئن‌تر از فناوری اطلاعات است؛ چرا که درس «مدیریت تولید» را حذف کرده و «مدیریت بازاریابی» را کلیدی تعریف کرده‌ام و بدون اینکه بدانم، در زمین بازرگانی بازی خواهم کرد. برای موفقیت در گرایش بازرگانی دو برگ‌برنده وجود دارد: ریاضی و پژوهش عملیاتی!

۱۲ هفته تا کنکور ارشد ۹۴ فرصت باقی است و هر چند،‌ فرصت قابل توجهی برای بازنگری در استراتژی درس‌خوانی مهیاست، اما محدودیت‌ها را هم باید لحاظ کرد. راستش به عمد از درس «زبان انگلیسی» به عنوان برگ‌برنده یاد نکردم؛ چرا که صعود در درس زبان مستلزم زمان است که موجود نیست. یعنی با ۱۰ هفته درس‌خوانی نمی‌شود درصد زبان را از ۳۰ به ۶۰ ارتقا داد، اما شرایط ریاضی و پژوهش قدری متفاوت است؛‌ علی‌الخصوص ریاضی که اگر این‌کاره باشید می‌توانید تا ۸۰ درصد را هم شکار کنید!

درس‌های «تئوری‌های مدیریت» و «اقتصاد» و «مدیریت بازاریابی» سقف مشخصی دارند که طالبان رتبه‌های مرغوب باید تأمین‌شان کند؛ که اگر نکند، از کریدور ۱۰۰ رتبه مرغوب ارشد خارج می‌شوند. درس «مدیریت اسلامی» هم تکلیف‌مشخص نیست که بشود درباره ۴۰، ۶۰ یا ۸۰ درصدش مطمئن بود. برای کاهش مخاطره، فرض می‌کنیم کسب نیمی از امتیاز این درس برای ماندن در مدار رقابت کفایت می‌کند. می‌مانند «ریاضی و آمار» و «پژوهش عملیاتی» و «زبان انگلیسی» که عصای دست داوطلبان برای ماندن و صعود به رتبه‌های بالاترند!

پژوهش عملیاتی

درس «پژوهش عملیاتی» اگر چه ۱۵ تست دارد و با زدن هر تست درست ۱۳.۷ امتیاز تقدیم‌تان می‌کند، اما درس راحت‌الحلقومی نیست؛ خسیس است و بدقلق، و اجازه نمی‌دهد بالاتر از ۷۰ درصد بزنید. فارغ‌االتحصیل فیزیک هستم و درس‌هایی را تجربه کردم که پژوهش عملیاتی باید مقابل‌شان لنگ بیاندازد؛ اما حوصله خواندنش را ندارم؛ از بس که بی‌دلیل پیچیده، بی‌مزه، لوس، نچسب و نمک‌نشناس است و هیچ‌گاه متناسب با وقتی که صرفش می‌کنید پاسخ‌تان را نمی‌دهد. طراحان محترم تست هم به خوبی بر این ویژگی‌ها اشراف دارند. درباره کاربردهای مبحث «پژوهش عملیاتی» در دنیای واقعی شکی ندارم و اصلا از همین پنج‌شنبه برای آمرزش روح مبدعان و حتی پدران و مادران‌شان هم دعا می‌کنم؛ اما دلیل نمی‌شود که این درس را دوست داشته باشم. بسیار تلاش کردم، اما نتوانستم خودم را برای مطالعه «پژوهش عملیاتی» راضی کنم. خداوند مرا ببخشاید!

زبان انگلیسی

درس «زبان انگلیسی» فرصت‌ساز است، البته نه به آن اندازه‌ای که در کارگاه‌ها ترویج می‌شود و نه به آن اندازه‌ای که مشاوران توصیه می‌کنند. شرایط آن‌قدر بامزه شده که اگر مشاوری از اهمیت «زبان انگلیسی» نگوید متهم به نفهمی و عدم اشراف بر بازار ارشد خواهد شد. می‌دانم که متوسط درصد قاطبه رتبه‌های برتر ارشد کمتر از ۴۰ درصد است، اما توفیق در درس زبان،‌ نیازمند زمان است و به یک‌باره و با یادسپاری ۵۰۴ واژه ضروری نمی‌شود امیدی به بهبود درصد مذبور داشت. راستش تا ۴۰ درصد را می‌شود با تلاش بسیار در فرصتی محدود تأمین کرد، اما ارتقای درصد درس تا ۶۰ درصد مشقت‌بارتر از حد تصور است و البته نیازمند زمان کافی، و اندکی هم توانایی درونی است که اگر نباشد، نمی‌شود. اگر زبان‌دان هستید که داستان‌تان مجزاست، اما اگر با داستان زبان آشنا نیستید، عمرتان را صرف ارتقای ۴۰ درصد به ۶۰ نکنید که به صرفه و صلاح نیست!

ریاضی و آمار

می‌ماند درس «ریاضی و آمار» که اگر هوش‌ ریاضی‌تان کمی بیشتر از جلبک هم باشد به سهولت می‌توانید چهار پنج تست آمار و چهار پنج تست ریاضی را شکار کنید که با فرض یکی دو اشتباه، می‌شود بین ۲۰ تا ۳۰ درصد!

تست‌های درس ریاضی بیشتر از آنکه نکته‌محور باشند، مدل‌محورند؛ یعنی ممکن است شکل یا شیوه تست تغییر کند، اما مدل مشخصی برای حل همان تست وجود دارد. پس؛ با تمرین و اندکی تمرین بیشتر می‌شود یک‌سوم تست‌های ریاضی و آمار را شکار کرد. ویژگی مثبت درس ریاضی و آمار، گشاده‌دستی‌شان در اعطای امتیاز است و اگر فرصت مناسبی را صرف‌شان کنید، بخشنده هستند و تلاش‌تان را بی‌پاداش نمی‌گذارند. به دوستانی که توانایی ریاضی خوبی دارند توصیه می‌کنم به درصدهای ۴۰ تا ۵۰ رضایت ندهند که کسب درصد ۶۰ تا ۸۰ درصد با اندکی تلاش و هوشمندی ممکن است.

نتیجه‌گیری

توانایی داوطلبان ارشد مدیریت در درس‌ها یکسان نیست. مقوله تئوری‌های مدیریت برای برخی از دوستان فنی و علوم پایه معضلی است که باید تا موعد آزمون تحمل شود. درس ریاضی و آمار برای برخی دیگر، داغ‌تر از آنش دوزخ است و قابل‌تحمل نیست. طبیعی است که بیشتر داوطلبان طالب درس‌هایی هستند که با زحمت کمتر، امتیاز بیشتری نصیب‌شان می‌کند. همین است که بازاریابی و اقتصاد را بالا و تئوری‌های مدیریت و مدیریت اسلامی را متوسط و دیگر درس‌های را پایین می‌زنند. فرصت را باید در زمین همین درس‌های آخری پیدا کنید، اما بدانید که هر درسی، اگر چه فرصت بالقوه است، اما اگر اشتباه انتخاب شود فرصت‌تان را می‌سوزاند و کنکورتان را هوا می‌کند!

پس «مدیریت تولید» و احتمالا «پژوهش عملیاتی» را پیش از آنکه بسوزانندم،‌ می‌سوزانم‌شان و به «ریاضی و آمار» و «زبان انگلیسی» دل‌ می‌سپارم تا شاید نجاتم دهند؛ شما چه می‌کنید؟

34 نفر درباره «۸۲ روز تا کنکور ارشد ۹۴» صحبت کرده‌اند

  1. رضا

    سلام

    کتاب مجموعه پرسش‌های طبقه‌بندی آمارپرچ روتموم کردم 

    الان تا کنکور همین کتابو مرور کنم یا کتاب جدیدی بخونم

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛
      برای تثبیت اطلاعات دو کار انجام دهید:
      یک. همین کتاب را به شیوه مرور انباشتی مطالعه کنید.
      دو. کتاب ۲۰۰۰ تست تئوری دکتر سیدجوادین را مطالعه کنید که نگاه دانش چاپ کرده است.
      به موقع تئوری را مطالعه کرده‌اید // جواد زارعی

  2. رضا

    سلام

    فک کنم اشتباه شد من امار رو تموم کردم نه مدیریت و سوالم در باره امار بود

    مدیریت هم تا دو هفته دیگه تموم میشه

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛
      یک. اگر تئوری‌های مدیریت را با تست‌های جامع پرچ می‌خوانید و دو هفته دیگر تمامش می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم همان توصیه قبلی را دنبال کنید.
      دو. اگر درس آمار را با تست‌های طبقه‌بندی شده مؤمنی و پرچ تمام کرده‌اید،‌ توصیه می‌کنم به وب‌سایت جناب طورانی مراجعه کنید و تست‌های پیشنهادی‌شان برای کنکور سال گذشته را دریافت و مطالعه کنید. دو بسته تست،‌یکی مشتمل بر ۶۰ تست و دیگر مشتمل بر ۲۱ تست منتشر کرده‌اند. عضور شوید و دانلود کنید. این نکته را مدنظر داشته باشید که کتابی که مطالعه کردید، بخشی از تست‌های کنکور را پوشش نمی‌دهد. من هم به این موضوع بی‌توجه بودم تا اینکه کتاب آمار مدرسان را دیدم و آگاه شدم!
      مشکلی بود، در خدمتم // جواد زارعی

  3. اميرحسين

    تولید را حذف کردم برادر! با اینکه یک دور کامل خوانده ام و روی اوردم به تمرکز ١٠٠ درصدی بر بازاریابی و وقت در سر جلسه برای بالا زدن ریاضی! نظر شما چیه؟

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛
      یک. آیا «تولید» را مطمئن حذف کردید؛ یعنی تمام حوانب را سنجیده‌اید؟
      دو. اگر «تولید» یک دور خوانده‌اید باید بتوانید با اندکی تمرین، حداقل چهار پنج تست را شکار کنید، نمی‌توانید؟ اگر بتوانید،‌ حیف است تولید را به طور کامل حذف کنید. من تولید را حذف کردم، چرا که هیچ ذهنیتی از مبحث تولید نداشته و ندارمو به صرفه و صلاحم نبود که وقتم را در این برهه برای «تولید» صرف کنم. شرایط شما اندکی متفاوت است!
      گذشتن سخت، بخشیدن سخت‌تر // جواد زارعی

  4. اميرحسين

    البته هر روز که کتاب تولید را میبینم داغ دلم تازه میشه! چون یک دور خوانده ام و میخوام حذف کنم!

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام دوباره؛
      گان می‌کنم مشتری «بازرگانی» هستی. اگر به «فناوری اطلاعات» علاقه‌ای نداری که خوب کردی؛ اما اگر علاقمندی، درس «تولید» را به طور کامل رها نکن. گمان نمی‌کنم گرفتن چهار تا شش تست تولید کار سختی باشد.

      ارادت بسیار // جواد زارعی

  5. علي

    سلام برادر

    مشکلی دارم اگر بگشایی، بکنم آنچه تو میفرمایی

    بنده با تلاش تمام لغات دو کتاب essential word for toefl و همچنین ۵۰۴ رو به خاطر سپرده ام.

    ایضا قریب به ۸۰ درصد لغات زیر ذره بین.

    اما در تست زدن مشکل دارم،‌ تا الان هم سابقه نداشته بیشتر از ده درصد کاسب بشم.

    راه حل چیست؟

    و من الله التوفیق//

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛
      یک. یادسپاری واژگان زبان انگلیسی، هنگامی اثربخش تلقی می‌شود که بین واژه‌ها، شبکه معنایی تشکیل شود؛ یعنی بتوانید هر واژه را در کاربردها و جایگاه‌های گوناگون استفاده کنید. صرف یادسپاری کیلویی واژه‌ها،‌ دردی را درمان نمی‌کند. باید به کاربردها هم توجه کنید.
      دو. کار اشتباهی انجام نداده‌اید، فقط باید کارتان را تکمیل کنید. هر واژه ۵۰۴ را که حفظ می‌کردید، آیا سه جمله زیرش را هم می‌خوانید و تحلیل می‌کردید؟ آیا همزمان با یادسپاری واژه‌ها و مطالعه جمله‌ها، تصویرسازی هم می‌کردید؟ یعنی محیطی که واژه در آن حاضر و ناظر بوده را تجسم می‌کردید؟
      سه. شما یادسپاری واژه‌ها را انجام داده‌اید، و اکنون باید وارد فاز یادگیری شوید تا بتوانید از اندوخته‌های حافظه‌تان استفاده کنید.
      چهار. متأسفانه وضعیت جدید کنکور فرصتم را دزدید و نتوانستم درباره یادسپاری واژه‌ها بنویسم. این‌قدر ذهنم درگیر بود که تازه امروز عصر،‌ نام‌نویسی کردم!
      در خدمتم // جواد زارعی

      1. علي

        سلام علیکم

        ممنون و سپاس فراوان بابت نکات مشاوره ای

        متاسفانه من تا الان فقط لغت حفظ کردم،‌همین

        هرگز به جمله های پایین هر لغت توجهی نکردم

        جناب زارعی با توجه به توضیحات و توصیفات بالا به نظر شما امیدی برایی کسب ۵۰% هست یا خیر(اگر از الان تا روز آزمون جملات رو بخونم، تست بزنم و یاد بگیرم از کاربرد ها استفاده کنم)

        با روزی ۲/۵ ساعت مطالعه زبان، در این مدت محدود میشه کاری کرد؟

        برنامه شما برای “درس زبان” چیه؟

        1. جواد زارعی نویسنده

          سلام برادر؛
          یک. با روزی ۱۵۰ دقیقه برای زبان خیلی کارها می‌شود کرد. من اطلاعی از پیش‌زمینه زبان انگلیسی‌تان ندارم که بتوانم درباره ۵۰ درصد اظهار نظر کنم. این مقدار شدنی است، اما نه به شیوه‌های مرسوم. به تصورم اگر همین کتاب زیر ‌ذره‌بین را به درست بخوانید درست‌یابی به ۵۰ درصد هم شدنی است!
          دو. یادسپاری واژه‌ها،‌ گام اول است و یادگیری واژه‌ها مستلزم سه فرایند مهم است. اول اینکه یادسپاری‌تان درست باشد. دوم اینکه فراخوانی و یادآوری‌تان سریع و صحیح باشد و آخر اینکه واژه را به طور عملی استفاده کنید.
          سه. نمی‌دانم چند روز یا هفته است که ارشدباز را مطالعه می‌کنید؛ مدت‌هاست که درباره شیوه درست یادسپاری واژه‌ها مطلب می‌نویسم!
          هستم تا مشکل‌تان مرتفع شود // جواد زارعی

  6. امیرحسین مردانی

    سلام دوباره

    از نظر تکنیکی هیچ سوال تولید برایم مشکل آفرین نیست!

    مشکل دوتا است:

    یک. باید یک وقتی برای دوره کردن بگذارم

    دو. من صرفا از تایم در زمان امتحان هراس دارم. درس تولید محاسبات بدقلق دارد گاهی! در ضمن با مرور تولید پراکندگی ذهنی در زمان کنکور زیاد می شود! می خوام که تولید را حذف و بر روی ریاضی و پژوهش بگذارم!

    نمیدانم کار درستی می کنم یا خیر!  از طرفی می ترسم پراکندگی مباحث کاراییم را در سر جلسه کنکور پایین بیاورد! از سمتی هم ریسک هست حذف تولید!

    منتظر راهنمایی قانع کننده تر!

    اردت دوبرابر

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام دوباره؛
      یک. درس‌ها را باید مبتنی بر شرایط درونی و بیرونی حذف کرد. شرایط بیرونی یعنی، سیاست‌ها و ویژگی درس‌ها و گرایشی که نشانه رفته‌ای و فرصت باقیمانده تا کنکور و امثالهم. شرایط درونی یعنی، سابقه ذهنی از درس، علاقه به درس، حال و حوصلهبرای خواندن و امثالهم. من از این‌ها بی‌خبرم و نمی‌توانم به صراحت حکم کنم که حذف کن یا نکن!
      دو. گرایش‌هایی که هدف گرفته‌ای، بسیار مهم‌اند. من علاقمند آی.تی هستم، اما بالاجبار و البته با کمی علاقه، گرایش «بازرگانی» را انتخاب کرده‌ام تا آسیب کمتری از حذف تولید و احتمالا پژوهش متوجه‌ام شود و به صراحت گرایش‌های دیگر را بی‌خیال شده‌ام. راستش خواندن برای تمام گرایش‌ها را کار عاقلانه‌ای نمی‌دانم.
      سه. گمان نمی‌کنم کار درستی باشد که درس‌ها را به علت پراکندگی ذهنی و عدم مهارت‌مان در برگزاری آزمون حذف کنیم. دو مقوله مستقل هستند که باید مستقل مدیریت شوند.
      چهار. شک ندارم که درس «مدیریت» تولید فصل‌های آسان هم دارد که با اندکی ممارست می‌شود اداره‌شان کرد. اگر به چهار پنج تست اکتفا کنید،‌ گمان نمی‌کنم بتواند اذیت‌تان کند!
      پنج. هم برای وصل و هم برای فصل درس‌ها باید خودتان را مستدل اقناع کنید. نه فقط برای تولید که، برای تمام درس‌ها. یعنی قرار نیست بنده ، شما را برای وصل و فصل درس‌ها قانع کنم!
      هستم هنوز // جواد زارعی

  7. رضا

    سلام
    امار مدرسان چه فیمت فضایی داره !!!!!!
    در مورد تولد هم دوستان اگه وقت ندارن
    فصل های لی اوت و کنترل موجودی و کیفیت و بخونن تست هاشو راحت می تونن حل کنن
    حیفه کامل حذفش کنین

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛
      یک. قیمت کتاب‌های مدرسان کلا بالاست. اگر لازم ندارید،‌ نخرید. گزینه بهتر هم هست.
      دو. یکی از دوستان کتاب‌ها را گرفته‌اند، من هم فضولی می‌کنم!
      سه. دکتر محرابیون، پیش‌تر «مدیریت تولید» هم تدریس می‌کردند. پیگیری می‌کنم و نظر ایشون رو هم می‌گیرم.
      چهار. کنور امسال به مراتب ویژه‌تر و پیچیده‌تر از کنکور پارسال و سال‌های قبل خواهد بود. پیش‌بینی می‌کنم بخش قابل توجهی از داوطلبان باسواد، به دلیل استراتژی‌های فاجعه‌ای که دنبال می‌کنند از گردونه رقابت حذف خواهند شد، حیف!
      ممنون از حضورتان // جواد زارعی

        1. جواد زارعی نویسنده

          سلام برادر؛

          یک. اگر کتاب سؤالات طبقه‌بندی شده دکتر مؤمنی و پرچ را تمام کرده‌اید؛ پیشنهاد می‌کنم نسخه پی.دی.اف کتاب آمار مهندس طورانی را از وب‌فارسی دانلود کنید و مرور کنید.

          دو. کتاب که تمام شد، به وب‌سایت جناب طورانی مراجعه کنید و ۸۰ تست پیشنهادی ایشان برای آزمون ارشد را دانلود و چند بار مرور کنید.

          سه. تست‌های آمارهای سال‌های قبل سنجش را زیر و رو کنید.

          چهار. همین‌ها برای زدن حداقل ۹ تست از ۱۲ تست آمار ارشد کفایت می‌کند.

          پنج. کتاب آمار جناب طورانی را مؤسسه پارسه به قیمت ۳۳.۰۰۰ عرضه کرده است که گمان نمی‌کنم نیازی به خریدش داشته باشید. نسخه پی.دی.اف کتاب ۹۰ را می‌توانید در وب پیدا کنید. از کتاب آمار جناب طورانی دو نسخه در وب توزیع شده است. یکی نسخه ۲۸۸ صفحه‌ای رایگان، و دومی، نسخه ۸۰۰ صفحه‌ای که تمام مطالب را کامل پوشش داده است که اخلاق ایجاب می‌کند نسخه چاپی‌اش تهیه شود!

          در خدمتم تا خیال‌تان آسوده باشد  //  جواد زارعی

        1. جواد زارعی نویسنده

          سلام برادر؛
          اگر منظورتان را به درستی متوجه شده باشم، مورد پرسش‌تان، پیچیدگی کنکور امسال و استراتژی‌های فاجعه بیشتر داوطلبان کنکور باشد. اگر این است باید بگویم که بسیاری از داوطلبان، درس‌خوانی را از تابستان آغاز کرده و قاطبه درس‌ها را مطالعه کرده‌اند. تغییراتی جدید سنجش، بسیاری از برنامه‌های درسی را مختل کرده است که باید بازنگری شوند. همین فرایند بازنگری است که بیشتر دوستان را گرفتار می‌کند و نمی‌توانند فعالیت‌های گذشته‌شان را با فعالیت‌هایی که باید در سه ماه آتی انجام دهند یکپارچه کنند. شاید اغراق باشد، اما احتمال موفقیت داوطلبی چون من که درس‌خوانی را هشتاد روز مانده به کنکور آغاز کرده و اشراف کاملی به کنکور دارم،‌ شاید بیشتر از داوطلبانی باشد که درس‌خوانی را از فروردین یا حتی عقب‌تر آغاز کرده‌اند و تکلیف‌شان را با خودشان و کنکور مشخص نکرده‌اند. همین‌که اهمیت درس‌ها را به درستی تحلیل نکنند و نتوانند خودشان را از جنبه «ذهنی» با وضعیت موجود وفق دهند کلاه‌شان پس معرکه است و حساب‌شان با کرام‌الکاتبین است. گمان می‌کنم سال بعد با همین دسته از دوستان باید کنکور را برگزار کنم. من،‌ به دلیل فقر فرصت و آن‌ها به دلیل فقر استراتژی!
          هستم تا باشید // جواد زارعی

          1. جواد زارعی نویسنده

            سلام برادر؛
            یک. ارشدباز تلاش می‌کند استراتژی یا استراتژی‌های بهینه را کشف کند و تا می‌تواند از جنبه‌های گوناگون درباره‌شان صحبت کند. استراتژی، از منظر ارشدباز فرایند است؛ حال آنکه بیشتر داوطلبان استراتژی را نتیجه می‌داند که باید از کاربلدی بگیرند و برای کشف و درک استراتژی تلاش نمی‌کنند.
            دو. نگران هستم و البته امیدوار. نگران هستم که امسال هم نتونم بخوانم و مانند پارسال، فرصت‌ هلوبرو تو گلوی ارشد مدیریت بسوزد. نگرانم که امسال هم فرصت خواندن نداشته باشم و بی‌حوصلی کنم و عطای بازار محتوای ارشد مدیریت را به لقایش ببخشم و بروم پی کارم.
            امیدوار نگران // جواد زارعی

  8. امیرحسین مردانی

    باز هم سلام

    برادر من رشته ام مدیریت صنعتی هست. قاعدتا با تولید از نظر تکنیکی مشکلی ندارم! فقط بحث زمان هست.

    اما تا حدودی قانعم کردین که بر ۵ تا ۶ تست سرمایه گذاری کنم! البته ۵ تا ۶ تست محاسباتی. اگر حال و حوصله خواندن حفظیجات هم باشد می شود ۲ تست دیگر به آن اضافه کرد!

    امیدوارم که بشود!

    در مورد گرایش: راستش بنده با قاطعیت هرچه تمام تر تمامی کتب جناب آقاسی و آمار و مهندسی ایوزیان را بلعیده بودم! و همگام با اینها پژوهش زادهی سرشت برای شکار تست های صنایع که رشته شناور حساب کرده بودم. خب حذف کردند و اندک امید مارا نا امید کردند!

    اما تمرکز اصلی را روی آی تی گذاشته بودم و قرار بود بازاریابی را حذف کنم! اما با اوضاعی فعلی بازاریابی و ضریبش حذف آن کار عاقلانه ای نیست! به همین دلیل تصمیم به اضافه نمودن مدیریت اسلامی و بازاریابی و حذف تولید گرفتم!

     

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛
      یک. اگر ریاضی آقاسی را تمام کرده‌اید که عالی است.
      دو. آمار مهندسی با آمار مدیریت قدری متفاوت است. دکتر ایوزیان را می‌شناسم و شنیده‌ام که کتاب خوبی دارد. آمار،‌ یکی از کلیدی‌ترین درس‌های کنکور امسال است و سرنوشت بسیاری را همین درس تعیین می‌کند.
      سه. اگر گرایش اصلی‌تان را «فناوری اطلاعات» انتخاب کرده‌اید، هیچ درسی را حذف نکنید که اگر حذف کنید،‌ گرفتارتان می‌کند؛ چرا که پیشینه صنعتی‌تان خیال‌تان را از بابت درس‌های «ریاضی و آمار» و «پژوهش عملیاتی» و «مدیریت تولید» آسوده می‌کند و مزیت رقابتی که نه، اما امتیازی ویژه تلقی می‌شود. حیف است که دو دستی، زمین را به رقیبان محترم واگذار کنید!
      چهار. اگر من درسی را حذف می‌کنم، با زمان قابل توجهی که باید صرف آشنایی و یادگیری کلیات شود مشکل دارم. شما که این‌قبیل مشکلات را ندارید، پس باید هوشمندانه‌تر تصمیم‌گیری کنید.
      پنج. اگر آی.تی و صنعتی را هم‌زمان نشانه و البته از بازرگانی چشم پوشیده اید، مسیر سختی در پیش دارید؛ چرا که از یک‌سو برای گرایش صنعتی ملزم به بالا زدن درس‌های محاسباتی هستید؛‌و از دیگرسو، برای گرایش آی.تی باید بازاریابی تئوری‌های مدیریت و اقتصاد را هم بالا بزنید و دیگر درس‌های را متوسط بزنید. بالا زدن این همه درس، کار سختی است، که البته شدنی است و تفاوت رتبه‌های برتر با دیگرن دوستان در همین رفتارهای آوانگارد است!
      حیف شد که ۱۲۶۰ را حذف کردند // جواد زارعی

  9. کیا

    سلام جناب زارعی.این هفته ای رو که گذشت کتاب مرجع مدیریت بازاریابی کاتلر (چاپ نشر آموخته) رو از کتابخونه در آوردم و با توجه به اهمیتی که این درس پیدا کرده به سرم زد این کتاب مرجع رو خلاصه نویسی کنم.قبل از خلاصه نویسی به سرم زد دو فصل از کتاب رو با کتاب مناجاتی تطبیق بدم.نتیجه این شد که مناجاتی خودش به بهترین نحو خلاصه کرده این کتاب قطور رو و خوشبختانه نیازی به این امر نیست.فقط مشکلی که هست جامعیتی که کاتلر با مثالهای بی شمار وفوق العاده خودش در این کتاب آموزش میده رو، نداره مناجاتی که البته چون کتاب کنکور هست و نه مرجع قابل توجیه هست.فقط یاد اور بشم انشالله بعد از شروع دوره کارشناسی ارشدمان همه این کتاب ارزشمند رو بخونیم و بفهمیم که ارزش این کتای کمتر از اصول مدیریت کونتز و پیتر دراکر نیست و برای همه مدیریتی ها واجبه.

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛
      یک. من هم دوست داشتم کتاب کاتلر را نه فقط برای کنکور که، برای تقویت دانش بازاریابی‌ام مطالعه کنم که فرصتش مهیا نشد، حیف!
      دو. کتاب دکتر عبدالحمید ابراهیمی به مراتب جامع‌تر از کتاب مناجاتی است، البته تست‌های هر دو کتاب مشابه‌اند. برای تست بازاریابی هم ۲۰۰۰ تست دکتر ابراهیمی رو پیشنهاد می‌کنم.
      سه. حیفه این بازاریابی را زیر ۸۰ بزنیم،‌واقعا حیفه. البته هنوز از سنجش هراسناکم!
      ممنون که در بحث شرکت کردید // جواد زارعی

      1. جواد زارعی نویسنده

        سلام برادر؛
        کتاب‌های ردیف ۳ تا ۱۰ یکی هستند که در سال‌های گوناگون تجدید چاپ شده‌اند. گمان می‌کنم منظور «جناب کیا» همین کتاب‌های آبی باشد. البته جناب فروزنده و جناب پرچ همین کتاب را برای داوطلبان ارشد خلاصه کرده‌اند. اگر برای افزایش علم‌تان می‌خوانید، همین را بخوانید و از نسخه خلاصه چشم پوشی کنید.
        بازاریابی اجتماعی را دوست دارم // جود زارعی

  10. امیرحسین مردانی

    یک نکته

    شما منو داوطلب رشته بازرگایتی بدانید!

    این نکته هم در نظر داشته باشید که اگر در درسی کم بیارم (مثل تولید) با بالا زدن درسی مثل زبان می توانم تقریبا جبران کنم!

    حالا دو تا رویکرد هست

    یک. تولید را کنار بذارم و تمام تمرکز بر روی بازاریابی و اسلامی

    دو. تولید را حذف نکنم و ۵ تا ۶ تست را بزنم

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام دوباره؛
      یک. درس‌های «تئوری» و «اقتصاد» و «بازاریابی» را باید بالای ۶۰ بزنید.
      دو. درس «بازاریابی» را باید بالای ۷۵ بزنید.
      سه. درس «ریاضی و آمار» و «مدیریت اسلامی» و «پژوهش عملیاتی» را برای ۵۰ برنامه‌ریزی کنید.
      چهار. درس «مدیریت تولید» را ۳۰ بزنید کفایت می‌کند.
      پنج. درس «زبان» را هرچه بالاتر بهتر!
      شش. اگر بتوانید درس‌ها را با این درصدها بزنید، اگر رتبه یک نشوید،‌ بی‌شک تک‌رقمی خواهید شد!
      هفت. شاید توان و مهارت‌های ریاضی‌، آمار، پژوهش‌ و تولیدتان بالاتر از این‌ها باشد؛ اما توصیه می‌کنم در گام اول، درصدهایی را که عرض کردم تأمین کنید،‌ اگر فرصتی مانده بود، هر کدام را که فرصت کردید و عشق‌تان کشید بالاتر ببرید!
      دروغ گفتم؛ رتبه یک را دوست دارم // جواد زارعی

  11. امیرحسین مردانی

    بازاریابی ضریبش ۴ شده! فکر نکنم دیگه به این راحتیا بشه بالای ۷۵ زد!

    تئوری هم قابل پیش بینی نیست! اما خب بالای ۵۰ را می شود تضمین کرد!

    اقتصاد را بیشتر هم میشود زد!

    تولید همان ۳۰ خوب است!

    زبان برید بالا!

    ریاضی و اسلامی و پژوهش واقع گرایانه و خوب است!

    نظرتان در باره ی تعدیلات بنده چیست؟

     

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام برادر؛
      یک. اگر بتوانید همین‌ها را که فرمودید،‌ بزنید؛‌ رتبه‌تان تک‌رقمی است.
      دو. از کنکور امسال بسیار هراس دارم، نه به خاطر سختی درس‌ها، یا درس‌نخوانی یا استرس‌های معمول؛ بلکه به خاطر رفتار بالا و پایین سنجش است که از کنکور امسال هراس دارم. سازمان سنجش هر کاری می‌کند که نشان دهد،‌ افسار کنکور ارشد را در دست دارد. نمی‌خواهد فضاحت کنکور کرارشناسی تکرار شود. از این رو،‌دست به اقداماتی می‌زند که زمینه پیش‌بینی را از داوطلبان و مشاوران سلب کند.
      سه. شاید تعداد تست‌های ریاضی و آمار باز هم کمتر شود، شاید. شاید تست‌های اقتصاد خرد و کلان هم کمتر شود،‌ شاید. راستش این‌ها دغدغه‌ام نیستند؛ بیشتر از سبک و سیاق طراحی تست‌ها می‌ترسم. گمان می‌کنم سنجش تلاش می‌کند تست‌ها را به گونه‌ای طراحی کند تا چیدمان رتبه‌ها را برای خودش تسهیل کند. پس در گام اول باید امکان پیش‌بینی را از داوطلبان سلب کند. باید بمانیم و ببینیم که داستان ارشد ۹۴ به کجا ختم می‌شود!
      امروز که نشد؛ اما از فردا می‌خوانم // جواد زارعی

  12. یزدان

    سلام آقای زارعی

    برای ریاضی و آمار چی بخونم؟ با اینکه رشته ام فنی بوده و هوشم خیلی بالاتر از جلبکه! اما اصلا تحمل نشستن و ریاضی خوندن رو ندارم تقریبا ۱۲ سال هم هست که ریاضی نخوندم…

    من فقط میخوام به قول شما از رقابت حذف نشم!

    نظر خودم اینه با کتاب هایی ساده دبیرستانی  مثل ریاضی انسانی گاج ریاضی رو مرور کنم بعد هم سعی کنم  روی تست های کنکور تسلط پیدا کنم.

    نظر شما چیه؟ه مباحث و منابعی رو پیشنهاد میدین؟

    سپاس

     

    1. جواد زارعی نویسنده

      سلام خواهرم؛
      یک. راستش دو سال پیش که برای اولین‌بار در کنکور ارشد مدیریت شرکت کردم، حال و روز شما را داشتم و دوازده سال بود که از درس فاصله گرفته بودم. برای یادآوری مبحث ریاضی، از خدمات رایگان و شیرین وب‌سایت کلاس‌درس استفاده کردم. فیلم‌های آموزشی این وب‌سایت را می‌توانید دانلود کنید و هر موقع که فرصت داشتید رؤیت کنید. من هحس خوبی داشتم و راستش بعد از دیدن این فیلم‌های آموزشی،‌از کتاب درب و داغان دکتر صدقبانی استفاده کردم. تست‌های سنجش را هم نزدم و شصت و خرده‌ای ریاضی و آمار زدم.
      دو. اگر با محتوای وب‌سایت رابطه برقرار نکردید، می‌توانید از کتاب‌های گاج استفاده کنید. بی‌ضرر است و همین‌که وارد باغ شدید، از منابع اصلی استفاده کنید. همین‌که منطق درس‌ها یادآوری شد،‌ تست‌زنی کنید!
      سه. کتاب‌های درسی دبیرستان را پیشنهاد نمی‌کنم که شما را از کنکور دور می‌کند. گاج یا کلاس‌درس را پیشنهاد می‌کنم!
      ریاضی را کمتر از ۵۰ بزنید ناراحت خواهم شد! // جواد زارعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *